اقتصاد جهانی با وجود تهدیدهای طولانی، نشانه هایی از انعطاف پذیری را نشان می دهد

صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه اعلام کرد که اقتصاد جهانی امسال با وجود تورم طولانی و بهبود ضعیف در چین، نشانه‌هایی از انعطاف‌پذیری را نشان می‌دهد و این احتمال را افزایش می‌دهد که می‌توان از رکود جهانی جلوگیری کرد و بحران‌های غیرمنتظره را منع کرد.

نشانه‌های خوش‌بینی در آخرین چشم‌انداز اقتصاد جهانی صندوق بین‌المللی پول ممکن است به سیاست‌گذاران جهانی اطمینان بیشتری بدهد که تلاش‌های آنها برای مهار تورم بدون ایجاد آسیب‌های جدی اقتصادی مؤثر است. رشد جهانی، با این حال، بر اساس استانداردهای تاریخی ناچیز است و اقتصاددانان صندوق هشدار دادند که خطرات جدی باقی مانده است.

پیر-اولیویه گورینچاس، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «اقتصاد جهانی به تدریج پس از همه‌گیری و حمله روسیه به اوکراین به بهبودی خود ادامه می‌دهد، اما هنوز از جنگل خارج نشده است».

صندوق بین المللی پول پیش بینی خود را برای رشد جهانی در سال جاری از 2.8 درصد در پیش بینی آوریل خود به 3 درصد افزایش داد. این پیش بینی کرد که تورم جهانی از 8.7 درصد در سال 2022 به 6.8 درصد در سال جاری و 5.2 درصد در سال 2024 کاهش می یابد، زیرا اثرات نرخ های بهره بالاتر در سراسر جهان فیلتر می شود.

چشم انداز تا حد زیادی رو به رشد بود، زیرا بازارهای مالی – که با سقوط چندین بانک بزرگ در ایالات متحده و اروپا متزلزل شده بودند – تا حد زیادی باثبات شده اند. یکی دیگر از ریسک های مالی بزرگ در ماه ژوئن زمانی که کنگره اقدام به برداشتن سقف استقراض دولت ایالات متحده کرد و تضمین کرد که بزرگترین اقتصاد جهان به پرداخت به موقع صورت حساب های خود ادامه می دهد، جلوگیری شد.

ارقام جدید صندوق بین‌المللی پول در حالی منتشر می‌شود که انتظار می‌رود فدرال رزرو در نشست این هفته خود نرخ بهره را یک چهارم افزایش دهد و در عین حال گزینه‌های آینده خود را باز نگه دارد. فدرال رزرو به شدت نرخ ها را افزایش داده است تا سعی کند تورم را کاهش دهد و آنها را از نزدیک به صفر تا مارس 2022 به محدوده 5 تا 5.25 درصد امروز رساند. سیاست گذاران سعی کرده اند اقتصاد را بدون له کردن آن خنک کنند و نرخ بهره را در ماه ژوئن ثابت نگه داشته اند تا ارزیابی کنند که اقتصاد ایالات متحده چگونه هزینه های استقراض بالاتری را که فدرال رزرو قبلاً تایید کرده بود جذب می کند.

در حالی که کشورهایی مانند ایالات متحده همچنان با تورم دست و پنجه نرم می کنند، صندوق بین المللی پول از بانک های مرکزی خواست تا بر بازگرداندن ثبات قیمت ها و تقویت نظارت مالی تمرکز کنند.

آقای گورینچاس گفت: «امیدوارم با شروع کاهش تورم، ما وارد مرحله نهایی چرخه تورمی شده‌ایم که از سال 2021 شروع شد. “اما امید یک سیاست نیست و ممکن است اجرای آن بسیار دشوار باشد.”

وی افزود: تا زمانی که تورم زمینه‌ای نشانه‌های روشنی از سرد شدن پایدار را نشان ندهد، اجتناب از کاهش سیاست‌های پولی حیاتی است.

مقامات فدرال رزرو روز چهارشنبه تصمیم خود در مورد نرخ بهره ژوئیه را منتشر خواهند کرد و پس از آن کنفرانس خبری با جروم اچ پاول، رئیس فدرال رزرو برگزار خواهد شد. سیاست گذاران پیش از این پیش بینی کرده بودند که ممکن است در سال 2023 یک بار دیگر نرخ ها را فراتر از حرکت مورد انتظار در این هفته افزایش دهند. در حالی که سرمایه گذاران تردید دارند که در نهایت نرخ نهایی را انجام دهند، مقامات احتمالاً می خواهند شواهد بیشتری مبنی بر کاهش تورم و سرد شدن اقتصاد قبل از انجام هر جهتی ببینند.

صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه اعلام کرد که انتظار دارد رشد در ایالات متحده از 2.1 درصد در سال گذشته به 1.8 درصد در سال 2023 و 1 درصد در سال 2024 کاهش یابد. این صندوق انتظار دارد که با کاهش پس‌انداز آمریکایی‌ها و افزایش بیشتر نرخ‌های بهره، مصرف که همچنان قوی باقی مانده است، در ماه‌های آینده کاهش یابد.

پیش‌بینی می‌شود که رشد در منطقه یورو در سال جاری تنها 0.9 درصد باشد که به دلیل انقباض آلمان، بزرگترین اقتصاد منطقه، پیش‌بینی می‌شود که پیش از آن به 1.5 درصد در سال 2024 برسد.

سیاستگذاران اروپایی هنوز درگیر مبارزه برای کاهش نرخ تورم هستند. انتظار می رود روز پنجشنبه بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را برای 20 کشوری که از ارز یورو استفاده می کنند به بالاترین سطح از سال 2000 افزایش دهد. اما پس از یک سال افزایش نرخ بهره، سیاست گذاران بانک مرکزی تلاش کرده اند تا تمرکز را از چگونگی افزایش نرخ ها به مدت زمانی که ممکن است در سطوح باقی بمانند تغییر دهید با هدف مهار اقتصاد و از بین بردن فشارهای تورمی داخلی ناشی از افزایش دستمزدها یا سود شرکت ها.

سیاست‌گذاران نرخ‌ها را افزایش داده‌اند، زیرا اقتصاد امسال کمی انعطاف‌پذیرتر از آنچه انتظار می‌رفت، با حمایت بازار کار قوی و قیمت‌های انرژی پایین‌تر ثابت شده است. اما چشم انداز اقتصادی هنوز نسبتا ضعیف است و برخی از تحلیلگران انتظار دارند که بانک مرکزی اروپا در بحبوحه نشانه هایی مبنی بر اینکه موضع سیاست محدودکننده آن بر رشد اقتصادی تاثیر می گذارد، به توقف افزایش نرخ بهره نزدیک شده است. در روز دوشنبه، شاخص فعالیت اقتصادی در منطقه یورو در ماه ژوئیه به پایین‌ترین سطح خود در 8 ماه گذشته رسید، زیرا صنعت تولید بیشتر کاهش یافت و بخش خدمات کاهش یافت.

انتظار می رود هفته آینده، بانک مرکزی انگلیس برای چهاردهمین بار متوالی نرخ بهره را افزایش دهد تا تورم در بریتانیا را کاهش دهد. قیمت ها در ژوئن 7.9 درصد افزایش یافت از یک سال قبل

بریتانیا برخی از انتظارات از جمله اقتصاددانان صندوق بین المللی پول، با اجتناب از رکود تا کنون در سال جاری. اما کشور همچنان با آن مواجه است مجموعه ای چالش برانگیز از عوامل اقتصادی: تورم سرسختانه ثابت می‌شود تا حدی به این دلیل که بازار کار فشرده دستمزدها را بالا می‌برد، در حالی که خانوارها به طور فزاینده‌ای نگران تأثیر نرخ‌های بهره بالا بر وام‌های مسکن خود هستند، زیرا نرخ های بازپرداخت تمایل به تنظیم مجدد دارند هر چند سال یکبار

بهبود ضعیف تر از حد انتظار در چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، نیز بر تولید جهانی تاثیر می گذارد. صندوق بین المللی پول به انقباض شدید در بخش املاک و مستغلات چین، مصرف ضعیف و اعتماد ضعیف مصرف کننده به عنوان دلایلی برای نگرانی در مورد چشم انداز چین اشاره کرد.

ارقام رسمی منتشر شده در این ماه نشان داد که اقتصاد چین در بهار نسبت به اوایل سال به طور قابل توجهی کند شد، زیرا صادرات کاهش یافت، رکود املاک و مستغلات عمیق تر شد و برخی از دولت های محلی دچار بدهی مجبور به کاهش هزینه ها پس از کمبود پول شدند.

آقای گورینچاس گفت که اقداماتی که چین برای بازگرداندن اعتماد به بخش املاک انجام داده است گامی مثبت است و پیشنهاد کرد که حمایت هدفمند از خانواده ها برای تقویت اعتماد می تواند مصرف را تقویت کند.

گزارش صندوق بین‌المللی پول علی‌رغم دلایل خوش‌بینی نشان می‌دهد که اقتصاد جهانی روشن نیست.

جنگ روسیه در اوکراین همچنان تهدیدی است که می‌تواند قیمت‌های جهانی غذا و انرژی را بالا ببرد، و این صندوق خاطرنشان کرد که قرارداد اخیراً فسخ شده که به صادرات غلات اوکراینی اجازه می‌دهد می‌تواند باد مخالف را به همراه داشته باشد. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که فسخ قرارداد می‌تواند منجر به افزایش قیمت غلات تا 15 درصد شود.

در این گزارش آمده است: «جنگ در اوکراین می‌تواند تشدید شود و قیمت‌های مواد غذایی، سوخت و کود را افزایش دهد.» تعلیق اخیر ابتکار غلات دریای سیاه یک نگرانی در این زمینه است.

این کشور همچنین هشدار خود را درباره اجازه دادن به جنگ در اوکراین و دیگر منابع تنش ژئوپلیتیکی برای انشعاب بیشتر اقتصاد جهانی تکرار کرد.

صندوق بین‌المللی پول گفت: «چنین تحولاتی می‌تواند به نوسانات بیشتر در قیمت کالاها کمک کند و همکاری چندجانبه در تأمین کالاهای عمومی جهانی را مختل کند».

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *