ابراز نگرانی عمیق بلینکن از شرایط مردم قره‌باغ؛ قانون‌گذاران آمریکایی بیانیه دادند

آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا، در مورد شرایط مردم قره‌باغ ابراز «نگرانی عمیق» کرد.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا که روز یکشنبه منتشر شد، آنتونی بلینکن روز شنبه با الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، صحبت کرد و نگرانی خود را درباره شرایط مردم منطقه اعلام کرد.

آنتونی بلینکن در تماس با علی‌اف بر نیاز فوری به ترانزیت آزادانه وسایل نقلیه تجاری، بشردوستانه و شخصی از طریق کریدور لاچین تاکید کرد.

او همچنین تاکید کرد باید در مورد مسیرهای جایگزینی که تدارکات بشردوستانه را به مردم قره باغ برساند سازش شود.

بر اساس گزارش‌ها، باکو اجازه نداده است کاروان کامیون‌های در حال حمل کمک‌های غذایی اضطراری برای مردم ارامنه در قره باغ، از کریدور لاچین عبور کنند. در همین حال روز شنبه پولیتیکو به نقل از رهبران محلی ارمنی در منطقه قره‌باغ کوهستانی گزارش داد که انتقال بیماران بدحال از قره باغ به ارمنستان متوقف شده است. آنها گفتند نیروهای جمهوری آذربایجان مردی را که برای دریافت معالجه با صلیب سرخ در سفر بود به اتهام «جنایات جنگی» دستگیر کردند.

کریدور لاچین، تنها مسیری زمینی است که ارمنستان را به قره باغ کوهستانی متصل می‌کند و بیش از هفت ماه است که باکو آن را مسدود کرده است.

روز شنبه، قانون‌گذار آمریکایی، فرانک پالون، در توئیتی اعلام کرد که «ما (آمریکا) باید برای جلوگیری از بحران در آرتساخ اقدام کنیم. محاصره کریدور لاچین توسط آذری‌ها منجر به کمبود شدید کالاهای اساسی شده است و یک تعریف درسی از پاکسازی قومی است.» او گفت باید این اقدام برای جمهوری آذربایجان «عواقبی» داشته باشد.

او به همراه شمار دیگری از قانون‌گذاران آمریکایی در بیانیه‌ای گفتند «مردم آرتساخ به خاطر رژیم علی‌اف با یک بحران انسانی ژرف روبرو هستند.»

بخشی از این بیانیه می‌گوید «ارامنه در قفقاز جنوبی به طور مداوم توسط اقدامات بی ثبات کننده و وحشیانه رژیم علی‌اف تهدید می‌شوند. محاصره کریدور لاچین برای بیش از هفت ماه جان و معیشت بیش از ۱۲۰هزار نفر در آرتساخ را به خطر انداخته است.»

این قانون‌گذاران آمریکایی در بیانیه خود گفتند «نیروهای آذری همچنان به آزار و اذیت، بازداشت و کشتار افراد در ارمنستان و آرتساخ ادامه می‌دهند و در عین حال به دروغ قلمرو ارمنستان را متعلق به خود اعلام می‌کنند.»

در پایان بیانیه وزارت امورخارجه آمریکا آمده است که وزیر امور خارجه آمریکا بر لزوم حفظ شتاب مثبت همه طرف‌ها در مذاکرات صلح تاکید کرد.

پیشتر ارمنستان گفته بود که کمک‌های اساسی از جمله کمک‌های غذایی برای مردم منطقه ارسال می‌کند. اما به گزارش رادیواروپای آزاد، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای این کاروان کمک‌رسانی را «تحریک آمیز» خواند و آن را حمله به تمامیت ارضی خود دانست.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان دو جنگ بر سر قره باغ کوهستانی، یک منطقه کوهستانی عمدتا ارمنی‌نشین که در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود، داشته‌اند. آخرین جنگ شش هفته در اواخر سال ۲۰۲۰ طول کشید.

در نتیجه جنگ، باکو کنترل بخشی از قره باغ کوهستانی و هفت ناحیه اطراف آن را به دست گرفت. جنگ با آتش‌بسی که با میانجیگری روسیه حاصل شد به پایان رسید و بر اساس آن مسکو حدود ۲هزار سرباز را برای خدمت به عنوان حافظ صلح مستقر کرد.

پیشتر در اوایل تیرماه، جیحون عزیز اوغلو بایرامف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، درخواست ارمنستان را که برای حدود ۱۲۰ هزار نفر از ارمنی‌های ساکن قره‌باغ کوهستانی تضمین‌های امنیتی ویژه‌ دهد، رد کرد و گفت که از آنها «به اندازه کافی» محافظت می‌شود.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *