حمله دیروز اسرائیل با حملات گذشته چند تفاوت دارد

نشریه آمریکايی: حمله دیروز اسرائیل با حملات گذشته چند تفاوت دارد

نشریه فارن پالیسی نوشت: حمله هوایی روز گذشته به ساختمان بخش کنسولی سفارت رژیم ایران در دمشق موجب کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد سپاه قدس شده و می تواند افزایش شدید تنش بین اسرائیل و حکومت تهران را به دنبال داشته است.

این حمله هوایی آخرین نمونه از اقدامات گسترده اسرائیل برای هدف قرار دادن ژنرال‌های سپاه پاسداران و رهبران گروه‌های نیابتی تحت حمایت آن از جمله حزب الله لبنان و حماس به شمار می‌رود. اما این حمله به دو دلیل عمده با سایر حملات قبلی اسرائیل متفاوت است و هر دوی این دلایل حکایت از آغاز دور جدیدی از خشونت‌های احتمالی در منطقه دارد که احتمالا یا مستقیما توسط خود تهران و یا از طریق نیرو‌های نیابتی آن در منطقه صورت خواهد گرفت.

دلیل نخست فرد مورد هدف این حمله است. محمدرضا زاهدی، که فرماندهی نیروی قدس سپاه در لبنان و سوریه را بر عهده داشت، عالی رتبه‌ترین مقامی است که در این حمله جان خود را از دست داده است. معاون وی و پنج عضو دیگر سپاه قدس نیز در این حمله جان خود را از دست داده اند. ترور زاهدی یکی از بزرگترین ضربه‌ها به سپاه پاسداران از زمان حمله ابتدای سال ۲۰۲۰ آمریکا به شمار می‌رود که طی آن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه ترور شد. زاهدی عالی رتبه‌ترین مقام سپاه پاسداران است که از زمان حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل جان خود را از دست می‌دهد.

چارلز لیستر، کارشناس ضد تروریزم انستیتوی خاورمیانه در این باره گفت: زاهدی دارای قدرت بالایی بود. او فرد اصلی تصمیم گیر در هر اقدامی بود که سپاه پاسداران و نیروی قدس در سال‌های اخیر در سوریه و لبنان انجام می‌دادند. این اقدامات شامل ارسال پنهانی تسلیحات به حزب الله می‌شود که یکی از مسلح‌ترین بازیگران غیردولتی در جهان به شمار می‌رود.

دومین دلیل مکان وقوع این حمله است. این حمله هوایی یک ساختمان امور کنسولی در مجاورت سفارت رژیم ایران در دمشق را هدف قرار داد و موجب تخریب کامل ساختمان و آسیب دیدن مجتمع دیپلماتیک شد. این ساختمان به گفته مقام‌ها و تحلیلگران به عنوان یک مرکز فرماندهی علمیات‌های نیروی قدس سپاه در سوریه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *