گذرنامه پرستو فروهر پس از چند روز توقیف او بازگردانده

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام تحول جدیدی در مذاکرات تهران و قدرت‌های جهانی در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران رخ نداده، اما «مسیر در زمینه باز ».

ناصر کنعانی روز دوشن ۲۹ آبان در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ پرسشی درباره ‌ آیا مذاکرات رفع تحریم‌ها تحت تاثیر جنگ اسرائیل و حماس قرار گرفته یا نه، گفت «تحول جدیدی در ارتباط نداریم» و «وقفه و فراز و فرودها در ارتباط با گفت‌وگوهای باواسطه نتیجه شرایط .»

او از شرایط خاصی سخن نگفت، اما افزود: «گفت‌وگوهای باواسطه می‌تواند در زمان مورد توافق انجام شود.»

مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی از چندی پیش عملاً متوقف مانده، اما همچنان تحولاتی در زمینه از جمله گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران در دیدار اخیر رؤسای جمهور آمریکا و چین همچنان اتفاق می‌افتد.

در شرایط نگرانی‌ها درباره پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران همچنان وجود .

چند روز پیش، خبرگزاری رویترز گزارش داد ایران اکنون براساس انهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اورانیوم کافی با غلظت ۶۰ درصد برای تولید سه بمب اتمی را در اختیار و کماکان سؤالات و ملاحظات کلیدی آژانس در مورد برنامه هسته‌ای خود پاسخ نداده .

در بخشی از گزارش محرمانه جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشن ۲۴ آبان در اختیار رویترز قرار گرفت، آمده از زمان تنظیم گزارش قبلی آژانس در ۱۳ شهریور امسال تاکنون، حجم اورانیوم با غلظت ۶۰ درصدی در ایران ۶.۷ کیلوگرم افزایش یافته و حدود ۱۲۸ کیلوگرم ه .

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشن در بخشی دیگر از نشست خبری خود همچنین از آمریکا خو در زمینه ایجاد کریدور میان سرزمین اصلی جمهوری آذربایجان و منطقه نخجوان مداخله نکند.

کنعانی اظهارات را در پاسخ اظهارات یک مقام آمریکایی مبنی بر مشارکت ایران در ایجاد کریدور قفقاز در نشست خبری بیستم نوامبر در تهران بیان .

جیمز اوبر، دستیار وزیر خارجه آمریکا گفته پروژه حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان را تضعیف خواهد .

او همچنین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی را نقض حقوق ارمنی‌های منطقه و تهدید ثبات و امنیت قفقاز جنوبی متهم .

پیشتر برخی مقام‌های جمهوری اسلامی گفته ند راهگذر زنگزور را «بستر حضور ناتو در منطقه و تهدیدی ضد امنیت ملی کشورها» می‌دانند.

باز ن کریدور زنگزور یکی از بندهای نه‌گانه آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ در پاییز سه سال پیش .

بر اساس توافق، آذربایجان راهگذر لاچین را برای ارمنی‌های ساکن خان‌کندی و اتصال آن خاک ارمنستان باز می‌ و ارمنستان نیز قرار کریدور زنگزور را در امتداد مرز با ایران برای اتصال نخجوان خاک اصلی جمهوری آذربایجان باز کند.

ایران همان زمان مدعی کریدور راه ترانزیت کالا از ایران روسیه و اروپا را می‌بندد و مرزها را تغییر می‌دهد.

اما آمارهای گمرکی ایران نشان می‌دهد ایران هیچ کالایی از طریق خاک ارمنستان روسیه یا اروپا صادر و وارد نمی‌کند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *