آیا کولاک است؟ عید نوروز؟ و چه تفاوتی دارد؟

در 1 مارس 1888، یک خریدار برای فروشگاه بزرگ Edward Ridley & Sons در شهر نیویورک مرتکب خطا شد. این داستان ادامه می‌دهد که خریدار، جان جی. مایزینگر، به مبلغ 1200 دلار، یک خودروی بیل‌های چوبی بی‌مصرف – 3000 عدد از آنها – را خرید تا در فروشگاه بفروشد. آقای مایزینگر بعداً نوشت، این یک “قیمت پایین مسخره” بود، اما به طرز عجیبی زمان بندی شده بود. او گفت: «بسیاری از خریداران از این ایده که من در پایان فصل بیل برفی بخرم، خندیدند.

چند روز بعد، کولاکی با ابعاد حماسی در شرق کشور فرود آمد. «بدترین طوفانی که شهر تاکنون شناخته است. تجارت و مسافرت به طور کامل به حالت تعلیق درآمده است عنوان در نیویورک تایمز در 13 مارس. رانش های بزرگ برف، در برخی نقاط به ارتفاع 15 فوت، در سراسر منطقه انباشته شد.

در نهایت، نزدیک به 400 نفر در طول کولاک بزرگ سال 1888 جان خود را از دست دادند، از جمله 200 نفر در شهر نیویورک. ارتباطات، تجارت و سفر برای روزها قطع شد.

با این حال، داستان برای آقای مایزینگر به خوبی به پایان رسید، او سود اواخر زمستان را روی بیل های برفی خود قرار داد. او می‌نویسد: «ریدلی تنها فروشگاهی بود که انبار بزرگی از بیل‌های برفی داشت و هر کدام را روز اول فروخت. او اضافه کرد: «به بقیه هموطنان خندیدم.

طوفان 1888 قطعاً یک کولاک بود. اما دیگران چطور؟ اریک گیوت، هماهنگ کننده برنامه زمستانی این سرویس، گفت که چندین معیار باید رعایت شود تا سرویس ملی هواشناسی از کلمه “کولاک” استفاده کند.

این اصطلاح فقط زمانی اعمال می شود که حداقل برای سه ساعت متوالی برف در حال وزیدن یا باریدن باشد، باد حداقل 35 مایل در ساعت باشد و دید یک چهارم مایل یا کمتر باشد.

آقای گیلو گفت که کولاک واقعی “نوعی غیرمعمول” است.

دیوید فیلیپس، اقلیم شناس ارشد در Environment and Climate Change Canada گفت که کانادا کولاک را با استانداردهای کمی متفاوت تعریف می کند. در زیر خط درخت، جایی که تاندرا با جنگل ملاقات می کند، معیارهای دید و سرعت باد تقریباً مشابه ایالات متحده است، اما شرایط باید برای چهار ساعت متوالی ادامه داشته باشد تا کولاک در آنجا ایجاد شود. آقای فیلیپس گفت: در بالای خط درخت، در مکان‌هایی مانند نوناووت، ایکالویت، یلونایف یا وایت‌هورس، «چهار ساعت این کار را انجام نمی‌دهد، اما شش ساعت یا بیشتر واجد شرایط است».

آقای فیلیپس تاکید کرد که برای وقوع کولاک لازم نیست که برف از آسمان می بارد. او گفت که برف حاصل از طوفان قبلی را می توان توسط باد جمع کرد و نوعی کولاک را تشکیل داد که به آن “کولاک زمینی” می گویند.

نور ایستر سیستم های طوفانی هستند که در امتداد سواحل شرقی کشور شکل می گیرند و بادهای آن از سمت شمال شرقی می وزد. آقای فیلیپس گفت که مناطق شمال شرقی معمولا مرطوب هستند و بنابراین کمتر مستعد ایجاد نوع خشک برف هستند که دید را کاهش می دهد، اما گاهی اوقات می توانند منجر به کولاک شوند. به عنوان مثال، کولاک بزرگ سال 1888 به عنوان یک نور عید پاک آغاز شد.

به گزارش سرویس هواشناسی، مناطق نوری ایستر می توانند شرایط کولاک ایجاد کنند، اما در ایالات متحده، کولاک در مناطق غربی میانه و دشت های بزرگ رایج است.

آقای فیلیپس گفت که در این مناطق کولاک می تواند ناشی از پدیده های آب و هوایی باشد که به نام “کلرادو لوز“یا دورتر از شمال”آلبرتا کلیپرز” او گفت که چنین سیستم‌های طوفانی از شرق کوه‌های راکی ​​سرچشمه می‌گیرند و بسیار سریع – مانند یک کشتی کلیپر – به سمت دشت‌ها یا غرب میانه حرکت می‌کنند.

آقای فیلیپس گفت که معمولاً طوفان‌ها همچنین «برف سبک، کرکی و خشک زیادی را به همراه می‌آورند که می‌تواند به بالای سطح زمین برسد» و دید را کاهش می‌دهد. او گفت که وقتی آنها با یک انفجار هوای قطب شمال برخورد می کنند، ممکن است کولاکی رخ دهد که به شدت بر روی توپوگرافی هموار منطقه می وزد.

به این وابسته است که از که میپرسید. یک هفته پس از کولاک مارس 1888، تایمز قبلاً درباره ریشه‌شناسی این کلمه می‌نوشت. “Blizzard برای اولین بار توسط کسانی که برای اولین بار آن را در هنگام استقرار در دشت های غربی تجربه کردند، استفاده شد.” مقاله خواندن. وی افزود: «تا زمانی که از اقتدار خود یا بهتر از آن خارج شویم، نظریه آمریکایی اصطلاح آمریکایی برای طوفان آمریکایی خود را حفظ خواهد کرد».

آقای فیلیپس گفت که برخی معتقدند این اصطلاح از واژگان نظامی وام گرفته شده است. او گفت: «تعبیری که من فکر می‌کردم تا حدی تمیز بود این بود که در واقع در ایالات متحده در دهه 1800 استفاده می‌شد. و اشاره به ضربه شدیدی داشت، مانند شلیک توپ یا رگبار از تفنگ.

کلمه “کولاک” نیز می تواند نتیجه همگرایی “تاول، بلاستر و بلیتزیک فرهنگ‌نویس در سال 2023 به تایمز گفت.

از سال 1888 خیلی چیزها تغییر کرده است، اما کولاک هنوز هم می تواند کشنده باشد.

به عنوان مثال، در دسامبر 2022، یک کولاک در بوفالو باعث مرگ 31 نفر شد. تیمی از محققان دانشگاه نیویورک متعاقبا پیدا شد هشدارهای اضطراری مقامات شهری به اندازه کافی نشان نمی‌دهد که طوفان چقدر جان خود را تهدید می‌کند.

آقای Guillot از خدمات هواشناسی گفت بهترین راه برای ایمن ماندن در طول کولاک این است که در خانه بمانید. خانوارها باید در صورت لزوم خود را برای شکار کردن آماده کنند و باید یک کیت اضطراری همراه با لباس، پتو، غذا و آب کافی به مدت سه روز (به همراه درب قوطی بازکن)، لوازم کمک‌های اولیه، باتری، چراغ قوه، شارژر تلفن و دارو داشته باشند. او اضافه کرد.

“داشتن یک رادیو هواشناسی NOAA او گفت، بنابراین می توانید آخرین به روز رسانی ها را دریافت کنید.

آقای گیلو گفت، اگر در هنگام کولاک در خانه هستید و برق و گرما را از دست می دهید، برای حفظ گرما، پرده ها یا پرده ها و درهای داخلی خود را ببندید. و خوردن و آشامیدن را فراموش نکنید. او گفت: «این کاری است که من احساس می‌کنم مردم انجام نمی‌دهند، اما اگر نوشیدنی بنوشید، انرژی شما را تامین می‌کند و شما را گرم‌تر نگه می‌دارد، در واقع وقتی در حال هضم هستید.

آقای فیلیپس گفت، اگر در طول طوفان در ماشین خود گیر افتاده اید، جرأت نکنید، زیرا خیلی سریع دچار سردرگمی خواهید شد. با روشن کردن چراغ گنبد خودرو به سایر رانندگان و امدادگران نشان دهید که در خودروی خود هستید. او گفت، اگر خودروی شما در رانش دفن شده است، یک پرچم یا یک ماده روشن دیگر را برای نشان دادن موقعیت مکانی خود در بیرون ببرید.

آقای فیلیپس گفت که رانندگان گرفتار باید به خطر مسمومیت با مونوکسید کربن ناشی از مسدود شدن لوله اگزوز نیز توجه داشته باشند. او گفت: “از روشن کردن موتور برای بیش از 10 دقیقه در یک زمان خودداری کنید و مطمئن شوید که یک پنجره کمی باز است.”

آقای فیلیپس گفت، مهمتر از همه، به هشدارهای هواشناسان دقت کنید. او گفت: “شما می توانید پیش بینی را در اینترنت، تلفن همراه، رادیو، روزنامه ها، تلویزیون دریافت کنید.” «در دسترس بودن هشدار وجود دارد، تا زمانی که آنها به آن توجه کنند.»

کرستن نویز و جف راث تحقیقات کمک کرد.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *