تا یک‌شنبه فرصت دارید از ماجراجویی دست بکشید

وزیر خارجه فرانسه روز شنبه ۱۴ مرداد با اشاره به مهلت یک هفته‌ای که توسط کشورهای بلوک غرب آفریقا به کودتاگران نیجر داده شده‌بود، به رهبران کودتا هشدار داد فقط تا فردا فرصت دارند که از «ماجراجویی» دست بکشند.

کاترین کولونا به رادیو بین‌المللی فرانسه گفت که تهدید «مداخله نظامی» از سوی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) باید «بسیار جدی» تلقی شود.

او روز شنبه همچنین با نخست‌وزیر نیجر و سفیر این کشور در پاریس دیدار کرد.

شماری از فرماندهان نظامی در نیجر از روز سوم مرداد با برکناری و حبس محمد بازوم، که بیش از دو سال پیش در روند رسمی انتخابات، به مقام ریاست جمهوری رسیده‌بود، قدرت را به دست گرفتند.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، چند روز پس از کودتا اعلام کرد که اگر رئیس‌جمهور مخلوع تا هفت روز بعد آزاد نشود و سازوکار قانون اساسی در نیجر برقرار نشود، امکان حمله نظامی به این کشور وجود دارد.

هیئتی از کشورهای غرب آفریقا در روزهای اخیر با هدف دستیابی به راه‌حلی دیپلماتیک در مورد کودتای نیجر به نیامی، پایتخت این کشور، سفر کردند اما مذاکرات به نتیجه نرسید و آن‌ها این کشور را ترک کردند.

مهلت کشورهای غرب آفریقا به کودتاگران نیجر، روز یک‌شنبه (ششم اوت) به پایان می‌رسد. اکنون صحبت از مداخله نظامی این کشورها در نیجر، افزایش یافته‌است.

ارتش چند کشور از جمله سنگال، آمادگی‌شان را برای مداخله نظامی احتمالی در نیجر اعلام کرده‌اند.

عبدالفتاو موسی، کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت جامعه اقتصادی غرب آفریقا، می‌گوید قرار نیست به کودتاگران گفته شود که «کی، کجا و چگونه» به آن‌ها حمله می‌شود.

در پی کودتای اخیر، کشورهای بلوک غرب آفریقا به‌جز دو کشور مالی و بورکینافاسو که در سال‌های اخیر در آن‌ها نیز کودتا شده‌است، نیجر را هدف تحریم اقتصادی و مسافرتی قرار دادند.

آمریکا روز ۱۳ مرداد اعلام کرد که بخشی از کمک‌ها به کشور نیجر را متوقف می‌کند.

وزیر خارجه ایالات متحده گفت که این کشور همچنان به رساندن کمک‌های «بشردوستانه و خوراکی» به مردم نیجر ادامه می‌دهد، اما کمک‌هایی که در خدمت سازوکار «دولتی» بود را قطع می‌کند.

آنتونی بلینکن با اشاره به این‌که آمریکا پشتیبان مردمی است که «در نیجر با شرایطی دشوار به دموکراسی دست یافته‌بودند»، خواستار آزادی رئیس‌جمهور نیجر شد.

اتحادیه اروپا از هفته پیشین همکاری‌های امنیتی و مالی با نیجر را قطع کرد. همچنین فرانسه که در این سال‌ها به نیجر کمک مالی می‌کرد، از تعلیق این کمک‌ها خبر داد. نیجر در دوران استعمار جزو مستعمرات فرانسه محسوب می‌شد.

تحریم و قطع کمک‌ها در نیجر، به افزایش مشکلات اقتصادی در این کشور دامن زده‌است. تا پیش از کودتا نزدیک به ۳.۳ میلیون نفر از جمعیت ۲۶ میلیونی نیجر با کمبود شدید مواد غذایی مواجه بودند.

در حدود ۴۰ درصد از بودجه سالانه کشور نیجر که دو-سوم مساحت آن را بیابان فراگرفته است، به‌واسطه کمک‌های خارجی تامین می‌شود.

در سه سال گذشته، این هفتمین بار است که در کشورهای مرکز و غرب آفریقا، نظامیان به قدرت می‌رسند.

محمد بازوم، رئیس‌جمهور مخلوع، روز ۱۲ مرداد هشدار داد که منطقه موسوم به «ساحل» که نیجر جزو آن است، ممکن است به واسطه حضور گروه مزدوران واگنر تحت «نفوذ» روسیه قرار بگیرد.

در هفته گذشته، هواداران کودتاگران با حمله به سفارت فرانسه، ضمن اعتراض به حضور این کشور در آفریقا، بارها فریاد «زنده‌باد روسیه» را سر دادند و پرچم این کشور را برافراشتند.

کشورهای منطقه ساحل، از دیرباز علاوه بر مشکلات اقتصادی، بارها با حملات گروه‌های شبه‌نظامی جهادی روبه‌رو شده‌‌اند.

آمریکا و فرانسه از جمله کشورهایی هستند که برای مبارزه با گروه‌های جهادی اسلام‌گرا، بودجه اختصاص داده‌اند. آمریکا شماری از نیروهایش را برای آموزش نظامی به بومیان، در نیجر مستقر کرده‌است.

همچنین ۱۵۰۰ نیروی نظامی فرانسوی برای مبارزه با گروه‌های جهادی در نیجر حضور دارند.

کودتاگران روز جمعه خواستار خروج این نیروها شدند اما فرانسه اعلام کرد که تنها به قراردادهایش با «دولت قانونی نیجر» پایبند است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، روزنامه لوفیگارو، شبکه تلویزیونی بی‌اف‌ام و رادیو بین‌المللی فرانسه/ش.ع/آ.ت.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *