۹. پیشرانه و تکنولوژی‌های پیشرفته جنگنده B2 آمریکا در محیط‌های جنگی

۹. پیشرانه و تکنولوژی‌های پیشرفته جنگنده B2 آمریکا در محیط‌های جنگی

جنگنده B2، که توسط شرکت فضایی و هوایی آمریکا (Northrop Grumman) تولید شده است، یکی از مهمترین اختراعات در عرصه‌ی هوانوردی و جنگنده‌ها محسوب می‌شود. این جنگنده که با نام مستعار “سیاه جمعه” نیز شناخته می‌شود، به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد و توانایی‌های پیشرفته‌ای که برخوردار است، در تاریخ جنگنده‌های بی‌همتا قرار گرفته است.

یکی از بزرگترین قدرت‌های B2 در عین حالت نامرئی است. جنگنده B2 مجهز به فناوری‌های پیشرفته‌ای است که به آن این توانایی را می‌دهد تا در مقابل زمین‌های دشمن نامرئی بماند. این فناوری‌ها شامل رنگ بهینه‌سازی برای سطح هواپیما، پوشش مقاوم در برابر رادار و استفاده از تکنیک‌های خلاقانه‌ای برای کاهش توان امواج الکترومغناطیسی است. به این ترتیب، جنگنده B2 به طور موثری می‌تواند از تشخیص دشمن در محیط‌های جنگی جلوگیری کند و همچنین به نفع خود تاخیری بازیابی کند.

پیشرانه جنگنده B2 نیز از لحاظ تکنولوژی، از بهترین‌های موجود در صنعت هوانوردی است. این جنگنده از برهم‌کنش پویای تردمیل توربینی (S-shaped turbine inlet duct) استفاده می‌کند که بتواند خطوط جریان هوا را بهینه کند. این پیشرانه از ورودی‌های هوای فرعی (S-shaped subsonic diffuser) نیز بهره برده و برای جلوگیری از سرعت صوت در لوله توزیع کننده (fan outlet guide vanes)، استفاده می‌شود. علاوه بر این، دستگاه نواردنده داخلی (OFA، از نام انگلیسی: Overall Flow Area)، توانایی کنترل جریان هوا را فراهم می‌کند و تأثیر قابل توجهی در کارایی جنگنده دارد.

در بخش الکترونیکی خود، جنگنده B2 از سیستم طراحی شده توسط شرکت نورترون استفاده می‌کند که به نام AN/APQ-181 معروف است. این سیستم قادر است اهداف را در فواصل بسیار بلند تشخیص دهد و به نظرات مستقل از رادار مرجعه کند. همچنین، B2 از سیستم‌های جداگانه برای غشایش، شناسایی و آماده سازی امواج رادار استفاده می‌کند تا به طور موثری در جنگنده‌های دیگر تشخیص داده شود.

در کل، جنگنده B2 با توانایی همزمانی استفاده از پیشرانه و فناوری‌های پیشرفته، یکی از برترین اختراعات در صنعت جنگنده‌های دنیا بوده و توانسته است موفقیت‌های بسیاری در محیط‌های جنگی به خود اختصاص دهد. علاوه بر این، قابلیت‌ها و توانایی‌های منحصر به فرد این جنگنده، آمریکا را در پیشروی تکنولوژی نظامی قرار می‌دهد و نمی‌توان از اهمیت و نقش آن به‌عنوان یکی از عوامل مهم در امنیت و افزایش توان دفاعی آمریکا غافل شد.
.
منبع : اجتم

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *