جلوگیری از اعزام صدیقه وسمقی، دگراندیش زندانی به بیمارستان

ملی مذهبی _ با وجود دستور اعزام اورژانسی پزشکان زندان اوین، مقامات این زندان از اعزام صدیقه وسمقی، اسلام پژوه زندانی به بیمارستان جلوگیری کرده‌اند.

اکانت اینستاگرامی متعلق به نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل و فعال حقوق بشر زندانی در ایران، سه‌شنبه ۱۴ فروردین اعلام کرد که مقام‌های زندان اوین با وجود دستور اورژانسی پزشکان زندان، مانع از اعزام صدیقه وسمقی، اسلام‌پژوه و فعال مدنی زندانی به بیمارستان شدند. نرگس محمدی با انتشار نامه‌ای از زندان اوین، ضمن هشدار درباره وضعیت سلامت صدیقه وسمقی، به اجتناب مقامات قضایی از اعزام خانم وسمقی به بیمارستان اعتراض کرده است. بنابر این نامه، صدیقه وسمقی که به‌دلیل «هجوم وحشیانه» به خانه‌اش دچار اضطراب شدید شده بود و با وجود وضعیت جسمی مناسب پیش از بازداشت، از ۲۸ اسفند دچار حمله‌های عصبی، فشار و سوزش در ناحیه‌ی سینه، لرزش دست‌ و پا، تنگی نفس و نوسان شدید فشار خون شده‌ است. صدیقه وسمقی همچنین به‌دلیل «ضعف شدید بینایی» در فشار مضاعف است.
به‌گفته نرگس محمدی، سه‌شنبه ۱۴ فروردین صدیقه وسمقی به‌دلیل سوزش شدید در قفسه سینه و بالا بودن فشار خون و لرزش شدید به بهداری برده شد و پس از معاینه دو پزشک بهداری زندان، دستور اعزام فوری او صادر شد اما نهایتاً اعلام شد که «مقام قضائی زندان مانع و مخالف اعزام ایشان به بیمارستان است». ممانعت مقام‌های زندان انتقال این اسلام‌پژوه منتقد حکومت جمهوری اسلامی به بیمارستان در حالی است که به گفته نرگس محمدی، پزشکان زندان طی نامه‌ای عدم تحمل حبس او را به مقامات قضائی اعلام کرده‌اند. نیروهای امنیتی ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ صدیقه وسمقی را در خانه‌اش در تهران بازداشت کردند. یکی از اتهامات او «حضور بدون حجاب شرعی در ملأ عام» است. صدیقه وسمقی که فقیه، روشنفکر دینی و از فعالان مدنی منتقد جمهوری اسلامی است چندی پیش اعلام کرده بود که حجاب تحمیلی جمهوری اسلامی را حجاب شرعی نمی‌داند و آن را «یک بازی سیاسی بیهوده» خوانده بود که «زنان با مقاومت خود به این بازی پایان خواهند داد». این فعال مدنی و پژوهشگر همچنین پس از بازداشت اعلام کرده بود که در دادگاه انقلاب حاضر نخواهد شد.

خانم محمدی در این پیام که در صفحه اینستاگرام او منتشر شد نوشته است، صدیقه وسمقی «روز ۱۴ فروردین به دلیل سوزش شدید در قفسه سینه و بالا بودن فشار خون و لرزش شدید پا و بدن ایشان به بهداری برده شدند. پس از معاینه ۲ پزشک بهداری زندان، دستور اعزام فوری و اورژانسی ایشان صادر شد و پس از ۴ ساعت اتلاف وقت نهایتأ ً اعلام شد مقام قضایی زندان مانع و مخالف اعزام ایشان به بیمارستان هستند.»

دکتر صدیقه وسمقی دین پژوه، اسلام شناس و استاد دانشگاه است که با اتهام «سر نکردن روسری در انظار عمومی» و «رأی ندادن در انتخابات اخیر»، ۲۶ اسفند ماه بازداشت و به بند زنان اوین منتقل شد.

به گفته نرگس محمدی، صدیقه وسمقی به دلیل هجوم وحشیانه به منزلش دچار اضطراب شدید شده بود و علی‌رغم اینکه پیش از بازداشت از وضعیت جسمی مناسبی برخوردار بود، از ۲۸ اسفند دچار حمله‌های عصبی، فشار و سوزش در ناحیه‌ی سینه، لرزش دست و پا، تنگی نفس و نوسان شدید فشار خون شده‌است.

نرگس محمدی همچنین درباره وضعیت سلامتی صدیقه وسمقی گفته او ۳ بار در شبهای متوالی، نیمه‌شب ساعت ۲ و ۳ و ۶ صبح با حمله‌ی عصبی روی سینه و سوزش در این ناحیه و بالا بودن فشار خون به بهداری اعزام شده‌اند و ۴ بار پزشک به داخل بند آمده‌است.

خانم محمدی ضمن اعلام نگرانی از وضعیت‌نگران‌کننده صدیقه وسمقی، از مجامع حقوق بشری خواسته است مانع اجرای سیاست غیرانسانی «یا مرگ یا حجاب اجباری» توسط جمهوری اسلامی شوند.

صدیقه وسمقی روز یکشنبه ۵ فرورین ماه امسال نیز در اعتراض به محرومیت از ملاقات هفتگی با خانواده در دفتر زندان اوین دست به تحصن زده بود.

این اسلام‌شناس محبوس در زندان اوین، روز دوشنبه ۲۸ اسفند هم پس از صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب تهران احضار شد. وسمقی در واکنش به احضار خود، دادگاه انقلاب را غیر قانونی  و بیدادگاه خوانده و گفته بود: «دادگاه انقلاب قانونی نیست و دفاع در این بیدادگاه معنایی ندارد. در آن حضور پیدا نمی‌کنم و نمی‌خواهم با این قضاتِ جور مواجه بشوم.»

در کیفرخواست صادر شده برای صدیقه وسمقی، از «انتشار پستی مبنی بر رای من با ارزش است پس آن را در صندوقی که به هیچ‌وجه متعلق به مردم نیست نمی‌اندازم» و «رعایت نکردن حجاب در دادسرا» و «خودداری از امضای اوراق قضایی و امتناع از تامین قرار صادره» به عنوان مصداق اتهامات نام برده شده است.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *