یاسمین مقبلی و سه فضانورد دیگر به ایستگاه بین‌المللی فضایی رسیدند

ناسا روز یکشنبه پنجم شهریور اعلام کرد که تیم چهار نفرۀ فضانوردان با فرماندهی یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی-آمریکایی، وارد ایستگاه فضایی بین‌المللی شدند.

اداره ملی هوانوردی و فضا آمریکا در حساب شبکه ایکس (توئیتر سابق) خود با انتشار ویدئوی ورود این گروه نوشت که آن‌ها مأموریت شش ماهه خود برای زندگی و کار در لابراتوار این ایستگاه فضایی را آغاز می‌کنند.

این تیم چهار نفره که با نام «کرو سِوِن» [گروه هفت] شناخته می‌شوند پس از این‌که فضاپیمای اسپیس ایکس «دراگون» به طور کامل به ایستگاه فضایی متصل شد، از دریچه ایستگاه گذشتند.

به گفتۀ ناسا، این تیم چهار نفره، با ملیت‌هایی از چهار کشور مختلف، آزمایش‌های علمی مانند بررسی جنبه‌های فیزیولوژیکی خواب فضانوردان و جمع‌آوری نمونه‌های میکروبی از فضای داخلی ایستگاه فضایی بین‌المللی را انجام خواهند داد.

سفر «کرو سون» روز چهارم شهریور با راکت فالکون کمپانی اسپیس‌ایکس از مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدا آمریکا آغاز شد.

در طول این مأموریت فضایی که تقریباً شش ماه به طول خواهد انجامید، اعضای تیم بیش از ۲۰۰ آزمایش علمی و تکنولوژیکی انجام خواهند داد.

سه فضانورد دیگر در این مأموریت فضایی شامل آندرئاس موگِنسِن از دانمارک و از آژانس فضایی اروپا، ساتوشی فوروکاوا از ژاپن و کنستانتین بوریسوف از روسیه خانم مقبلی را همراهی می‌کنند.

حضور خانم مقبلی به عنوان فرمانده این مأموریت فضایی در شبکه‌های اجتماعی با واکنش گستردۀ کاربران ایرانی مواجه شده است.

برخی از آن‌ها در شبکه اجتماعی «ایکس» با اشاره به کارنامۀ حکومت جمهوری اسلامی در محدود کردن زنان نوشته‌اند که او اگر در ایران بود، شاید الان با مسئله حجاب اجباری درگیر بود.

کاربران دیگری هم موفقیت او را برای زنان ایرانی «الهام‌بخش» دانسته‌اند.

این در حالی است که برخی کاربران حامی جمهوری اسلامی سعی کرده‌اند کارنامۀ این فضانورد ایرانی-آمریکایی به عنوان خلبان ارتش آمریکا و مأموریت‌هایش در افغانستان را یادآوری و ادعا کنند خانم مقبلی به دلیل تولد در آلمان و زندگی در آمریکا، «ایرانی» به شمار نمی‌رود.

یاسمین مقبلی که ساکن شهر بالدوین در ایالت نیویورک آمریکاست، مدرک مهندسی خود را از دانشگاه‌های ام‌آی‌تی و دانشکده عالی نیروی دریایی ارتش آمریکا دریافت کرد و در دوران خدمت در ارتش در بیش از ۱۵۰ مأموریت جنگی شرکت داشته است.

خانم مقبلی اواخر سال ۱۳۹۸ به‌عنوان یکی از فضانوردان جدید ناسا انتخاب شد.

او که در آلمان زاده شده، در بحبوحۀ اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ با انتشار تصویری از خود و فرزاندنش به اعتراضات در ایران واکنش نشان داده و از آن تمجید کرده بود.

او نوشته بود: «اگرچه هرگز این شانس را نداشتم که حتی یک روز را در ایران سپری کنم، اما هرگز اینقدر امیدوار نبوده و به ایرانی بودنم افتخار نکرده‌ام.»

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، ناسا، رویترز و رادیو فردا؛ ع.م/ آ.ت.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *