بحران ناشی از اصلاحات قضایی امنیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد

تومر بار، فرمانده نیروی هوایی ارتش اسرائیل، روز جمعه ۶ مرداد هشدار داد که امکان دارد دشمنان این کشور از بحران سیاسی کنونی ناشی از تصویب اصلاحات قضایی مورد نظر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، سوءاستفاده کنند و امنیت این کشور به خطر بیفتد.

این سرلشکر اسرائیلی با انتشار بیانیه‌ای گفت، نیروهایش مجبور شدند پس از تصویب نخستین سلسله از اصلاحات پیشنهادی نتانیاهو در «کنست» اسرائیل در روز دوشنبه، به حالت «آماده‌باش» دربیایند و «گوش به زنگ» باشند چرا که «امکان دارد در چنین بزنگاه‌هایی دشمنان اسرائیل بخواهند شانس خود را در مرزهای ما امتحان کنند و همبستگی و هوشیاری ما را محک بزنند.»

اصلاحات قضایی پیشنهادی نخست‌وزیر اسرائیل در حالی روز دوشنبه در کنست به تصویب رسید که اعتراضاتی سراسری در مخالفت با آن در اسرائیل درگرفته و کاخ سفید نیز نسبت به آن بدبین است.

پیشنهاد این اصلاحات توسط نتانیاهو و دولت دست راستی‌اش، به بحرانی هفت ماهه و اعتراضاتی بی‌سابقه در اسرائیل منجر شد و عملا جامعه اسرائیل را دوشقه کرد.

معترضان، نتانیاهو را به تلاش برای کاهش استقلال دادگاه‌های اسرائیل متهم کرده‌اند و اران شوارتز، یکی از رهبران اعتراضات گفته است که تظاهرات‌ها در روز شنبه نیز ادامه خواهد یافت.

از زمانی‌که قانون «لغو برهان معقولیت» برای کاهش اختیارات دادگاه عالی و محدود کردن دخالت قضات این دیوان در تصمیمات دولت، در روز دوشنبه با اکثریت ۶۴ رأی موافق از میان ۱۲۰ عضو کنست تصویب شد، اعتراضات در اسرائیل بالا گرفته.

به گزارش وای‌نت نیوز اسرائیل، نتانیاهو طی روزهای اخیر دست کم چهار نامه از سازمان اطلاعات نظامی ارتش این کشور دریافت کرده که به او هشدار داده است، شکاف ایجاد شده در جامعه در نتیجه تغییرات قضایی، به بازدارندگی در برابر ایران، حزب‌الله و «سایر دشمنان» آسیب زده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *