یک شهر آرام یکی از قدیمی ترین معابد چینی آمریکای شمالی را دارد

برای مدت کوتاهی در اواسط قرن نوزدهم، یکی از بزرگترین شهرهای کالیفرنیا مکانی بود که شاید هرگز نام آن را نشنیده باشید: مریسویل، در حدود 40 مایلی شمال ساکرامنتو.

ماریسویل یک شهر رونق طلا بود و در سال 1860 از هر شهر دیگری در ایالت به جز سانفرانسیسکو و ساکرامنتو پرجمعیت تر بود. جامعه، در شهرستان یوبا، آخرین ایستگاه در طول مسیر برای جویندگان طلا بود که با کشتی بخار به کالیفرنیا آمده بودند و به داخل معدن می رفتند.

این شهر همچنین محل سومین محله بزرگ چینی ها در ایالت بود، مرکز مهاجران از استان جنوبی گوانگدونگ که در راه آهن کار می کردند.

جان لیم، 54 ساله بومی این شهر، گفت: “من با شناخت ماریسویل به عنوان Sahm Fow” یا “شهر سوم” در کانتونی بزرگ شدم.

امروزه ماریسویل یک شهر آرام با مغازه های عتیقه فروشی و خانه های ویکتوریایی است و جمعیتی که تنها 7 درصد آسیایی هستند. با این حال، میراث محله چینی‌های زمانی شلوغ آن باقی مانده است.

معبد بوک کای که در سال 1880 در مرکز محله چینی های مریسویل ساخته شد، به عنوان یکی از قدیمی ترین معابد تائوئیستی در ایالات متحده باقی مانده است. این معبد که در فهرست ملی مکان‌های تاریخی ثبت شده است، خدای آب، بوک آِی را گرامی می‌دارد، که مردم محلی برای باریدن باران کافی برای رشد محصولات کشاورزی دعا می‌کردند، اما نه آنقدر که خانه‌هایشان زیر آب برود. ماریسویل در محل تلاقی رودخانه‌های یوبا و پر قرار دارد و ساکنان چینی آن به پایین‌ترین و سیل‌خیزترین بخش‌های آن منتقل شده‌اند.

اخیراً در کنار معبد توقف کردم و از درهای قرمز با ابهت وارد پناهگاهی شدم که هوا خنک بود و بوی عود می داد. یک محراب چوبی پرآذین با قاب مجسمه های برنجی خدایان که با پرهای طاووس و نوارهای قرمز تزئین شده است.

در زیر بام معبد نقاشی های دیواری به خوبی حفظ شده بود که تقریباً 150 سال پیش نقاشی شده بود و صحنه های چینی را نشان می داد. لیم، رئیس انجمن غیرانتفاعی چینی Marysville که مالک معبد است، گفت: آنها برای چندین دهه توسط لایه‌هایی از دود بخور که به نظر می‌رسید آنها را از عوامل محافظت می‌کرد، پوشیده شده بودند.

لیم به من گفت که بوک کای برای جایگزینی معابد قبلی در مریسویل ساخته شد که در اثر آتش سوزی و خرابکاری ویران شده بودند. خانواده او که از دهه 1860 در این منطقه بوده اند، معتقدند معبد کنونی برای مدت طولانی دوام آورده است، تا حدی به این دلیل که جامعه اطراف نسبت به مهاجران چینی تحمل بیشتری نسبت به مردم سایر مناطق ایالت داشتند.

(بوک کای قدیمی ترین معبد چینی در کالیفرنیا نیست، یک معبد وجود دارد معبد متعلق به سال 1863 در نزدیکی اورویل و یکی از 1874 در ویورویل، یکی دیگر از شهرک های طلا، دورتر در شمال در شهرستان ترینیتی.)

دروازه‌های بزرگ آهنی بوک‌کای اکنون در کنار یک طوفان خاکی است که رودخانه یوبا را دور نگه می‌دارد، و معبد در خیابان متروکه‌ای در کنار سالن دلار نقره‌ای، یک فاحشه‌خانه سابق، قرار دارد. با توجه به جمعیت چینی مریسویل که اکنون کسری از آنچه قبلا بوده است، معبد معمولاً فقط با قرار قبلی باز است، به جز یک آخر هفته در سال، که ماه آینده در راه است.

صد و چهل و چهارمین سال جشنواره بوک کایکه به عنوان طولانی ترین رژه در کالیفرنیا اعلام می شود، برای 8 تا 10 مارس برنامه ریزی شده است. بازدیدکنندگان می توانند در معبد گشت بزنند، رقص سنتی شیرها را ببینند و از نمایش ترقه لذت ببرند. این فستیوال، روز تولد بوک آِی را جشن می گیرد که در دومین روز از ماه دوم تقویم سنتی چینی است.

لیم به من گفت که علی‌رغم کاهش جمعیت چینی شهر، تلاش می‌کند دوباره علاقه خود را به جشنواره جلب کند. او امیدوار است که تا زمانی که می تواند این کار را ادامه دهد.

او گفت: “اگر من این کار را نکنم، بچه هایم آن را ندارند.”


بهترین فیلم های کالیفرنیا کدامند؟ “محله چین”؟ “سرگیجه”؟ “لا لا لند”؟

به ما بگویید کدام فیلم را در فهرست فیلم های کالیفرنیا قرار می دهید و چرا. به ما در CAtoday@nytimes.com ایمیل بزنید. لطفا نام کامل خود و شهر محل زندگی خود را ذکر کنید.


مارک ژانگ، مردی از لوس گاتوس، ژنراتورهای قابل حمل را به همسایگان خود در خلیج جنوبی که در زمستان امسال برق از دست دادند، از جمله در طوفان های شدید باران اخیر قرض داده است. مرکوری نیوز گزارش می دهد.

تلاش او به طور جدی یک سال پیش، در ژانویه 2023، زمانی که لس گاتوس پس از یک طوفان بد، دچار قطعی های گسترده شد، آغاز شد. ژانگ که علاقه زیادی به آمادگی دارد و مجموعه ای از ژنراتورهای مستعمل را جمع آوری کرده بود، خارج از کشور بود. اما با کمک یکی از اعضای شورای محلی، او توانست ژنراتورهای خود را به همسایگانی که چراغ نداشتند قرض دهد.

ژنراتورها چنان تفاوتی ایجاد کردند که امسال، ژانگ تصمیم گرفت این عملیات را رسمی کند و درس هایی را برای جامعه در مورد نحوه راه اندازی ماشین ها و آموزش استفاده از آنها به تیم واکنش اضطراری جامعه شهر، که او اکنون عضوی از آن است، ارائه دهد.

ژانگ گفت که امیدوار است یک برنامه به اشتراک گذاری ژنراتور برای ساکنان خلیج جنوبی ایجاد کند تا اطمینان حاصل شود که جامعه تا حد امکان آماده و انعطاف پذیر است.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *