ابررایانه هوش مصنوعی به زندگی می چرخد ​​که توسط تراشه های کامپیوتری غول پیکر طراحی شده است

در داخل یک اتاق غارنشین این هفته در یک ساختمان یک طبقه در سانتا کلارا، کالیفرنیا، ماشین‌هایی به ارتفاع شش و نیم فوت پشت کابینت‌های سفید چرخیدند. این ماشین ها ابررایانه جدیدی را ساختند که ماه گذشته عملیاتی شد.

این ابر رایانه که روز پنجشنبه توسط مغزها، یک استارت آپ سیلیکون ولی، با تراشه های تخصصی این شرکت ساخته شد که برای تولید محصولات هوش مصنوعی طراحی شده اند. تراشه‌ها به دلیل اندازه خود متمایز هستند – مانند یک بشقاب شام یا 56 برابر بزرگتر از یک تراشه که معمولاً برای هوش مصنوعی استفاده می‌شود.

سربراس گفت که این ابر رایانه را برای G42، یک شرکت هوش مصنوعی ساخته است. G42 اعلام کرد که قصد دارد از این ابر رایانه برای ایجاد و تقویت محصولات هوش مصنوعی برای خاورمیانه استفاده کند.

اندرو فلدمن، مدیر اجرایی Cerebras گفت: «آنچه ما در اینجا نشان می دهیم این است که فرصتی برای ساخت یک ابرکامپیوتر هوش مصنوعی بسیار بزرگ و اختصاصی وجود دارد. او افزود که استارت‌آپ او می‌خواهد «به دنیا نشان دهد که این کار می‌تواند سریع‌تر انجام شود، می‌توان آن را با انرژی کمتر انجام داد، می‌توان آن را با هزینه کمتر انجام داد».

تقاضا برای قدرت محاسباتی و تراشه‌های هوش مصنوعی در سال جاری به شدت افزایش یافته است که به دلیل رونق جهانی هوش مصنوعی تقویت شده است. غول‌های فناوری مانند مایکروسافت، متا و گوگل و همچنین تعداد بیشماری استارت‌آپ این کار را کرده‌اند عجله کرد تا محصولات هوش مصنوعی را عرضه کند در ماه های اخیر پس از ربات چت ChatGPT مجهز به هوش مصنوعی برای نثر وحشتناک انسانی که می توانست ایجاد کند، ویروسی شد.

اما ساخت محصولات هوش مصنوعی معمولاً به مقادیر قابل توجهی از قدرت محاسباتی و تراشه‌های تخصصی نیاز دارد که منجر به شکار بی‌رحمانه بیشتر این فناوری‌ها می‌شود. در ماه مه، انویدیا، سازنده پیشرو تراشه‌های مورد استفاده برای تقویت سیستم‌های هوش مصنوعی، گفت اشتها برای محصولاتش – معروف به واحدهای پردازش گرافیکی یا GPU – آنقدر قوی بود که فروش سه ماهه آن بیش از 50 درصد بالاتر از تخمین‌های وال استریت خواهد بود. پیش بینی انویدیا را ارسال کرد ارزش بازار به بالای 1 تریلیون دلار رسید.

رونن دار، بنیانگذار Run:AI، استارت آپی در تل آویو که به شرکت ها در توسعه مدل های هوش مصنوعی کمک می کند، گفت: «برای اولین بار، ما شاهد جهش عظیمی در نیازهای رایانه ای به دلیل فناوری های هوش مصنوعی هستیم. او افزود که این “تقاضای زیادی” برای تراشه های تخصصی ایجاد کرده است و شرکت ها “برای دسترسی ایمن” به آنها عجله کرده اند.

تصویر

یک تراشه سربراس 56 برابر تراشه ای است که معمولاً برای هوش مصنوعی استفاده می شود.اعتبار…کیس کلیفورد برای نیویورک تایمز

برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری از جمله گوگل، آمازون، دستگاه‌های میکرو پیشرفته و اینتل، برای دستیابی به تراشه‌های هوش مصنوعی کافی، جایگزین‌های خود را توسعه داده‌اند. استارت آپ هایی مانند Cerebras، Graphcore، Groq و SambaNova نیز با هدف ورود به بازاری که انویدیا بر آن تسلط داشته است، به این مسابقه پیوسته اند.

تراشه ها قرار است چنان نقش کلیدی در هوش مصنوعی ایفا کنند که می توانند توازن قدرت را در بین شرکت های فناوری و حتی کشورها تغییر دهند. دولت بایدن، برای نمونه، اخیراً این کار را کرده است محدودیت های سنجیده در مورد فروش تراشه های هوش مصنوعی به چین، برخی از مقامات آمریکایی می گویند که توانایی های هوش مصنوعی چین می تواند با تقویت دستگاه های نظامی و امنیتی پکن، تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده باشد.

ابرکامپیوترهای هوش مصنوعی قبلاً ساخته شده بودند، از جمله توسط Nvidia. اما به ندرت پیش می آید که استارت آپ ها آنها را ایجاد کنند.

Cerebras، که در Sunnyvale، کالیفرنیا مستقر است، در سال 2016 توسط آقای Feldman و چهار مهندس دیگر، با هدف ساخت سخت افزاری که توسعه هوش مصنوعی را سرعت می بخشد، تاسیس شد. در طول سال‌ها، این شرکت 740 میلیون دلار از جمله از درآمد جمع آوری کرده است سام آلتمن، که آزمایشگاه هوش مصنوعی OpenAI و شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر مانند بنچمارک را رهبری می کند. Cerebras 4.1 میلیارد دلار ارزش دارد.

از آنجایی که تراشه هایی که معمولاً برای تقویت هوش مصنوعی استفاده می شوند کوچک هستند – اغلب به اندازه یک تمبر پستی – برای پردازش یک مدل پیچیده هوش مصنوعی به صدها یا حتی هزاران تراشه نیاز است. در سال 2019، سربراس آنچه را که ادعا می‌کرد بزرگترین تراشه رایانه‌ای است که تا کنون ساخته شده است، اعلام کرد و آقای فلدمن گفته است که تراشه‌های آن می‌توانند سیستم‌های هوش مصنوعی را بین 100 تا 1000 برابر سریع‌تر از سخت‌افزار موجود آموزش دهند.

G42، شرکت ابوظبی، کار خود را با Cerebras در سال 2021 آغاز کرد. این شرکت در ماه آوریل از سیستم Cerebras برای آموزش نسخه عربی ChatGPT استفاده کرد.

در ماه مه، G42 از سربراس خواست تا شبکه ای از ابررایانه ها را در نقاط مختلف جهان بسازد. طلال آل کیسی، مدیر اجرایی G42 Cloud، یکی از زیرمجموعه‌های G42، گفت که این فناوری پیشرفته به شرکت او اجازه می‌دهد تا چت ربات بسازد و از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌های ژنومی و مراقبت‌های پیشگیرانه استفاده کند.

اما تقاضا برای پردازنده‌های گرافیکی به قدری زیاد بود که به سختی می‌توان به اندازه کافی برای ساخت یک ابر رایانه به دست آورد. آقای ال کیسی گفت که فناوری Cerebras هم در دسترس و هم مقرون به صرفه بود. به گفته آقای فلدمن، Cerebras از تراشه‌های خود برای ساخت ابررایانه G42 تنها در 10 روز استفاده کرد.

آقای الکیسی گفت: «مقیاس زمانی به شدت کاهش یافت.

سربراس گفت، در سال آینده قصد دارد دو ابررایانه دیگر برای G42 بسازد – یکی در تگزاس و دیگری در کارولینای شمالی – و پس از آن، شش ابررایانه دیگر در سراسر جهان توزیع شود. این شبکه را کهکشان کندور می نامد.

کریس منینگ، دانشمند کامپیوتر در استنفورد که تحقیقاتش بر روی هوش مصنوعی متمرکز است، گفت: با این وجود، شرکت‌های نوپا به احتمال زیاد رقابت با انویدیا را دشوار خواهند کرد.

دکتر منینگ گفت، استارت‌آپ‌های دیگری نیز سعی کرده‌اند وارد بازار تراشه‌های هوش مصنوعی شوند، اما بسیاری از آنها «به طور مؤثر شکست خورده‌اند».

اما آقای فلدمن گفت که امیدوار است. او گفت که بسیاری از کسب‌وکارهای هوش مصنوعی نمی‌خواهند تنها با انویدیا قفل شوند و تقاضای جهانی برای تراشه‌های قدرتمند دیگری مانند چیپ‌های Cerebras وجود دارد.

او گفت: «ما امیدواریم که این امر هوش مصنوعی را به جلو حرکت دهد.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *