گزارش‌ها از «حذف یارانه برخی خانوارهای فقیر» با وجود تکذیب وزارت کار

با وجود تکذیب خبر حذف یارانه برخی از خانوارهای دهک‌های اول تا سوم از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، برخی روزنامه‌های ایران گزارش دادند این خبر صحت دارد و برخی نمایندگان مجلس هم گزارش‌هایی در این باره دریافت کرده‌اند.

روزنامه شرق در شماره روز دوشنبه ۱۱ دی‌ماه گزارش داد که مستندات تعدادی از این خانوارها را در اختیار دارد.

این روزنامه نوشت که شماری از نمایندگان مجلس می‌گویند گزارش‌های مشابهی در حوزه‌های انتخابیه خود دریافت کرده‌اند.

بنابر این گزارش، صولت مرتضوی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، به این نمایندگان وعده داده بود این موضوع ظرف دو هفته حل خواهد شد اما این وعده عملی نشد.

روزنامه خلیج فارس نیز در روز هفتم دی در گزارشی خبر داد که «یارانه ۲۰ هزار خانواده فقیر دهک اول تا سوم درآمدی قطع شد».

پرداخت یارانه نقدی به خانوارهای ایرانی از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد آغاز شد، اما از آن زمان تاکنون این یارانه‌ها موضوعی مورد مناقشه در دوره‌های مختلف دولت و مجلس بوده است.

بنا به یک قانون مصوب مجلس قرار بود اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قانونی پنج‌ساله باشد و تا سال ۹۴ اجرا شود اما پرداخت یارانه همچنان ادامه دارد.

پیشتر مقامات دولت وقت حسن روحانی بارها اعلام کرده‌اند که پرداخت یارانه‌ها که از دولت احمدی‌نژاد آغاز شد باعث افزایش فقر شده‌ است.

چند سال پیش، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از مجلس خواسته بود تا برای هدفمند كردن يارانه‌ها با دولت همكارى كند.

دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی با اشاره به کسری بودجه خود، خواستار کاهش بار سنگین یارانه‌های نقدی شده‌اند،‌ اما منتقدان کاهش یارانه‌ها معتقدند که همچنان شکاف عمیقی بین دستمزدها و هزینه‌های جاری زندگی وجود دارد که باید با یارانه رفع شود.

همچنین به نوشته شرق، برخی از افرادی که در دهک‌های بالای درآمدی دسته‌بندی شده‌اند، اعتقاد دارند که «ارزش دارایی آنها تورمی است و واقعی به‌شمار نمی‌آید.»

اکنون، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، یک نماینده از استان اصفهان در مجلس یازدهم، به شرق گفته که گزارش‌های متعددی درباره خطای پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان دریافت کرده و یارانه بسیاری از خانوارها، نادرست قطع شده است.

او افزود که به ‌تازگی مجلس در همین زمینه از شخص وزیر کار توضیح خواسته و صولت مرتضوی این ایراد را پذیرفته و به نمایندگان قول داده است به‌زودی اطلاعات سامانه به‌صورت مداوم به‌روز شود.

حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم نیز در اظهاراتی مشابه، به شرق گفت: «این مسئله در حوزه‌های انتخابیه نمایندگان، مدام از سوی مردم منعکس می‌شود.»

روزنامه شرق نوشت که قطع یارانه شماری از خانواده‌های فقیر در شرایطی صورت می‌گیرد که پیش‌از‌این در آبان سال جاری هم یارانه تعداد زیادی از افراد پرداخت نشد.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های ایران، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ م.ت / پ.پ

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *