بحران سیاسی در اسرائیل؛ ده‌ها هزار نفر در اعتراض به تغییرات قضایی بار دیگر به خیابان آمدند

ده‌ها هزار نفر در اسرائیل شامگاه شنبه ۶ مرداد ماه بار دیگر علیه دولت بنیامین نتانیاهو و طرح اصلاحات قضایی آن که اختیارات دیوان عالی کشور را کاهش می‌دهد، اقدام به راهیپمایی اعتراضی کردند.

این اعتراضات گستره وسیعی از اسرائیل را در برگرفته است به‌طوری که در این شب از منطقه‌ای دورافتاده در تپه‌های جلیله تا بزرگراهی که به مرکز اقتصادی تل‌آویو می‌رسد، شاهد حضور معترضان بود.

طرح اصلاحات قضایی در اسرائیل که دولت راست افراطی نتانیاهو دنبال می‌کند و روز دوشنبه قبل نیز بخش‌هایی از آن در پارلمان اسرائیل تصویب شد، بحران بی‌سابقه‌ای را در این کشور به وجود آورده و به یک شکاف عمیق اجتماعی منجر شده.

این سی‌امین هفته‌ای است که معترضان اسرائیلی به خیابان‌ها می‌آیند. یکی از معترضان که مهندس فناوری است به خبرگزاری رویترز گفت: «اگر این روند ادامه پیدا کند، ما هیچ آینده خوبی نمی‌توانیم تصور کنیم. ما دیگر متحد نیستیم و اتحادمان را از دست داده‌ایم.»

طرح دولت نتانیاهو با اعتراض بسیاری از نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل مواجه شده که معتقدند دموکراسی در این کشور به خطر افتاده. این نیروها تهدید کرده‌اند که از ارائه خدمات داوطلبانه در ارتش خودداری خواهند کرد.

در این حال ارتش اسرائیل هشدار داده که سرپیچی نیروهای ذخیره از خدمت نظامی برای مدتی طولانی، به آمادگی رزمی ارتش آسیب خواهد زد و جبران عواقب آن ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد.

روز جمعه نیز فرمانده نیروی هوایی ارتش اسرائیل هشدار داده بود که امکان دارد دشمنان این کشور از بحران سیاسی کنونی سوءاستفاده کنند و امنیت اسرائیل به خطر بیفتد.

گزارش‌ها حاکی است که نتانیاهو طی روزهای اخیر دست کم چهار نامه از سازمان اطلاعات نظامی ارتش این کشور دریافت کرده که به او هشدار داده است، شکاف ایجاد شده در جامعه در نتیجه تغییرات قضایی، به بازدارندگی در برابر ایران، حزب‌الله و «سایر دشمنان» اسرائیل آسیب زده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *