تجمعات علیه جمهوری اسلامی در شهرهای مختلف جهان، همزمان با ۲۲ بهمن

اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، درباره پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، و احتمال حمله روسیه به کشورهای عضو آن با واکنش منفی مواجه شده است.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، روز یکشنبه ۲۲ بهمن در پاسخ به اظهارات آقای ترامپ که گفته بود آمریکا از برخی اعضای ناتو در مقابل تهاجم روسیه دفاع نخواهد کرد، گفت هرگونه حمله به ائتلاف نظامی غربی با «پاسخی متحد و نیرومند» مواجه خواهد شد.

آقای استولتنبرگ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «هر گونه پیشنهادی مبنی بر اینکه متحدان از یکدیگر دفاع نخواهند کرد، امنیت همه ما از جمله ایالات متحده را تضعیف می‌کند و سربازان آمریکایی و اروپایی را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد».

او تصریح کرد ناتو آماده و قادر به دفاع از همه متحدان است و افزود انتظار دارد دولت واشینگتن متحد قوی و متعهد ناتو باقی بماند.

دونالد ترامپ روز شنبه در سخنرانی خود در یک گردهمایی انتخاباتی در کارولینای جنوبی، به مکالمه‌اش با «رئیس جمهور یک کشور بزرگ» درباره پرداخت سهم هر یک از اعضای ناتو اشاره کرد و گفت در پاسخ به این رئیس جمهور که از او پرسیده بود آیا «اگر پول ندهیم و روسیه بار دیگر به ما حمله کند آیا از ما محافظت می‌کنید؟» گفته است: «نه، از شما محافظت نمی‌کنم، در واقع آنها را تشویق می‌کنم که هر کاری می‌خواهند انجام دهند؛ باید پول بدهید».

این اظهارات با واکنش تند کاخ سفید مواجه شد و اندرو بیتس، از سخنگویان کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «تشویق به تهاجم علیه نزدیک‌ترین متحدان ما توسط رژیم‌های خون‌ریز، منزجرکننده و نامتعادل است».

تیری برتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا نیز روز یکشنبه در گفت‌وگو با یک شبکه فرانسوی با انتقاد از سخنان ترامپ گفت نمی‌توانیم در رابطه با مسائل امنیتی، هر چهار سال یکبار بر سر انتخابات ریاست‌جمهوری کشورها و در این مورد، ایالات متحده آمریکا، «شیر یا خط» بیندازیم.

آقای برتون همچنین با کنایه به حافظه دونالد ترامپ گفت، کسی که او اشاره کرده، رئیس‌جمهور یک کشور اروپایی نیست، بلکه این موضوع مربوط به مکالمه سال ۲۰۲۰ آقای ترامپ با اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، است.

پیتر ریکس، از اعضای مجلس اعیان بریتانیا که پیشتر نماینده این کشور در ناتو بود، نیز با انتشار پیاپی در شبکه «ایکس» گفته است به نظر نمی‌رسد تماس رهبر یک کشور اروپایی و سوال از ترامپ درباره حفاظت کشورش قابل باور باشد.

آقای برتون می‌گوید رهبران اروپایی درک می‌کنند که به صورت جداگانه باید بودجه نظامی و توانایی دفاعی اتحادیه اروپا را تقویت کنند، اما اظهارات آقای ترامپ نیز موضوع جدیدی نیست و قبلا نیز از این اظهارات داشته است.

در این میان، ولادیسلاو کوسینیاک-کامیش، وزیر دفاع لهستان، با انتشار پیامی در شبکه «ایکس»، گفته است شعار «یکی برای همه، همه برای یکی» ناتو، یک تعهد ملموس است.

او در ادامه تصریح کرد تضعیف اعتبار کشورهای متحد به معنای تضعیف کل ناتو است: «هیچ کمپین انتخاباتی نمی‌تواند بهانه‌ای برای بازی با امنیت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باشد.»

یان لیپاوسکی، وزیر خارجه جمهوری چک، نیز با انتقاد از اظهارات آقای ترامپ گفته است ناتو در حال حاضر در قوی‌ترین موقعیتی است که تا به حال داشته است.

او با اشاره به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین گفت در مواجهه با بزرگترین تهدید از زمان پایان جنگ جهانی دوم، ما در حال افزایش بودجه دفاعی و دستیابی به قابلیت‌های جدید هستیم.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *