تشکیل پرونده قضایی برای «طاقچه»؛ تحریم‌ها و حمایت‌ها ادامه دارد

همزمان با ادامه واکنش‌ بخش‌های حکومتی به عکس کارمندان شرکت «طاقچه» و تحریم آن، رسانه‌ها از تشکیل پرونده قضایی برای این شرکت خبر دادند.

رسانه‌های داخل ایران صبح روز پنج‌شنبه، پنجم مرداد، بدون اشاره به جزئیات اعلام کردند که در پی عدم رعایت حجاب اجباری توسط کارکنان زن شرکت طاقچه در این باره پرونده قضایی تشکیل شده است.

خبر تشکیل پرونده برای این شرکت نشر تنها ساعاتی پس از آن منتشر شده است که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در واکنش به حواشی ایجاد‌شده تهدید کرد که «به اپلیکشن‌هایی که مانند طاقچه مسئله حجاب و عفاف را رعایت نکنند و مجوزشان با وزارت ارشاد است حتما رسیدگی و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.»

پس از انتشار عکس‌هایی از کارکنان زن شرکت طاقچه بدون حجاب اجباری در روزهای گذشته، خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، ‌کارزاری به راه انداخت و سپس از قطع همکاری مؤسسات انتشاراتی حکومتی با این فروشگاه خبر داد.

این خبرگزاری تا روز چهارشنبه، چهارم مرداد، اعلام کرده بود که ناشران حکومتی از جمله «بِه‌نشر»، «تمدن نوین»، «ستاره‌ها»، «راه‌یار»، «خط مقدم»، «شهید کاظمی» و «شهید هادی» با سایت طاقچه قطع همکاری خود را اعلام کرده و برخی از آن‌ها خواستار برخورد قضایی با این مجموعه شده‌اند.

در پی انتشار این خبر، انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار علی خامنه‌ای نیز در اقدامی مشابه در نامه‌ای به مدیرعامل طاقچه‌ اعلام کرد که همکاری خود با این شرکت را متوقف می‌کند.

علاوه بر انتشارات و نهادهای حکومتی برخی از کاربران حامی حکومت در توییتر نیز خواستار تحریم این شرکت و حذف اپلیکیشن‌های آن شدند.

در واکنش اما شمار زیادی از کاربران توییتر از این شرکت و اپلیکیشن آن حمایت کردند.

همزمان با ادامه فشارهای حکومتی بر اقشار مختلف جامعه در ارتباط با حجاب اجباری از جمله پلمب مراکز تجاری، تفریحی و واحدهای صنفی، در روزهای گذشته برای شرکت دیجی‌کالا، بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی در ایران، به دلیل پوشش کارکنان زن آن، نیز پرونده قضایی تشکیل شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوم مرداد در واکنش به این اقدام در مورد دیجی‌کالا گفت تعجبی ندارد که چرا جوانان در ایران خواهان تغییر هستند یا از کشور خارج می‌شوند.

تحریم و تشکیل پرونده قضایی برای دو شرکت بزرگ دیجی‌کالا و طاقچه در حالی است که گمانه‌هایی درباره وابستگی آن‌ها به حکومت در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌ها مهر و تسنیم و رادیوفردا/ ف. ع./ ف. دو.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *