تلاش لبنان برای رفع نگرانی بین‌المللی همزمان با هشدار «امنیتی» برخی کشورها

در پی هشدار امنیتی برخی کشورهای خارجی برای سفر اتباع خود به لبنان به خاطر درگیری‌های مسلحانه در اردوگاه آوارگان فلسطینی عین الحلوه، دولت لبنان «هراس و نگرانی» از وضعیت امنیتی در این کشور را «بی‌مورد» دانست.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، روز شنبه ۱۴ مرداد در واکنش به هشدار امنیتی کشورهای آلمان، بریتانیا، عربستان سعودی، کویت و بحرین به شهروندان خود درباره سفر به لبنان و خروج فوری اتباع‌شان از این کشور، اطمینان داد که وضعیت اردوگاه آوارگان فلسطینی عین الحلوه «تحت کنترل است».

در بیانیه منتشر شده از سوی آقای میقاتی آمده است که او با رؤسای امور امنیتی لبنان صحبت کرده و بر این عقیده است که درگیری در این اردوگاه دلیلی برای نگرانی و وحشت نیست.

در درگیری‌های مسلحانه در عین الحلوه تاکنون ۱۳ تن کشته و ده‌ها نفر نیز مجروح شده‌اند.

نخست‌وزیر موقت لبنان با اعلام «پیشرفت‌های قابل توجه» در حل‌وفصل خشونت‌های اردوگاه عین‌الحلوه تصریح کرد عبدالله بو حبیب، وزیر خارجه لبنان، را موظف کرده تا به کشورهایی که برای سفر شهروندان‌شان به لبنان اعلام هشدار کرده‌اند، اطمینان دهد که اتباع آن‌ها در امنیت هستند.

سفارت عربستان سعودی در بیروت روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای از شهروندان خود خواسته بود تا به سرعت لبنان را ترک کنند و از سفر به مناطقی که در آن درگیری‌های مسلحانه رخ داده، خودداری کنند.

وزارت خارجه بحرین نیز روز شنبه بیانیه‌ای مشابه منتشر کرد. کویت نیز از اتباع خود در لبنان خواست تا از سفر به مناطقی که امنیت‌شان با اختلال مواجه است، پرهیز کنند.

هفته گذشته نیز آلمان به شهروندان خود هشدار داده بود که از سفر به اردوگاه‌های فلسطینی در لبنان و سایر مناطق خودداری کنند.

همزمان، بریتانیا نیز به شهروندانش توصیه کرده است از «همه سفرهای غیر ضروری» به بخش‌هایی از جنوب لبنان، از جمله عین الحلوه خودداری کنند.

حدود یک‌چهارم از ۸۰ هزار ساکن این اردوگاه در درگیری‌های جنبش فلسطینی «فتح» و اسلام‌گرایان تندرو فلسطینی آواره شده‌اند. این درگیری‌ها بعد از شلیک به یک فرمانده نظامی جنبش «فتح» در این اردوگاه آغاز شد.

آژانس ویژه سازمان ملل در امدادرسانی به فلسطینیان (اونرا) می‌گوید عین الحلوه بزرگ‌ترین اردوگاه در میان ۱۲ اردوگاه فلسطینی در لبنان است و این کشور هم‌اکنون میزبان ۲۵۰ هزار پناهنده فلسطینی است.

با استفاده از گزارش‌های خبری رویترز، العربیه و رادیوفردا/د.خ/آ.ت.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *