حمله اسرائیل به کنسولگری؛ تحلیل خبرنگار امور خاورمیانه بی‌بی‌سی

حمله اسرائیل به کنسولگری؛ تحلیل خبرنگار امور خاورمیانه بی‌بی‌سی

حمله به کنسولگری؛ اقدام «تحریک‌آمیز بزرگ» برای تهران؛ تحلیل سباستین اشر، خبرنگار امور خاورمیانه بی‌بی‌سی

حداقل هفت نفر از نیروهای سپاه پاسداران از جمله دو فرمانده ارشد آن در حمله روز دوشنبه به کنسولگری ایران کشته شدند. مقامات ایرانی نه تنها اسرائیل را به دلیل حمله هوایی مرگبار در دمشق محکوم کردند، بلکه آمریکا را نیز مقصر دانستند. گزارش شده است که یک مقام آمریکایی به ایران اطمینان داده است که هیچ دخالت یا اطلاع قبلی در مورد این حمله نداشته است.

از زمان آغاز جنگ غزه، مقامات ارشد دولت بایدن چندین سفر اضطراری به خاورمیانه داشته‌اند تا از درگیری گسترده تر جلوگیری کنند.

نیروهای نیابتی ایران در لبنان، سوریه، عراق و یمن همگی حملات خود را به اهداف مرتبط با اسرائیل و ایالات متحده افزایش داده‌اند.

ایران تمایلی به رویارویی مستقیم از خود نشان نداده است، اما اقدام اخیر اسرائیل – حتی هرچند که مثل همیشه رسماً مسئولیت حمله را به عهده نگرفته – در تهران به عنوان یک اقدام تحریک‌آمیز بزرگ تلقی خواهد شد.

دویچه آلمان نیز در گزارشی گفت: اسرائيل به طور معمول در مورد چنین حملاتی اظهار نظر نمی‌کند و تا کنون نیز دست داشتن در این حمله را تأیید یا تکذیب نکرده است.

نگرانی از احتمال تشدید درگیری‌ها در حالی بالا گرفته که حزب‌الله لبنان روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین‌ماه (۲ آوریل) در واکنش به این حمله با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «مطمئنا این جنایت بدون مجازات و انتقام‌جویی نخواهد ماند.»

گروه تروریستی حزب‌الله لبنان تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد و یکی از گروه‌های اصلی در مجموعه شبه‌نظامیان اسلام‌گرا و تندرویی در خاورمیانه محسوب می‌شوند که مقام‌های جمهوری اسلامی از آن با عنوان “محور مقاومت” یاد می‌کنند.

در این میان، روزنامهٔ نیویورک‌تایمز به‌نقل از «مقامات اسرائیلی» و «یک عضو سپاه پاسداران که بر نیروی قدس نظارت دارد» نوشت که حملهٔ اسرائیل به ساختمان وابسته به جمهوری اسلامی در دمشق جلسه‌ای را هدف قرار داد که در آن مقامات اطلاعاتی سپاه و شبه‌نظامیان فلسطینی قرار بود دربارهٔ جنگ غزه گفتگو کنند.

گزارش نیویورک تایمز حاکی است رهبران جهاد اسلامی فلسطین و گروهی از شبه‌نظامیان غزه که حکومت ایران آن‌ها را حمایت می‌کند، در نشست دوشنبه در ساختمان ویران‌شده حضور داشتند.

به گزارش رادیو فردا، سپاه پاسداران تنها به اسامی هفت کشتهٔ خود در حملهٔ دمشق اشاره کرده و نام افراد دیگری را که احتمالاً کشته شده‌اند، نبرده است.

زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، هفته گذشته همزمان با سفر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس به تهران، از سوریه برای گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی و هماهنگی در مورد ادامهٔ جنگ غزه به ایران دعوت شده بود.

“آمریکا از این حمله مطلع نبود”

در همین حال، وبسایت اکسیوس در گزارشی از قول یک “مقام آمریکایی” نوشت که ایالات متحده در پیامی به رژیم ایران اعلام کرده که هیچ دخالتی در حمله مزبور نداشته و اساسا از انجام این حمله مطلع نبوده است.

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده می‌افزاید که آمریکا این موضوع را “مستقیما به ایران اعلام کرده است.”

اکسیوس می‌نویسد که این رویکرد واشنگتن نشان‌دهنده نگرانی عمیق دولت بایدن از احتمال تشدید درگیری‌ها در منطقه است.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *