۱. نتایج دقیق انتخابات ترکیه: پیروزی چه کسانی را در بر داشت؟

نتایج دقیق انتخابات ترکیه: پیروزی چه کسانی را در بر داشت؟

تاریخ ۲۴ ژوئن سال ۲۰۱۸ برای ترکیه روز مهمی بود. روزی که مردم این کشور به مراکز رأی‌گیری رفته و با شرکت در انتخابات سرنوشت کشور خود را تعیین کردند. نتایج دقیق این انتخابات به تازگی اعلام شده است و به تبع آن، می‌توانیم برنده‌ها و بازنده‌های این رویداد مهم را شناسایی کنیم.

در نتیجه‌ی انتخابات ریاست جمهوری، رجب طیب اردوغان با ۵۲٫۶ درصد آرا برنده این انتخابات شد. این برنده‌ای درخشان را می‌توان به عنوان بیشترین تعداد رأی‌ها در طول تاریخ جمهوری ترکیه تلقی کرد که در اصل میزان رأی‌های موافق به آردوغان در حدود ۲۵ میلیون رأی بود. این پیروزی، به آردوغان اجازه می‌دهد تا بعنوان رئیس‌جمهور برای دوره‌ی جدیدی به نیروی‌های خود بازگردد و همچنین آرزوی برآورده‌سازی تغییرات قوانین اساسی کشور را به واقعیت تبدیل کند.

از سوی دیگر، نتایج انتخابات پارلمانی در ترکیه نیز برندگان جدیدی را در بر داشت. حزب عدالت و توسعه (AKP) که با رهبری آردوغان است، اکثریتی در پارلمان را با کسب درصد ۴۹٫۵۵ به دست آورد. این حزب به تعداد ۳۹۷ نماینده در مجلس ترکیه دست یافته است. همچنین، حزب ملی حرکت (MHP) نیز با کسب ۱۷ درصد آرا حدود ۴۹ نماینده به خود اختصاص داده و نماینده‌های دیگری نیز از حزب شعبه‌ی دموکراتیک همبستگی و حزب جمهوری‌خواه نیز به پارلمان وارد شده‌اند.

با اینکه نتایج انتخابات ترکیه نشان می‌دهد که حزب عدالت و توسعه همچنان دارای اکثریتی در پارلمان موصوف است، اما همین نتیجه بیانگر این موضوع نیز است که این حزب در مقایسه با نتایج قبلی کاستی داشته است. در نسبت به انتخابات ۲۰۱۵ که حزب عدالت و توسعه حاکمیت کاملی در پارلمان داشت، این بار برخی نماینده‌های مدارسه و مخالفِ آردوغان نیز به پارلمان وارد شده‌اند که این امر بر خلاف عقیده‌های مردم تغییری در دیدگاه‌ها و نظرات عمومی ایجاد کرده است.

نتایج دقیق انتخابات ترکیه نشان می‌دهد که آردوغان و حزب عدالت و توسعه همچنان بر اکثریت مردم ترکیه حاکم هستند. اما همچنین نتایج این انتخابات نشان می‌دهد که تأثیر و نفوذ این حزب کاهش یافته و حرکت دیگری نیز بر خلاف آن قدم درجا گذاشته است. در نهایت، جامعه ترکیه با انتخابات خود راه خود را در جهتی مشخص ترسیم کرده و این پیروزی‌ها و شکست‌های مختلف برای دامن آمدن تغییرات جدید و همچنین رسیدن به یک پایداری بیشتر در کشور مهم خواهند بود.
.
منبع : اجتم

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *