بازگشت آمریکا به یونسکو؛ جیل بایدن پرچم آمریکا را در مقر این سازمان در پاریس به اهتزاز درآورد

جیل بایدن، بانوی اول آمریکا، به پاریس سفر کرده است تا نماینده کشورش در مراسم پیوستن دوباره ایالات متحده به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) باشد.

آمریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی و به دلیل آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده، معتقد بود این سازمان «تعصب ضداسرائیلی» دارد و نیازمند «اصلاحات سیاسی» است، از یونسکو خارج شده بود.

پرچم آمریکا روز سه‌شنبه سوم مرداد، در خارج از مقر یونسکو در پاریس، با نواخته شدن سرود آمریکا برافراشته شد و تشویق‌ حضار را به همراه داشت.

خانم بایدن در این مراسم از اهمیت رهبری آمریکا در حفظ میراث فرهنگی و توانمندسازی آموزش و علم در سراسر جهان سخن گفت.

بانوی اول آمریکا گفت: «امروز این افتخار را داشتم تا در به اهتزاز درآورد پرچم ایالات متحده آمریکا که نماد تعهد ما به همکاری و صلح جهانی است، به شما بپیوندم.»

او این اقدام را نمونه‌ای از تعهد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به «احیای رهبری آمریکا در صحنه جهانی» خواند.

ایالات متحده ماه گذشته میلادی اعلام کرد که قصد پیوستن مجدد به یونسکو را دارد و ۱۹۳ کشور عضو این سازمان، به ورود مجدد آمریکا رأی موافق دادند.

آدری آزولای، مدیر کل یونسکو، نیز در این مراسم گفت: « پرچم آمریکا را به جایی که متعلق به آنجاست، بازمی‌گردانیم.»

مدیرکل یونسکو با اشاره به بی ثباتی‌های سیاسی کنونی در جهان، بر اهمیت اتحاد به هنگام اختلافات و تهدیدها تأکید کرد.

تصمیم آمریکا برای بازگشت به یونسکو در شرایطی اتخاذ شد که چین از زمان خروج واشنگتن در دوره دولت ترامپ نفوذ بیشتری در این سازمان پیدا کرده است.

دولت بایدن، ۱۵۰ میلیون دلار برای پرداخت بدهی‌ها و معوقات یونسکو درخواست کرده است تا زمانی که بدهی کامل ۶۱۹ میلیون دلاری این کشور پرداخت شود.

این موضوع، نشان‌دهنده نقش مالی قابل توجه آمریکا در تأمین بودجه ۵۳۴ میلیون دلاری سالانه یونسکو است.

آمریکا پیش از خروج از این سازمان، بزرگترین تأمین کننده مالی یونسکو بود و ۲۲ درصد از بودجه کلی این آژانس را تأمین می‌کرد.

آمریکا در سال ۱۹۸۴ و در دوره ریاست جمهوری دونالد ریگان نیز به دلیل آنچه «سوء مدیریت، فساد و پیشبرد منافع شوروی» نامید، یونسکو را ترک کرد و در سال ۲۰۰۳ و در دوران ریاست جمهوری جورج بوش دوباره به آن پیوست.

پیش از این، در سال ۲۰۱۱ و زمانی که یونسکو به عضویت کامل فلسطین رأی داد، آمریکا و اسرائیل کمک مالی به آن سازمان را متوقف کردند.

خانم بایدن در این سفر با بریژیت ماکرون، بانوی اول فرانسه نیز دیدار کرد.

او روز چهارشنبه، چهارم مرداد، برای ادای احترام به سربازان آمریکایی که در جریان جنگ جهانی دوم جان خود را از دست دادند، به گورستان آمریکایی «بریتنی» خواهد رفت.

بانوی اول آمریکا سفر خود به فرانسه را با دیدار از «مون سن – میشل» که جزو میراث جهانی یونسکو است به پایان خواهد رساند تا اهمیت مسئولیت مشترک جهانی در حفظ مکان‌های میراث فرهنگی در سراسر جهان را برجسته کند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *