آمریکا «نگرانی‌های بسیاری» درباره جمهوری اسلامی دارد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه گفت واشنگتن «نگرانی‌های بسیاری» درباره جمهوری اسلامی ایران دارد.

بلینکن که در نشست امنیتی اندیشکده آسپِن سخن می‌گفت، از تولید مواد شکافت‌پذیر و کاهش مدت‌زمان لازم برای تولید اورانیوم با غنای کافی به منظور تولید جنگ‌افزارهسته‌ای از یک‌سال به تنها چند هفته، به عنوان نمونه‌هایی از نگرانی‌های اصلی آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران نام برد.

او در انتقاد از همکاری‌های نظامی تهران و مسکو گفت پهپادهایی ایرانی مورد استفاده روسیه در حمله به اوکراین «متاسفانه تاثیر واقعی و وحشتناکی» دارند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه و حمایت از گروه‌های نیابتی را مایه نگرانی آمریکا خواند.

او با انتقاد از سرکوب اعتراضات به رهبری زنان و دختران توسط جمهوری اسلامی گفت آمریکا از طریق وضع تحریم‌ها و نیز دادن فناوری به ایرانی‌ها برای تسهیل ارتباط آنها با یکدیگر، به مقابله با سرکوب اعتراضات برخاسته است.

بلینکن همچنین با اشاره به تلاش‌های جمهوری اسلامی برای سرکوب مخالفان خارج از ایران از جمله در آمریکا گفت واشنگتن با اینگونه اقدامات مقابله می‌کند.

دیپلمات ارشد ایالات متحده در ارتباط با تریویس کینگ، شهروند ربوده‌شده آمریکایی توسط کره شمالی، گفت هیچ اطلاعی درباره وضعیت او وجود ندارد و «بسیار نگران وضعیت او هستیم.»

او گفت به‌رغم آمادگی دولت بایدن از همان ابتدا برای برگزاری مذاکرات بدون پیش شرط، پیونگ‌یانگ اقدام به انجام آزمایش‌های موشکی یکی پس از دیگری کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین با انتقاد از خروج روسیه از ابتکار غلات دریای سیاه گفت استفاده مسکو از غذا به عنوان سلاح یک اقدام «خلاف وجدان» است. او شورش اخیر واگنرها نیز نشانه‌ای از وجود تَرَک در روسیه دانست.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *