یک مأمور اطلاعات سپاه به اتهام قتل محمد جامه‌بزرگ، شهروند اهل ملارد، به «قصاص» محکوم شد

بنیامین نتانیاهو در واکنش به طرح اتهام «نسل‌کشی» به اسرائیل از سوی آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه،‌ این کشور را به «دورویی آشکار»‌ متهم کرد و پرسید: «چرا زمانی که شرکا و حامیان حماس،‌ میلیون‌ها نفر را در سوریه و یمن کشتند یا آواره کردند، آفریقای جنوبی ساکت بود؟»

بنیامین نتانیاهو پنجشنبه ۲۱ دی‌ماه با اشاره به نبرد کشورش با «تروریسم»، بر «حق دفاع از خود تا دستیابی به پیروزی نهایی» تاکید کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای گفت: «امروز شاهد دنیایی وارونه بودیم. ما با تروریست‌ها می‌جنگیم، با دروغ‌ها می‌جنگیم… اسرائیل در حالی به نسل‌کشی متهم شده که خود در حال نبرد با نسل‌کشی است».

او گفت که «فریاد ریاکاری آفریقای جنوبی تا آسمان می‌رسد».

آقای نتانیاهو در ادامه استدلال کرد که «اسرائیل در حال مبارزه با تروریست‌هایی خونخوار است که مرتکب جنایت علیه بشریت شده‌اند، به زن،‌ مرد،‌ پیر، جوان و حتی کودکان تجاوز کرده و آن‌ها را سر بریدند، مثله کردند و به آتش کشیدند».

اسرائیل پس از حمله غافلگیرکننده اعضای گروه افراطی حماس به مناطق جنوبی این کشور در ۱۵ مهر، به باریکه غزه یورش برد.

به گفته مقام‌های اسرائیلی، در جریان حمله گروه حماس که از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود، ۱۲۰۰ اسرائیلی عمدتا غیرنظامی کشته شده و ۲۴۰ تن هم به گروگان گرفته شدند.

آفریقای جنوبی روز پنجشنبه در نخستین جلسه دادگاه بین‌المللی کیفری در لاهه، همزمان با متهم‌ کردن اسرائیل به نسل‌کشی در نوار غزه، از این نهاد عالی سازمان ملل متحد خواست که دستور توقف اضطراری و فوری عملیات ارتش اسرائیل در این باریکه را صادر کند.

تمبکا انگوکایتوبی،‌ از وکلای دادگاه عالی آفریقای جنوبی، اسرائیل را متهم کرد که «تلاش برای نابودی غزه را در بالاترین سطوح، تایید و دنبال می‌کند».

این حقوقدان، رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، را از «عوامل تحریک نسل‌کشی» دانست.

از سوی دیگر، نماینده آفریقای جنوبی با طرح اتهام نسل‌کشی علیه اسرائیل، از جمله به بمباران مداوم نوار غزه از سوی این کشور اشاره کرد و سخنان یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در نخستین روزهای جنگ را یادآوری کرد. آقای گالانت در آن زمان تاکید کرده بود که کشورش،‌ به‌عنوان بخشی از نبرد با «جانوران انسان‌نما»، سیاست محاصره کامل را اجرا خواهد کرد.

آقای انگوکایتوبی مدعی شد که «شواهد تعمد اسرائیل در نسل‌کشی فلسطینی‌ها، نه تنها بهت‌آور، که حیرت‌انگیز و غیرقابل انکار است».

حملات سنگین اسرائیل به نوار غزه در طول حدود سه ماه اخیر، منجر به تخریب کامل بخش عمده این باریکه شده و اکثریت جمعیت دومیلیون و ۳۰۰ هزار نفری این منطقه را هم آواره کرده است.

به گفته منابع پزشکی فلسطینی،‌ در این حملات بیش از ۲۳ هزار تن هم جان خود را از دست داده‌اند که بخش قابل توجهی از آن‌ها،‌ زیر هجده سال سن داشته‌اند.

کنوانسیون «نسل‌کشی» در سال ۱۹۴۸ و در واکنش به کشتار گسترده یهودیان به‌دست حکومت آلمان نازی، موسوم به هولوکاست تصویب شد و نسل‌کشی را به عنوان «اقدامی تعمدی برای نابودی کامل یا عمده یک گروه ملی،‌ نژادی، مذهبی یا اتنیکی» تعریف کرد.

آفریقای جنوبی هشتم دی‌ماه، همزمان با جنگ میان ارتش اسرائیل با گروه افراطی حماس در باریکه غزه، با ارائه شکایت ۸۴ صفحه‌ای به دیوان لاهه، با متهم کردن اسرائیل به «نسل‌کشی»، خواهان رسیدگی دیوان بین‌المللی دادگستری به این پرونده شد.

پس از دوران آپارتاید، دولت آفریقای جنوبی همواره از حامیان حقوق فلسطینیان بوده است؛ رابطه‌ گرمی که پیشینه‌اش به حمایت یاسر عرفات، رهبر پیشین سازمان آزادیبخش فلسطین از مبارزات «کنگره ملی آفریقا» با دولت نژادپرست اقلیت سفیدپوست این کشور باز می‌گردد.

دادگاه لاهه قرار است که در روز دوم رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی،‌ پاسخ رسمی اسرائیل را بشنود.

انتظار می‌رود دادگاه تا اواخر ماه جاری درباره اتخاذ تدابیر اضطراری تصمیم‌گیری کند،‌ اما صدور حکم درباره اتهام نسل‌کشی ممکن است سال‌ها طول بکشد.

احکام دادگاه لاهه، قطعی و غیر قابل فرجام‌خواهی هستند؛ اما این نهاد، ابزاری برای حصول اطمینان از اجرایی‌شدن آن‌ها در اختیار ندارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز،‌ آسوشیتد پرس و رادیو فردا/ک.ک/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *