تلسکوپ فضایی هابل صخره هایی را پیدا می کند که به طور بالقوه پس از آزمایش DART از سیارک تکان خورده اند

تلسکوپ فضایی هابل انبوهی از تخته سنگ ها را پیدا کرده است که به طور بالقوه پس از آزمایش آزمایش تغییر جهت دوگانه سیارک ناسا در سپتامبر گذشته، از سیارک دیمورفوس تکان خورده اند.

اندازه 37 تخته سنگ از سه فوت تا 22 فوت بر اساس نورسنجی هابل متغیر است.

ناسا می گوید که سنگ های فضایی با سرعت کمی بیش از نیم مایل در ساعت از سیارک دور می شوند.

جرم کل در تخته سنگ های شناسایی شده حدود 0.1٪ جرم Dimorphos است.

بارش شهابی پرسید 2023: آنچه که آسمان‌نگاران باید بدانند

سیارک دیمورفوس و تخته سنگ

تصویر سیارک دیمورفوس، با فلش های قطب نما، نوار مقیاس و کلید رنگ برای مرجع. فلش های قطب نما شمال و شرق جهت تصویر را در آسمان نشان می دهد. توجه داشته باشید که رابطه بین شمال و شرق در آسمان (همانطور که از پایین مشاهده می شود) نسبت به فلش های جهت روی نقشه زمین (همانطور که از بالا مشاهده می شود) برگردانده شده است. (اعتبار: ناسا، ESA، دیوید جویت (UCLA)؛ آلیسا پاگان (STScI))

دیوید جویت، دانشمند سیاره‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس گفت: “این یک رصد تماشایی است – بسیار بهتر از آنچه انتظار داشتم. ما ابری از تخته‌سنگ‌ها را می‌بینیم که جرم و انرژی را از هدف برخورد دور می‌کنند. تعداد، اندازه‌ها و شکل‌های تخته سنگ‌ها مطابق با برخورد آنها از سطح دیمورفوس است.” “این برای اولین بار به ما می گوید که وقتی با یک سیارک برخورد می کنید و می بینید که موادی به بزرگ ترین اندازه ها می آیند چه اتفاقی می افتد. تخته سنگ ها برخی از کم رنگ ترین چیزهایی هستند که تا کنون وجود داشته است. تصویر از داخل منظومه شمسی ما

این تخته سنگ ها به احتمال زیاد تکه هایی از سیارک کوچک ناشی از برخورد نیستند، و همانطور که در آخرین تصویر گرفته شده توسط فضاپیما قبل از برخورد آن مشهود است، قبلاً در سطح سیارک پر شده بودند.

جویت که از هابل برای ردیابی تغییرات سیارک پس از برخورد DART استفاده کرده است، تخمین می‌زند که این برخورد 2 درصد از سنگ‌های سطح سیارک را تکان داد.

آخرین تصویر کامل از سیارک دیمورفوس

این آخرین تصویر کامل از سیارک دیمورفوس است که توسط فضاپیمای ضربه‌گیر DART (آزمایش تغییر جهت دوگانه سیارک) ناسا دو ثانیه قبل از برخورد مشاهده شده است. تصویربردار اکتشافی دیدیموس و دوربین سیارکی برای ناوبری اپتیکال (DRACO) یک تکه به وسعت 100 فوت از این سیارک را ثبت کرد. فضاپیمای DART با نزدیک شدن به سیارک، این تصاویر را از دوربین DRACO خود در زمان واقعی به زمین ارسال کرد. DART در 26 سپتامبر 2022 با موفقیت هدف خود را تحت تأثیر قرار داد. (اعتبار: NASA، APL)

وی گفت که مشاهدات تخته سنگ توسط رصدخانه همچنین تخمینی برای اندازه دهانه برخوردی DART ارائه می دهد و خاطرنشان کرد که “سنگ ها را می توان از دایره ای به عرض حدود 160 فوت (عرض یک زمین فوتبال) در سطح دیمورفوس کاوش کرد.”

آگوست دارای 2 ابرماه، از جمله یک ماه آبی است: آنچه باید بدانید

این آژانس می گوید که دیمورفوس ممکن است از مواد ریخته شده به فضا توسط سیارک بزرگتر دیدیموس تشکیل شده باشد.

مشخص نیست که چگونه سنگ‌ها از سطح سیارک برداشته شده‌اند، اگرچه می‌توانند بخشی از یک ستون پرتابی باشند که توسط هابل عکس‌برداری شده است. یک موج لرزه ای ناشی از برخورد نیز ممکن است قلوه سنگ های سطحی را تکان داده باشد.

جویت می‌گوید: «اگر در رصدهای آتی هابل، صخره‌ها را دنبال کنیم، ممکن است داده‌های کافی برای تعیین مسیر دقیق تخته‌ها داشته باشیم. و سپس خواهیم دید که در کدام جهت از سطح پرتاب شده‌اند.»

دیمورفوس

در این تصویر که توسط ناسا در دسترس قرار گرفته است، چند دقیقه پس از برخورد عمدی ماموریت آزمایش تغییر مسیر دوگانه سیارک (DART) ناسا در 26 سپتامبر 2022 که توسط LICIACube آژانس فضایی ایتالیا در نزدیکی آژانس فضایی ایتالیا ضبط شده است، زباله ها از سیارک دیمورفوس، درست، به بیرون پرتاب می شوند. در روز سه‌شنبه، 5 اکتبر 2021، ناسا گفت که این فضاپیما موفق شده است مدار خود را تغییر دهد. ((ASI/NASA از طریق AP))

او گفت که این امر ابعاد جدیدی را برای مطالعه پیامدهای آزمایش با استفاده از فضاپیمای آینده آژانس فضایی اروپا هرا باز می کند.

هرا که انتظار می رود در اواخر سال 2026 به سیارک دوتایی برسد، یک بررسی دقیق پس از برخورد از سیارک مورد نظر انجام می دهد و در نهایت اندازه دهانه ایجاد شده توسط فضاپیما را تعیین می کند.

برای دریافت برنامه FOX NEWS اینجا را کلیک کنید

جویت توضیح داد: «هنگام رسیدن هرا، ابر تخته سنگ همچنان پراکنده خواهد شد. “این مانند یک دسته زنبورهای بسیار آهسته در حال گسترش است که در نهایت در امتداد مدار این جفت دوتایی به دور خورشید گسترش می یابد.”

DART عمداً Dimorphos را تحت تأثیر قرار داد در 26 سپتامبر 2022، کمی مسیر مدار خود را به دور سیارک بزرگتر دیدیموس تغییر داد.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *