بایدن با شی درباره درگیری ها، از اوکراین تا اقیانوس آرام صحبت می کند

مقامات آمریکایی و چینی گفتند، بایدن، رئیس جمهور بایدن با شی جین پینگ، رهبر چین، در تماسی با شی جین پینگ، رهبر چین صبح سه شنبه گفت و گو کرد که هدف آن رسیدگی به انواع مسائل جنگی و همکاری بود، زیرا ایالات متحده با جنگ ها و سایر بحران های جهانی دست و پنجه نرم می کند.

موضوعات مطرح شده توسط آقای بایدن شامل مبارزه با تولید مواد مخدر، مناقشه خاورمیانه، برنامه هسته ای کره شمالی و چین حمایت روسیه در طول جنگ اوکراین، بر اساس خلاصه کاخ سفید از تماس.

یک مقام ارشد دولت که دوشنبه شب به شرط ناشناس ماندن با گروه کوچکی از خبرنگاران گفت‌وگو کرد، گفت که آقای بایدن به جای بحث و گفتگو با نتایج مشخص، قصد داشت این گفت وگو یک «بازرسی» باشد. جلسات توجیهی واشنگتن اما در طول یک سال سیاسی مهم و در حالی که کشورها تلاش می‌کنند رابطه‌ای را که در سال گذشته به پایین‌ترین حد خود در چند دهه رسیده بود، تثبیت کنند، یک شاخص مهم بود.

این مقام گفت که این تماس چند روز قبل از سفر جانت ال. یلن، وزیر خزانه داری به چین انجام شد که به زودی پس از آن توسط آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پیگیری خواهد شد. این اولین بازدید اعضای کابینه از چین در سال جاری خواهد بود. هر دو مقام در سال گذشته به پکن سفر کردند روابط را تثبیت کند پس از شعله ور شدن خلق و خوی در طول قسمت بالون جاسوسی چینی.

از تابستان گذشته، آقای بایدن و آقای شی به دنبال جلوگیری از هرگونه فوران بین کشورهای خود بودند. آقای بایدن به دنبال تمرکز بر رقابت تنگاتنگ خود برای انتخاب مجدد در سال جاری است. آقای شی با طیف وسیعی از مسائل داخلی از جمله یک اقتصاد آشفته و فساد در رده های بالا از ارتش او

آقای بایدن و آقای شی برگزار شد اجلاس چهره به چهره در ماه نوامبر در یک ملک سرسبز در وودساید، خارج از سانفرانسیسکو. این دو همچنین در نوامبر 2022 در بالی، اندونزی – اولین نشست حضوری آنها به عنوان رهبران ملی – و آخرین تماس خود را داشتند در ژوئیه 2022.

این مقام ارشد آمریکایی به خبرنگاران گفت که تماس روز سه‌شنبه بخشی از تلاش‌های ایالات متحده در راستای اهداف متوسط ​​حفظ تماس و مدیریت رقابت «مسئولانه» بود.

بر اساس خلاصه کاخ سفید، آقای بایدن دو موضوع را در مورد تجاوز چین در اقیانوس آرام مطرح کرد: تایوان و دریای چین جنوبی.

دولت بایدن به چین هشدار داده است که کشتی های گارد ساحلی خود را مهار کند شلیک توپ های آب پاش در کشتی‌های فیلیپین در منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی. و ایالات متحده گفته است که ارتش چین از جت‌ها و کشتی‌ها به شیوه‌ای تحریک‌آمیز در نزدیکی تایوان، جزیره مستقل بالفعل که موقعیت آن بزرگ‌ترین نقطه درگیری بین واشنگتن و پکن است، استفاده می‌کند.

با این حال، آقای بایدن به آقای شی تکرار کرد که ایالات متحده از “سیاست چین واحد” خود که جمهوری خلق چین را به عنوان تنها دولت قانونی چین به رسمیت می شناسد، پایبند است – در حالی که چیزی در مورد وضعیت تایوان نگفته است.

در جریان این تماس، آقای شی “تاکید کرد که مسئله تایوان اولین خط قرمزی است که نباید در روابط چین و آمریکا از آن عبور کرد.” شرح تماس توسط دولت چین منتشر شد. در این توضیح آمده است که آقای شی خواستار «اقدامات مشخص» از سوی ایالات متحده برای نشان دادن تعهد به عدم حمایت از استقلال تایوان شد.

مانند رهبران قبلی چین، آقای شی گفته است که تایوان باید تحت حاکمیت حزب کمونیست قرار گیرد، در صورت لزوم با زور. آقای بایدن چهار بار گفته است که اگر چین بخواهد به تایوان حمله کند، نیروهای آمریکایی از تایوان دفاع خواهند کرد. این اظهارات انحراف از تلاش های چند دهه ای دولت ایالات متحده برای ایجاد ابهام در دفاع از تایوان در برابر حمله چین بود.

جوزف وو، وزیر خارجه تایوان در این باره گفت مصاحبه با نیویورک تایمز در تایپه روز پنجشنبه، چین به طور پیوسته فعالیت های نظامی خود را در اطراف تایوان، و همچنین تلاش های جاسوسی سایبری خود و ترویج اطلاعات نادرست آنلاین، افزایش داده است، که همگی به تجاوزات “منطقه خاکستری” کوتاه از یک جنگ کامل تبدیل شده است. او گفت: «ما به همکاری نزدیک‌تر آمریکا با تایوان نیاز داریم.

در خلاصه دولت چین آمده است که در این تماس، آقای شی همچنین از “جریان بی پایان اقدامات” اتخاذ شده توسط ایالات متحده برای سرکوب اقتصاد، علم و فناوری چین انتقاد کرد. آقای بایدن محدودیت هایی را برای صادرات نیمه هادی های پیشرفته به چین اعمال کرده است.

آقای بایدن به آقای شی گفت که دولتش «به اقدامات لازم برای جلوگیری از استفاده از فناوری‌های پیشرفته ایالات متحده برای تضعیف امنیت ملی ما، بدون محدود کردن بی‌رویه تجارت و سرمایه‌گذاری ادامه خواهد داد» و بر اساس این سند از «سیاست‌های تجاری ناعادلانه» چین انتقاد کرد. خلاصه تماس کاخ سفید

این مقام ارشد آمریکایی گفت که آقای بایدن می خواهد به آقای شی تاکید کند که چین نباید به کمک روسیه برای بازسازی پایگاه نظامی-صنعتی خود ادامه دهد. تولید تسلیحات روسیه علیرغم تحریم های اقتصادی اعمال شده توسط ایالات متحده و سایر کشورها پس از دستور رئیس جمهور ولادیمیر وی. پوتین برای تهاجم تمام عیار به اوکراین در فوریه 2022، قوی بوده است. تولید مداوم مهمات و موشک – و همچنین کمک های تسلیحاتی از شمال. کره و ایران – به روسیه در اوکراین کمک می کنند.

این مقام گفت، چین برخی از حوزه‌های تجاری را انتخاب کرده است که کشورهای اروپایی متوقف کرده‌اند و این به روسیه اجازه می‌دهد تا قابلیت‌های تولید تسلیحات خود را بازسازی کند.

آقای بایدن همچنین می خواست از آقای شی برای کمک به مهار حملات به کشتی های تجاری در دریای سرخ توسط نیروهای حوثی یمن، یک گروه نظامی تحت حمایت ایران که می گوید تا زمانی که اسرائیل جنگ خود را با اسرائیل ادامه دهد، به حملات خود ادامه خواهد داد. این مقام آمریکایی گفت حماس در غزه. دولت بایدن چین را تحت فشار قرار داده است تا از ایران بخواهد حوثی ها را مهار کند، به خصوص که کشتی های چینی نیز از دریای سرخ عبور می کنند.

این مقام گفت که آقای بایدن مایل است در چندین موضوع با چین همکاری بیشتری داشته باشد: محدود کردن صادرات مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت فنتانیل، مذاکرات نظامی در سطوح ارشد، بحث در مورد هوش مصنوعی و سیاست تغییر آب و هوا.

میگان توبین ارائه گزارش از تایپه، تایوان.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *