آلس پوشکین، هنرمند دگراندیش در بلاروس، در 57 سالگی در زندان مرده است

آلس پوشکین، یک هنرمند مخالف در بلاروس که کارهای محترقه‌اش اغلب رهبر مستبد این کشور، الکساندر جی. لوکاشنکو را هدف قرار می‌داد، در یک نمونه با انبوهی از کود بیرونی دفاتر ریاست‌جمهوری در مینسک، در حین گذراندن دوران محکومیت پنج ساله خود در زندان درگذشت. او 57 سال داشت.

همسرش، جانینا دموچ، مرگ او را در یک سال اعلام کرد پست فیس بوک در صبح روز 11 ژوئیه، نوشت: “امشب آلس پوشکین در مراقبت های ویژه تحت شرایط نامعلوم درگذشت” در زندانی در گرودنو، در غرب بلاروس.

مقامات بلاروس بلافاصله در مورد مرگ وی اظهار نظری نکردند. برخی از سازمان های خبری گزارش دادند که آقای پوشکین مریض نبوده است، اگرچه سایت خبری بلاروسی مخالف، مستقر در بیالیستوک، لهستان، به نقل از یک منبع ناشناس گفت که آقای پوشکین مبتلا به بیماری است. زخم سوراخ شده که درمان نشده بود و بیهوش به بیمارستان زندان منتقل شده بود.

او در سال 2021 به دلیل نقاشی‌ای که در سال 2012 ساخته بود، دستگیر شده بود که یک مبارز مقاومت ضد شوروی را به تصویر می‌کشید، که هدف آن «بازسازی و توجیه نازیسم» بود.

آقای پوشکین “به عنوان یک زندانی سیاسی رژیم درگذشت و مسئولیت آن بر عهده زندانبان او، لوکاشنکو و نزدیکانش” رهبر مخالفان تبعیدی بلاروس است. Sviatlana Tsikhanouskaya در توییتر نوشت.

او افزود: “دیکتاتورها از هنرمندان می ترسند.” “چرا؟ زیرا آنها قدرت بیان افکار و عقایدی را دارند که دروغ‌های رژیم را به چالش می‌کشند.»

این هنرمند مدت ها خاری در چشم آقای لوکاشنکو بود.

رئیس‌جمهور، متحد رئیس‌جمهور ولادیمیر وی. پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در جنگ علیه اوکراین، اولین بار در سال 1994 انتخاب شد. از زمانی که سه سال پیش در یک انتخابات داغ مناقشه‌برانگیز انتخاب شد، او سرکوب وحشیانه مخالفان را سازماندهی کرد، چهره‌های مخالف، روزنامه‌نگاران، وکلا، منتقدان رسانه‌های اجتماعی و حتی را دستگیر کرد. افرادی که ممکن است در مکالمات خصوصی که شنیده و گزارش شده به آقای لوکاشنکو توهین کرده باشند.

به گفته گروه حقوق بشر ویانا، از جمله، هزاران زندانی سیاسی بازداشت شده اند آلس بیالیاتسکی، که در ماه اکتبر جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

آقای پوشکین در طول سال‌ها چندین بار به دلیل اقدامات اعتراضی علیه مقامات، از جمله از طریق آثار هنری پرفورمنس، که به طرز گستاخانه‌ای مراحل قانونی را در بر می‌گرفت، دستگیر شد. او زمانی گفت: «پلیس و قاضی که جریمه را اجرا می‌کند، بخشی از اجرا می‌شوند.

در سال 1996، او با نقاشی دیواری غول پیکری که روی دیوارهای یک کلیسای ارتدکس در روستای زادگاهش، بوبر کشیده بود، رسوایی ملی ایجاد کرد. این روز داوری را به تصویر می کشد، در حالی که مسیح در سمت راست توسط صالحان و در سمت چپ توسط عادل قرار گرفته است. گناهکاران محکوم به جهنم. در میان نفرین شدگان، چهره هایی شبیه آقای لوکاشنکو و دیگر شخصیت های دولتی وجود داشت. بخش های توهین آمیز نقاشی به زودی رنگ آمیزی شد.

آقای پوشکین در ژوئیه 1999 با قطعه اجرای ظریف هویتزر خود “هدیه ای به رئیس جمهور” در ژوئیه 1999 به سختی از پشت میله های زندان فرار کرد. در ادای احترام کنایه آمیز به خدمات آقای لوکاشنکو به عنوان یک مقام مزرعه در دوران شوروی، آقای پوشکین، با لباس سنتی دهقانی، بالای دفتر رئیس جمهور ایستاد و بیرون از دفتر رئیس جمهور ایستاد. چرخ دستی قرمز پر از کود اسب، پول بلاروس با نمادهای اتحاد جماهیر شوروی، و دستبندهای اسباب بازی، پوشاندن سرگین با پرتره ای از آقای لوکاشنکو که روی چنگال چوبه زده شده است.

آقای پوشکین با دو سال حبس تعلیقی کنار رفت.

«بازی کردن احمق مقدساو در مصاحبه‌ای در سال 2011 با روزنامه‌نگار مکس سدون در وب‌سایت openDemocracy گفت: «بالاترین شکل آزادی است که در هر زمان در کشور ما وجود داشته است.»

تصویر

آقای پوشکین در سال 2018. او در ارتش شوروی در طول اشغال افغانستان خدمت کرد و بعداً احساس کرد که هنر او نوعی “توبه از ظلم من” است. اعتبار…از طریق همبستگی رسانه آنلاین، بلاروس

الکساندر میخائیلوویچ پوشکین در 6 اوت 1965 در بوبر، در 80 شمال شرقی مینسک، در مرکز بلاروس به دنیا آمد.

او زمانی به سن بلوغ رسید که کشورش هنوز بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود و پس از فارغ التحصیلی از یک مدرسه شبانه روزی برای هنرهای زیبا در سال 1983، در زمان اشغال این کشور توسط مسکو به مدت دو سال در ارتش شوروی در افغانستان خدمت کرد.

او به آقای سدون گفت: «من تنها در گردانم بودم که هنرمند شدم. «آن موقع بود که دیگر از دولت، KGB، پلیس نمی ترسم. و تنها 20 سال بعد بود که فهمیدم برای ظلم و ستم خود – حتی اگر در سرزمینی دور باشد – برای کلیساهای ارتدکس و کاتولیک نمادهایی نقاشی می کنم.

پس از خدمت سربازی، آقای پوشکین به تحصیلات خود در دانشگاه بازگشت موسسه دولتی تئاتر و هنر بلاروس در مینسک، جایی که او توجه خود را به نقاشی تزئینی یکپارچه، سبک مشخص شوروی از نقاشی های دیواری قهرمانانه معطوف کرد، و همچنین به هنر پرفورمنس پرداخت. پس از اتمام کار امضای خود به عنوان دانش آموز – یک نقاشی دیواری بزرگ در لابی مدرسه شبانه روزی قدیمی اش که تاریخ آن را جشن می گیرد – به عنوان یک هنرمند با بودجه دولتی در ویتبسک استخدام شد، پستی که زمانی در اختیار داشت. شاگال، که در آنجا متولد شد.

در آن زمان آقای پوشکین شروع به نمایش یک رشته فعال کرده است. او که در اواخر دوران شوروی یک ملی‌گرای سرسخت بلاروس بود، به دلیل شرکت در تظاهرات ضد دولتی در سال‌های 1988 و 1989 دستگیر شد.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، او با بازسازی نقاشی‌های دیواری کلیسا و راه‌اندازی یک گالری هنر معاصر در خارج از خانه‌اش، زندگی خود را تامین کرد. زمانی که آقای لوکاشنکو قدرت را به دست گرفت و فضای جدیدی از سانسور و سرکوب را آغاز کرد، بسته شد.

اطلاعات در مورد بازماندگان به غیر از همسر آقای پوشکین بلافاصله در دسترس نبود.

آقای پوشکین دستگیری نهایی در 30 مارس 2021، زمانی که او به دلیل “بازسازی نازیسم” متهم شد نقاشی 2012 که یوگنی ژیخار را به تصویر کشیده است مقاومت ضد شوروی جنگنده در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن، با مسلسل.

او در مارس 2022 به پنج سال زندان محکوم شد. طبق گزارش ویانا، وقتی حکم قرائت شد، آقای پوشکین پیراهن خود را درآورد تا بریدگی هایی به شکل صلیب روی شکم خود ایجاد کند.

با همه اینها، آقای پوشکین به یک معنا فقط کار خود را انجام می داد.

او در مصاحبه سال 2011 به آقای سدون گفت: «دو نوع هنرمند بلاروسی وجود دارد، رسمی و غیررسمی. اما بحث «این هنر خوب است، این هنر بد است» نیست. مسئله همدستی و سازگاری است.»

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *