یکی از بزرگترین شرکت‌­های ساختمانی چین طی دو سال ۱۱۳ میلیارد دلار ضرر کرد

شرکت چینی «اِورگرنده» مقروض‌­ترین شرکت ساختمانی جهان روز دوشنبه ۲۲ تیر با تاخیر فراوان بیلان مالی خود را منتشر کرد که نشان می‌دهد میزان زیان آن در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به ۱۱۳ میلیارد دلار رسیده و حجم بدهی آن هم به ۳۴۰ میلیارد دلار رسیده است.

این شرکت در اواخر سال ۲۰۲۱ اعلام ورشکستگی کرد و از آن زمان تاکنون برای تکمیل پروژه­‌های ساختمانی و پرداخت بدهی­‌هایش به وام‌دهندگان و فروشندگان مصالح با مشکل روبرو بوده است.

بدهی­‌های این شرکت که یکی از مقروض­‌ترین شرکت­‌های چینی است روی صنعت ساخت‌وساز که از ستون‌های اصلی اقتصاد کشور است تاثیر گذاشته و به ورشکستگی­‌های بیشتر و ناتمام ماندن پروژه­‌های ساختمانی در سراسر چین منجر شده است.

معامله سهام «اورگرنده» از مارس گذشته تا زمان انتشار بیلان مالی این شرکت برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ و تحقیقات قضایی در مورد توقیف ۱۳.۴ میلیارد یوآن از دارایی یک شرکت زیرمجموعه آن متوقف شد.

شرکت «اورگرنده» در گزارش روز دوشنبه خود اعلام کرد که تعلیق معاملات سهام آن ادامه خواهد یافت. اگر تعلیق معاملات سهام این شرکت به مدت ۱۸ ماه ادامه یابد با خطر اخراج از بازار سهام هنگ‌کنگ روبرو می‌شود.

سود این شرکت در سال ۲۰۲۰ که فعالیت آن عادی بود حدود هشت میلیارد یوآن گزارش شده بود. اما بیلان مالی روز دوشنبه نشان می­‌دهد که در سال ۲۰۲۱ بیش از ۶۸۶ میلیارد یوآن (معادل ۹۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار) و در سال ۲۰۲۲ نیز حدود ۱۲۵.۸ میلیارد یوآن (معادل تقریبا ۱۷ میلیارد دلار) ضرر کرده است.

شرکت «اورگرنده» گفت دلایل ضررهای مالی دو سال اخیر کاهش ارزش دارایی­‌های غیرنقدی، پس دادن بخشی از زمین­‌های خریداری‌شده، افزایش هزینه­‌های مالی و کاهش ارزش مستغلات ساخته شده توسط این شرکت بوده است.

در مجموع بدهی‌های این شرکت در سال گذشته میلادی به ۲.۴ تریلیون یوآن رسیده که در مقایسه با سال ۲۰۲۰ حدود ۲۳ درصد افزایش نشان می‌دهد و از سوی دیگر مجموع دارایی­‌های غیرنقدی آن با ۲۰ درصد کاهش به ۱.۸ تریلیون یوآن رسیده است.

در مقایسه با سال ۲۰۲۰ درآمد این شرکت ۵۵ درصد افت کرده و به حدود ۲۳۰ میلیارد یوآن کاهش یافته است.

یک شرکت حسابرسی هنگ­‌کنگی به نام «شانگهای» که حساب­‌های اين شرکت را بررسی کرده است گفت به‌دلیل عدم دسترسی به مدارک حسابرسی دقیق نمی‌تواند در مورد بیلان مالی اعلام‌شده از سوی «اِورگرنده» اظهار نظر کند.

رقم ضررهای شرکت «اِورگرنده» در دو سال اخیر با پیش­‌بینی­‌های کارشناسان انطباق دارد چون آمارهای منتشر شده از سوی صنعت ساخت‌وساز چین نشان می‌دهد که حجم فروش این شرکت که در سال ۲۰۲۰ بیش از ۷۲۳ میلیارد یوآن بود در سال ۲۰۲۱ به حدود ۴۴۳ و در سال ۲۰۲۲ به حدود ۳۲ میلیارد یوآن کاهش یافته است.

برخی از کارشناسان معتقدند که ارقام مندرج در بیلان مالی این شرکت به هیچ وجه امیدوار کننده نیست چون «وقتی که مدل اقتصادی ناکارآمد و مختل است ارقام حتی اگر مثبت باشد بی‌معنی هستند».

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و رویترز/ش.ر/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *