بعد از رای اصلاحات قضایی چه اتفاقی برای اسرائیل می افتد؟

قانونی که روز دوشنبه در پارلمان اسرائیل برای محدود کردن قدرت قوه قضائیه تصویب شد، این کشور را با چیزی شبیه به صخره‌ها مواجه کرد، در حالی که احتمالاً تأثیرات واقعی این اقدام دولت برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها نامشخص خواهد ماند.

اپوزیسیون از نزول آهسته به سمت اقتدارگرایی می ترسد، در حالی که دولت – که این نگرانی ها را رد می کند – منتظر است تا ببیند واکنش منتقدانش چقدر مخرب و طولانی خواهد بود. قانون دادگاه عالی اسرائیل را از اختیار برای لغو اقدامات و انتصابات دولتی که آن را «غیر معقول» می‌داند، سلب می‌کند، که مخالفان از آن می‌ترسند که اولین گام در جهت از بین بردن قدرت یک دستگاه قضایی مستقل باشد.

برخی از اعضای تندرو ائتلاف دولتی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، گفته اند که می خواهند دادستان کل را برکنار کنند، دروازه بان کلیدی که توسط دولت قبلی منصوب شده است. همچنین ممکن است دولت اکنون تلاش کند تا آریه دری، قانونگذار افراطی ارتدوکس را که انتصابش به کابینه آقای نتانیاهو را بر عهده داشته است، به کار بازگرداند. اوایل سال جاری توسط دیوان عالی کشور مسدود شد.

در سوی دیگر شکاف سیاسی، رهبران جنبش اعتراضی که برای 29 هفته متوالی تظاهرات گسترده برگزار کرده است، قول داده اند که ادامه دهند. اتحادیه اصلی کشور هنوز در حال بررسی این است که آیا اعتصاب عمومی برگزار کند یا خیر. صدها نفر از رهبران صنعت تحسین شده فناوری پیشرفته اسرائیل می گویند که در حال بررسی انتقال تجارت خود به خارج از کشور هستند. و هزاران نفر از نیروهای ذخیره نظامی گفته اند که دیگر برای خدمت داوطلبانه حاضر نمی شوند.

سپس دادگاه عالی است، که قبلاً توسط چندین گروه جامعه مدنی درخواست داده شده است تا قانون جدید را لغو کند – یک اقدام که می تواند باعث بحران قانون اساسی شود.

اما در واقعیت، ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا بحران به اوج دیگری برسد.

حزب آقای نتانیاهو، لیکود، اوایل این ماه گفت که گالی بهاراو-میارا، دادستان کل، را برکنار نخواهد کرد، حتی اگر برخی از نمایندگان مجلس همچنان خواستار برکناری او هستند. لیکود روز سه شنبه همچنین تلاش قانونگذاران یهودی افراطی ارتدوکس برای پیشبرد لایحه ای را رد کرد که مطالعه تورات، کتاب مقدس یهودیان را «خدمت قابل توجهی به دولت اسرائیل» اعلام می کرد، اقدامی که مخالفان سکولار را خشمگین می کرد.

قرار است پارلمان در روز چهارشنبه تا اکتبر متوقف شود و پنجره ای ایجاد شود که در آن قانون جدید تصویب نشود. این به نوبه خود چالشی را برای معترضان ایجاد می کند: با تعداد کمی از نمایندگان مجلس در طول تعطیلات، تجمعات و اردوهایی که در روزهای اخیر در خارج از ساختمان برپا شده است، کسی را نخواهد داشت که مستقیماً به چالش بکشد.

در حال حاضر، اتحاد چتر که بین گروه‌های معترض مختلف هماهنگ است، می‌گوید که به برگزاری تظاهرات گسترده هفتگی در شب‌های شنبه ادامه خواهد داد. اما رهبران معترضان ممکن است از سازماندهی تظاهرات دیگر تا زمان تشکیل دادگاه عالی برای بررسی قانون جدید خودداری کنند.

جاش دریل، سخنگوی ائتلاف گفت: «مردم هنوز در تلاش هستند تا آن را کشف کنند. وی افزود: «از آنجایی که دیروز روز بسیار شدیدی بود، گروه های مختلف هنوز در حال رایزنی هستند.

تأثیر استعفای نیروهای ذخیره نیز ممکن است زمان ببرد تا احساس شود. تصور می‌شود که تنها چند صد نفر از نیروهای ذخیره به صراحت از حضور در خدمت سربازی خودداری کرده‌اند. بقیه فقط تهدید به استعفا کرده اند.

و بزرگترین اتحادیه کشور، با وجود همه هشدارهایش، هنوز اعتصاب عمومی را فرا نخوانده است، حتی در شرایطی که اتحادیه کوچکتر متشکل از 30000 پزشک، عملیات پزشکی را کاهش داده و گفته است که اعضای آن در خارج از اورشلیم، پایتخت، تنها به موارد اضطراری و مراقبت های ویژه در روز سه شنبه رسیدگی خواهند کرد. تحلیلگران بر این باورند که هر چه زمان بیشتر بگذرد، احتمال اینکه اتحادیه دست به اقدامات اساسی بزند، کمتر می شود.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *