«۱۶ ماه بی‌خبری» از پژمان مرادی؛ «اطلاعات سپاه می‌گیرد، به ما هم نمی‌گوید»

نزدیکان پژمان مرادی می‌گویند «۱۶ ماه» است که از سرنوشت این شهروند کرد خبری در دست نیست و دادستان سروآباد از توابع شهرستان مریوان دربارهٔ بازداشت او گفته که «اطلاعات سپاه می‌گیرد، به ما هم نمی‌گوید».

نزدیکان این شهروند کُرد روز جمعه ۱۳ مرداد به رادیو فردا گفتند‌ که این شهروند ساکن روانسر در حالی از ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ در بازداشت اطلاعات سپاه به سر می‌برد که آخرین بار توسط نزدیکانش در أواخر اسفند همان سال، پیش از آن‌که برای ماهیگیری به روستای «دیوه‌زناو» از توابع بخش مرکزی سروآباد در کردستان برود، دیده شد.

آنها با بیان این‌که او بارها برای ماهیگیری به این منطقه رفته بود افزودند: «این بار اما رفت و برنگشت. ابتدا فکر کردیم غرق شده. غواص بردیم و تمام منطقه را گشتیم اما بعد اهالی روستا گفتند که نگردید، اطلاعات سپاه بازداشت کرده.»

به گفته آنها، آقای مرادی «هیچ‌گونه فعالیت سیاسی» نداشته، مکانیک بوده و دارای یک فرزند سه ساله است و ماهیگیری تنها تفریح او است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سالیان گذشته به بهانه حضور احزاب کُرد، حساسیت زیادی روی ارتفاعات شهرستان سروآباد در استان کردستان و دیگر مناطق کردنشین همجوار با مرز عراق داشته است.

دو پایگاه خبری کُرد خرداد امسال خبر دادند که نیروهای سپاه پاسداران در روز ۲۲ خرداد با گسیل یک کاروان نظامی به شهرستان سروآباد، ارتفاعات این مناطق را «توپ‌باران کردند».

هفته پیش از آن نیز نیروهای سپاه پاسداران در اطراف کوهستان شاهو در شهرهای روانسر، پاوه و سروآباد در استان‌های کرمانشاه و کردستان مستقر شدند و این ارتفاعات را با پهپاد گلوله‌باران کردند.

نزدیکان پژمان مرادی به رادیو فردا گفته‌اند که در سامانه «ثنا» متعلق به قوه قضائیه که مربوط به احضاریه‌ها و ابلاغیه‌های شهروندان است، مشخص شده که پرونده او دوماه پس از بازداشت،‌ یعنی در اردیبهشت ۱۴۰۱، در «شعبه اول اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب کرمانشاه» ثبت شده است.

خانواده مرادی برای پیگیری به اطلاعات سپاه سروآباد و اطلاعات سپاه مریوان هم رفته‌اند. نزدیکان آن‌ها می‌گویند: «در اطلاعات سپاه مریوان، عکس پژمان را داشتند و به خانواده او گفته‌اند این ماهیگیر را می‌گویید؟ برای چی آمده بود اینجا.»

با وجود این، اطلاعات سپاه به شکل رسمی بازداشت آقای مرادی را انکار کرده و تنها افرادی از داخل این نهاد امنیتی با تأیید بازداشت او گفته‌اند که به‌دلیل حضور أحزاب کُرد، مانند حزب دموکرات در کوه‌‌های منطقه، به رفت‌وآمد این شهروند «مشکوک» شده‌اند.

نزدیکان این شهروند افزوده‌ا‌ند: «حدس می‌زنیم او را زیر شکنجه از بین برده‌اند یا می‌خواهند اذیت کنند. خانواده‌اش سراغ چند وکیل هم رفته‌اند اما وکلا گفته‌اند که ابتدا باید مشخص شود کجا است و گفته‌اند که نمی‌توانیم کاری بکنیم و نمی‌توانیم در زیرزمین سپاه دنبال او برویم.»

این در حالی است که نهادهای حقوق‌ بشری در تیرماه امسال گزارش دادند که دو شهروند کرد در بازداشتگاه کشته شدند.

فعالان حقوق بشر از کشته شدن پیمان گلوانی، زندانی سیاسی کُرد اهل مهاباد، بر اثر شکنجه در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه، ۲۴ ساعت پس از اعلام کشته شدن موسی اسماعیلی در همین بازداشتگاه خبر دادند.

با استفاده از گزارش‌های منابع مطلع و رادیو فردا/ پ.م/ ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *