حمله روسیه به بندر دانوب و تشدید حملات به مسیرهای غلات اوکراین

مقامات اوکراین و رومانی گفتند که روسیه برای اولین بار روز دوشنبه به بندری در رودخانه دانوب در اوکراین نزدیک به مرز رومانی حمله کرد و در تشدید تلاش‌هایش برای فلج کردن کشاورزی کیف، یک آشیانه غلات را ویران کرد و خطر رویارویی مستقیم‌تر با ایالات متحده و متحدان اروپایی آن را به خطر انداخت.

حمله به بندر در شهر رنی، آن سوی رودخانه رومانی، یکی از اعضای ناتو، مسیرهای صادرات جایگزین کیف برای رسیدن غلات به بازارهای جهانی را هدف قرار داد، چند روز پس از روسیه. یک معامله را فسخ کرد که اوکراین را قادر ساخته بود غلات خود را از طریق دریای سیاه ارسال کند. این حمله نزدیک‌ترین حمله‌ای است که مسکو از زمان تهاجم همه جانبه روسیه به اوکراین در سال گذشته، به قلمرو ائتلاف نظامی حمله کرده است.

اعتصاب بندر در بحبوحه دو نفر صورت گرفت پهپاد حملات صبح دوشنبه در مرکز مسکو که مقامات روسی نیروهای اوکراینی را عامل آن دانستند. سرگئی سوبیانین شهردار مسکو در برنامه پیام رسان تلگرام گفت که حداقل دو ساختمان غیرمسکونی حدود ساعت 4 صبح به وقت محلی مورد اصابت قرار گرفته است. وی افزود که “خسارات یا تلفات جدی” نداشته است.

مقامات اوکراینی و رومانیایی اعتصاب بندر را با کلاوس یوهانیس رئیس جمهور رومانی محکوم کردند محکوم کردن این حمله در مورد زیرساخت های اوکراینی نزدیک به مرزهای کشورش. او در توییتر گفت که «تشدید اخیر خطرات جدی برای امنیت در دریای سیاه دارد» و همچنین بر محموله‌های غلات اوکراین و امنیت غذایی جهانی تأثیر می‌گذارد.

وزارت دفاع رومانی اعلام کرد که با متحدان خود در امتداد جناح شرقی اتحاد، وضعیت “هشیاری افزایش یافته” را حفظ کرده است. اما این وزارتخانه در بیانیه‌ای افزود: «هیچ تهدید مستقیم نظامی علیه قلمرو ملی ما یا آب‌های سرزمینی رومانی وجود ندارد».

از زمانی که کرملین هفته گذشته از طرح غلات دریای سیاه خارج شد، نیروهایش شروع به کار کردند رگباری از حملات تقریباً هر شب در شهر اودسا – که حدود 130 مایلی از رنی فاصله دارد – و بندر دریای سیاه آن، ذخایر غلات و زیرساخت ها را از بین می برد. این حملات، همراه با هشدار مسکو مبنی بر اینکه هر کشتی که به بنادر دریای سیاه اوکراین نزدیک می شود را به عنوان حامل محموله نظامی بالقوه در نظر می گیرد، مسیرهای غلات جایگزین اوکراین را حیاتی تر کرد.

تصویر

یک ساختمان در حمله پهپادی روز دوشنبه در مسکو آسیب دید.اعتبار…ماکسیم شمتوف / رویترز

به گفته Benoît Fayaud، معاون مدیر اجرایی Stratégie Grains، یک شرکت تحقیقاتی اقتصاد کشاورزی، اوکراین، یک تولید کننده عمده غلات و سایر محصولات غذایی، ماهانه حدود دو میلیون تن غلات را از طریق بنادر دانوب خود صادر کرده است.

آقای فیائود گفت که حمله در رنی، حدود 70 مایلی از ساحل، می تواند کشتی های تجاری را از استفاده از بندر در کوتاه مدت منصرف کند و هزینه بیمه را افزایش دهد.

قیمت جهانی گندم در معاملات صبح روز دوشنبه حدود 5.5 درصد افزایش یافت.

حملات مسکو و دانوب در بحبوحه جنگ شدیدی رخ داد که اوکراین را به اوج رساند یک ضد حمله آهسته برای پس گرفتن مناطق تصرف شده توسط نیروهای روسیه. کیف به ندرت به حمله به خاک روسیه دور از خط مقدم اعتراف کرده است، اما حمله پهپادی در مسکو اولین حمله از زمان آغاز جنگ نبود.

در ماه می، هشت پهپاد مسکو، جمعیت روسیه را هدف قرار دادندl، شکستن شیشه های سه ساختمان مسکونی و زخمی شدن دو نفر از ساکنان به گفته مقامات. این حملات، مسکوئی ها را با واقعیت جنگ روسیه در اوکراین مواجه کرد، که رئیس جمهور ولادیمیر وی. پوتین برای محافظت از زندگی روزمره آنها تلاش کرده بود. این حمله پس از آغاز عملیات نیروهای روسی انجام شد یکی دیگر در یک سری حملات شبانه به کیف، پایتخت اوکراین.

پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین در روز دوشنبه، ویدئوهای تایید شده توسط نیویورک تایمز نشان داد که حداقل دو نقطه در نزدیکی رودخانه مسکو در جنوب مسکو آسیب دیده است. بر اساس تارنمای این وزارتخانه، یکی از ساختمان‌های مورد حمله در حدود یک بلوک از مرکز مدیریت دفاع ملی روسیه است، ساختاری باشکوه که برای انجام «مدیریت متمرکز رزمی نیروهای مسلح روسیه» استفاده می‌شود.

دود از طبقات بالای یک ساختمان بلند که یک زنجیره تعمیر خانه فرانسوی را در خود جای داده است، دیده می شود. تصاویر دیگر آسیب به چندین ساختمان در امتداد پرسپکتیو کومسومولسکی را نشان می‌دهد – خیابانی که از یکی از مجلل‌ترین بخش‌های مرکز مسکو می‌گذرد و نزدیک به وزارت دفاع است – از جمله ساختمانی که دانشگاه نظامی و گروه نظامی مرکزی، یک گروه نمایشی از نیروهای مسلح روسیه را در خود جای داده است.

تصویر

افسران خدمات ویژه در خارج از یک ساختمان آسیب دیده پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین در مسکو در روز دوشنبه.اعتبار…ماکسیم شیپنکوف/EPA، از طریق Shutterstock

مشخص نشد که آیا هواپیماهای بدون سرنشین باعث آسیب شده اند یا خیر. رسانه های خبری دولتی گزارش دادند که مقامات پس از یافتن یکی از پهپادها در آنجا، بخشی از Prospect Komsomolsky را مسدود کردند. مقامات روسیه اعلام کردند که دو پهپاد را منهدم کرده اند.

به گزارش خبرگزاری های محلی، اواخر روز دوشنبه، یک پهپاد دیگر در نزدیکی یک ساختمان مسکونی در پروومایسکوئه روسیه سقوط کرد، اما به گفته رسانه های خبری محلی، بلافاصله هیچ مصدومیتی گزارش نشده است.

اوله کیپر، رئیس اداره نظامی منطقه ای در آن منطقه اوکراین در تلگرام نوشت: حمله به بندر دانوب در طول چهار ساعت رخ داد. وی با بیان اینکه پدافند هوایی اوکراین سه پهپاد را سرنگون کرد، گفت: هفت نفر زخمی شدند که سه نفر بر اثر اصابت ترکش زخمی شدند. یکی جراحات جدی داشت.

مایک لی، مدیر مرکز مشاوره کشاورزی گرین اسکوئر، که متخصص در دریای سیاه و اروپای شرقی است، حمله به رنی را از نظر تأثیری که می‌تواند بر توانایی اوکراین برای استفاده از مسیرهای جایگزین برای صادرات داشته باشد، «تشدید شدید» توسط مسکو خواند.

روسیه سال گذشته به غرب اوکراین شلیک شد در نزدیکی مرز با لهستان، که همچنین یکی از اعضای ناتو است، اما به تاسیسات اوکراینی آنقدر نزدیک به قلمرو تحت پوشش تعهد ائتلاف نظامی برای پاسخ مشترک به حمله به یک کشور عضو حمله نکرده بود. ناتو و لهستان گفتند آنچه در ماه نوامبر در چند مایلی خارج از مرز اوکراین منفجر شد به احتمال زیاد بقایای یک موشک زمین به هوای اوکراینی بوده است، هرچند مقامات آمریکایی و ناتو هنوز روسیه را مسئول می داند به عنوان متجاوز

تشویق کنندگان جنگ روسیه از حملات به بندر به عنوان گامی بیشتر در جهت نابودی اقتصاد اوکراین و جلوگیری از آنچه که آنها به عنوان تحویل تسلیحات غربی توصیف کردند، ستایش کردند.

آنها گفتند که کیف از نزدیکی بندر به قلمرو ناتو – و این واقعیت که کشتی‌ها می‌توانند در امتداد دانوب بدون عبور از آب‌های اوکراین در دریای سیاه به آن نزدیک شوند – به عنوان راهی برای ادامه صادرات غلات و سایر کالاها در طول جنگ استفاده کرده است.

اولگا اسکابیوا، مجری برنامه گفتگوی روسی، “به نظر می رسد که آنها این راه را برای فرار از محاصره دریای کیف مسدود می کنند.” گفت در کانال تلویزیون دولتی روسیه و به زودی دسترسی اوکراین به دریای سیاه را کاملاً منع خواهند کرد.»

یک وبلاگ محبوب طرفدار جنگ، معروف به Rybar، نیز ادعا کرد از بندر رنی برای تامین تجهیزات نظامی اوکراین و همچنین صادرات غلات استفاده می شد.

روز دوشنبه، FSB، جانشین KGB روسیه، ادعا کرد که شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد اوکراین در ماه می مواد منفجره را از طریق دریای سیاه به یکی از بنادر دانوب خود وارد کرده است. این ادعا را نمی توان به طور مستقل تأیید کرد.

دلتای رودخانه دانوب، شبکه‌ای از آبراه‌ها که از منطقه مرزی مولداوی، رومانی و اوکراین عبور می‌کند، به ندرت قبل از تهاجم برای صادرات غلات اوکراینی استفاده می‌شد، اما در سال گذشته، این امر ضروری شده است.

قرارداد غلات که اولین بار با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه در سال گذشته انجام شد، سه بنادر بزرگ دریای سیاه را پوشش داد و به اوکراین این امکان را داد که بیش از 30 میلیون تن غلات را حمل کند. در همان زمان، بنادر کوچکتر در دانوب که بخشی از معامله نبودند، می‌توانستند محموله‌هایی را به دریای سیاه و مقاصد بین‌المللی ارسال کنند.

تصویر

یک کشتی اجاره شده توسط سازمان ملل در حال بارگیری گندم به مقصد کنیا و اتیوپی در بندر Chornomorsk، نزدیک اودسا، اوکراین، در ماه فوریه است.اعتبار…الکساندر جیمانوف/ خبرگزاری فرانسه — گتی ایماژ

این مسیرها – و همچنین مسیرهای زمینی – پس از پایان یافتن قرارداد دریای سیاه توسط روسیه، حیاتی شدند و گفت که خواسته هایش باید برآورده شود. مسکو به شدت شکایت کرده بود که این توافق نسبت به کیف تعصب دارد و تحریم‌های غرب که فروش محصولات کشاورزی خود را محدود می‌کرد، در کنار سایر خواسته‌ها باید برداشته شود.

سازمان ملل متحد گفته است که تلاش های روسیه برای توقف صادرات اوکراین بحران گرسنگی را که برخی از کشورهای آفریقایی و خاورمیانه با آن مواجه هستند تشدید می کند. اوکراین غلات را از طریق جاده و راه آهن به کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین از طریق بنادر دانوب صادر می کند.

از زمان شروع جنگ، اوکراین بیش از 20 میلیون تن غله را از طریق رومانی و میلیون ها تن دیگر را با قطار از طریق لهستان به بازارهای خارجی ارسال کرده است. خشم کشاورزان اروپای شرقی که گفت این باعث کاهش قیمت های محلی شده است. پس از اعتراضات در برخی از کشورهای اتحادیه اروپا، این اتحادیه به بلغارستان، مجارستان، لهستان، رومانی و اسلواکی اجازه داد تا فروش داخلی گندم، ذرت، کلزا و تخمه آفتابگردان اوکراینی را ممنوع کنند، اگرچه همچنان اجازه ترانزیت این اقلام را برای صادرات به جاهای دیگر داد.

انتظار می رود این ممنوعیت در 15 سپتامبر پایان یابد. هفته گذشته، وزرای این پنج کشور خواستار تمدید این ممنوعیت ها شدند.

روز دوشنبه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از این ایده عقب نشینی کرد و در تلگرام گفت که تمدید این ممنوعیت به هر شکلی غیرقابل قبول است.

تصویر

بقایای کلیسای جامع تبدیل اودسا در روز دوشنبه، پس از آن که در حملات موشکی روسیه مورد اصابت قرار گرفت.اعتبار…امیل داک برای نیویورک تایمز

یوری شیوالا، آنتون ترویانوسکی و گابریلا سا پسوا گزارش کمک کرد

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *