آنتونی بلینکن نسبت به «رفتار مشکل ساز» چین هشدار داد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه ۴ مرداد ماه، در بازدید از جزیره تونگا در اقیانوس آرام، با اشاره به نظامی‌سازی دریای جنوبی چین توسط پکن، نسبت به «رفتار مشکل ساز» چین هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بلینکن در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ایالات متحده هیچ مخالفتی با تعامل چین با منطقه ندارد، اما نگرانی‌هایی وجود دارد که سرمایه‌گذاری‌های این کشور باید شفاف و با تامین مالی پایدار انجام شود.»

او در ادامه افزود: «با رشد مشارکت چین در منطقه هند-اقیانوس آرام رفتارهای مشکل‌ساز از منظر ما، بیشتر شده است.»

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد، ایالات متحده به تونگا و جزایر وسیع‌تر اقیانوس آرام متعهد است. سفر او، جدیدترین سفر یک مقام ارشد آمریکا به این منطقه است.

بلینکن پیش از بازدید از استرالیا و نیوزیلند، دو قدرت بزرگ اقیانوس آرام جنوبی، با سیائوسی سووالنی، نخست وزیر تونگا، درباره اهمیت استراتژیک منطقه اقیانوس آرام گفتگو کرد.

حضور رو به رشد چین در منطقه، که سال گذشته شاهد امضای پیمان امنیتی با جزایر سلیمان بود، نگرانی‌هایی را در ایالات متحده و استرالیا در مورد جاه‌طلبی‌های پکن برانگیخته و باعث افزایش کمک‌ها و تعامل غرب شده است.

چین در سال‌های اخیر، به تامین مالی زیرساخت‌ها مبادرت کرده و حضور دیپلماتیک خود در منطقه را افزایش داده است و نیز، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین سال گذشته سفری به چند منطقه در اقیانوس آرام انجام داد.
مشارکت و تامین مالی کشورهای غربی به منظور مقابله با این مساله، افزایش قابل توجهی داشته است.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در سپتامبر سال گذشته، نخستین نشست رهبران جزایر اقیانوس آرام را در واشنگتن برگزار کرد و نشست دومی نیز در پایان سال جاری برنامه‌ریزی شده است.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *