۷. میراث فرهنگی بوشهر؛ نگاهی به آثار تاریخی و هنری شهرستان جنوبی

بوشهر، یکی از شهرستان‌های جنوبی کشورمان است که در آن از زمان‌های دور، تمدن‌های گوناگونی از جمله هخامنشیان، یونانیان، ساسانیان، عرب‌ها و ایرانیان به‌وجود آمده است. این شهرستان با تنوع فرهنگی و تاریخی خود در تمامی زمینه‌ها، نبضی زنده و پویا را دارد که هنوز هم نشاط و جاذبه‌ای است برای دیدن و شناخت و همچنین ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو.

میراث فرهنگی بوشهر، خود بازتابی است از هنر و اندیشه‌های کهن مردم این سرزمین. آثار تاریخی و هنری شهرستان، وجوه متعددی دارند که توجه هر فرهنگ‌دوستی را به خود جلب خواهند کرد. این آثار تاریخی و هنری، نمادی از رونقی است که در زمینه‌های مختلف نظیر معماری، پوشاک محلی، غذاهای سنتی، هنرهای ترکیبی و هنرهای تجسمی، به چشم می‌خورد.

به عنوان مثال، معماری بوشهر یک ترکیب فرهنگی است که نشان دهنده تاثیرات مختلفی است که بر آن جاری شده است. بازار بوشهر، ساختمان قدیمی شهر، جز کثیف‌ترین بازار‌های جهان است که از زمان سلطنتی‌های آل خلیفه قدرت گرفته و در طول زمان ساختارهای مختلفی با الهام از ترکیب فرهنگ عربی و ایرانی در آن قرار گرفته است.

همچنین در شهر بوشهر، پوشاک محلی بسیار زیبا و منحصر به فرد وجود دارد. لباس‌های محلی مردم بوشهر، با جزئیات طراحی خاصی در تمامی قطعات و مراسمات مختلف، قابل تشخیص هستند. هنر دوختن لباس‌های سنتی بوشهر، به ارث رسیده و مهارت خاصی در میان مردم این کویریان دارد که بافندگانی در سطح شهرستان وجود دارند که هنوز هم با استفاده از تکنیک‌های سنتی و استفاده از رنگینکاری‌های محلی، لباس‌هایی برای استفاده در کشور و سراسر جهان تولید می‌کنند.

در ادامه، غذاهای محلی شهرستان نیز یکی از آثار تاریخی و هنری بوشهر را تشکیل می‌دهد. پخت و پز این غذاها و ترکیب مواد غذایی مختلف در آن‌ها، حاصل همسایگی با ملل گوناگون در طول تاریخ بوده است. غذاهایی همچون آکه، گچ‌مژه، فتوچین، شیرینی‌های محلی و … با زیست‌بوم و آداب و رسوم مردم بوشهر هماهنگی دارند و هر کدام نماینده‌ای منحصر به فرد از میراث فرهنگی این منطقه هستند.

آثار تاریخی و هنری شهرستان بوشهر نشانگر تنوع فرهنگی و تاریخی این منطقه است. این آثار زیبا و باارزش، برای علاقمندان به هنر و فرهنگ، یک فرصت است برای شناخت عمیق‌تر از این منطقه و همچنین حفظ و ارزشیابی آن‌ها. اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر، در راستای حفظ و مرمت این آثار فرهنگی، برنامه‌ها و طرح‌های مختلفی را اجرا می‌کند تا نسل‌های آینده همچنان بتوانند از این فرهنگ پویا بهره‌برداری کنند و از زیبایی‌ها و ارزش‌های بی‌نظیر بوشهر لذت‌ببرند.
.
منبع : اجتم

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *