حمله روسیه حتی مسیرهای جایگزین برای غلات اوکراینی را تهدید می کند

برای شرکت‌های کشتیرانی که به دنبال راهی برای آوردن غلات اوکراینی به بازارهای جهانی هستند، گزینه‌ها همچنان رو به کاهش است و بحران تجاری را تشدید می‌کند که انتظار می‌رود بر قیمت‌های جهانی غذا فشار بیاورد.

روسیه هفته گذشته از توافقنامه ای که اجازه عبور ایمن کشتی ها از دریای سیاه را می داد، خارج شد. روز دوشنبه یک مسیر جایگزین برای غلات را تهدید کرد و به یک آشیانه غلات در بندر اوکراین در رودخانه دانوب حمله کرد که به عنوان شریان اصلی برای حمل و نقل کالا عمل می کرد در حالی که دریای سیاه همچنان محصور است.

الکسیس الندر، تحلیلگر شرکت Kpler، یک شرکت تجزیه و تحلیل کالا، گفت: «این در حال باز کردن یک جبهه جدید در هدف قرار دادن صادرات غلات اوکراین است.

او گفت: «این امر به طور بالقوه آن مسیر را مسدود خواهد کرد. همچنین می تواند نرخ بیمه حمل و نقل را افزایش دهد و توانایی اوکراین برای صادرات غلات را بیشتر فلج کند.

ساعت ها بعد حمله قبل از سحر در آشیانه بندر رنی اوکراین، ده‌ها کشتی که قرار بود غلات را از اوکراین جمع‌آوری کنند، در دهانه دانوب جمع شده بودند.


منبع: SynMax Theia

نویسنده لازارو گامیو

قیمت جهانی غلات روز سه شنبه نسبت به هشت روز قبل از روسیه 17 درصد افزایش داشت از یک توافق خارج شد از زمانی که یک سال پیش امضا شد، به اوکراین اجازه داده بود نزدیک به 33 میلیون تن مواد غذایی صادر کند.

بازارهای جهانی به دلیل برداشت های قوی در برزیل و استرالیا، عرضه کافی غلات را دارند، اما کمبود طولانی مدت صادرات از اوکراین احتمالاً قیمت ها را در صورت خشکسالی، سیل یا سایر رویدادهای شدید آب و هوایی بی ثبات می کند. روسیه پس از هند، تولیدکننده بزرگ برنج، حملات به اوکراین را تشدید کرد. صادرات را متوقف کرد برنج سفید غیر باسماتی در هفته گذشته، زیرا آب و هوای شدید به تولید ضربه زده بود و باعث جهش قیمت های داخلی شده بود.

حتی قبل از اینکه روسیه هفته گذشته قرارداد دریای سیاه را فسخ کند، اوکراین که حدود 10 درصد گندم و 15 درصد ذرت خود را تولید می کند، به طور فزاینده ای به مسیرهای جایگزین برای صادرات خود متکی بود: از طریق زمین و از طریق رودخانه دانوب، دومین رودخانه طولانی اروپا. کشتیرانان با پیش بینی اینکه روسیه در نهایت از توافق دریای سیاه خارج شود، به این گزینه ها روی آوردند.

حمله روز دوشنبه، که با هواپیماهای بدون سرنشین انجام شد، این گزینه ها را زیر سوال برد.

یکی از مدیران اجرایی که شرکت حمل و نقل اقیانوسی او کشتی‌ای را در انتظار بارگیری غلات در رنی اداره می‌کند، گفت که منتظر شنیدن این است که آیا حمله روز دوشنبه بر حق بیمه‌ها که قبلاً بالا بود، تأثیر می‌گذارد یا خیر.

مدیر اجرایی که به دلیل نگرانی از ایمنی کشتی و خدمه آن نخواست نامش فاش شود، گفت که فکر می کرد کشتی نسبتاً ایمن است زیرا در سال گذشته هیچ اتفاقی برای آن نیفتاده است.

به گفته تحلیلگران، با توجه به خروج روسیه از این قرارداد که عبور امن کشتی های تجاری از دریای سیاه را تضمین می کرد، حق بیمه برای مالکان کشتی احتمالاً بسیار گران است.

یوروک ایسیک، تحلیلگر موسسه مشاوره Bosphorus Observer در استانبول گفت، اما برخی از مالکان کشتی ممکن است تصمیم بگیرند حتی با خطر بالا، در صورت دریافت تضمین از سوی دولت های ترکیه و اوکراین، به بنادر اوکراین سفر کنند. در روزهای اخیر، روسیه مجموعه‌ای از حملات هوایی را به اودسا، بندری در دریای سیاه در اوکراین انجام داده است.

آقای ایسیک گفت، در حالی که رودخانه دانوب به عنوان گزینه ایمن تر از دریای سیاه در نظر گرفته می شد، محدودیت هایی برای صادرات غلات از طریق آن وجود داشت، با توجه به محدودیت ظرفیت در بنادر، پشتیبان تردد در گذرگاه های مرزی، کمبود سوخت و جاده های آسیب دیده.

رودخانه دانوب نیز کم عمق تر از دریای سیاه است. این بدان معناست که تعداد زیادی کشتی کوچکتر برای حمل همان مقدار غلات مورد نیاز است که در یک کشتی بزرگتر که از طریق دریای سیاه سفر می کند، قرار می گیرد. آقای ایسیک گفت: “به جای یک کشتی، به 20 کشتی نیاز دارید.”

او اضافه کرد که با گذشت زمان، اتحادیه اروپا می تواند برای خطوط ریلی جدید و تسهیلات مالی برای تسهیل جریان کالا از طریق دانوب تامین مالی کند، اما این کار سال ها طول می کشد. آقای ایسیک گفت: «دانوب هرگز جایگزین بنادر دریای سیاه اوکراین نخواهد شد. “حتی نزدیک هم نخواهد شد.”

مارسل چیولاکو نخست وزیر رومانی روز دوشنبه حمله روسیه به بنادر دانوب را محکوم کرد و گفت که رومانی به کمک اوکراین برای انتقال غلات خود به بازارهای جهانی ادامه خواهد داد.

مایکل ماگدوویتز، تحلیلگر کشاورزی در رابوبانک، گفت: با کاهش گزینه ها برای صادرکنندگان، کشاورزان اوکراینی چاره ای جز ذخیره بخشی از محصول خود نخواهند داشت. او گفت که آنها همچنین ظرفیت کمتری برای آماده شدن برای برداشت محصول سال آینده خواهند داشت، به این معنی که حتی اگر روسیه و اوکراین موفق به تجدید توافق شوند، تولید اوکراین محدودتر خواهد شد.

به گفته تحلیلگران، خروج کرملین از قرارداد غلات، که برای کمک به کاهش بحران غذایی در کشورهای کم درآمد در شرق آفریقا، شمال آفریقا و خاورمیانه ایجاد شده بود، منافع مستقیمی برای اقتصاد روسیه به همراه خواهد داشت. در مقاله‌ای که روز دوشنبه در وب‌سایت کرملین منتشر شد، رئیس‌جمهور ولادیمیر وی. پوتین نوشت که روسیه، یکی دیگر از صادرکنندگان بزرگ غلات، انتظار برداشت رکورد در سال جاری را دارد.

وی افزود: روسیه قادر است غلات رایگان را به کشورهای آفریقایی که به صادرات از اوکراین متکی هستند، ارائه دهد. این مقاله پیش از نشست روسیه و آفریقا در سن پترزبورگ در روزهای پنجشنبه و جمعه منتشر شد.

اوگنیا اسلپتسووا، اقتصاددان ارشد در آکسفورد اکونومیکس گفت: چین، ترکیه و مصر بزرگترین ذینفعان از قرارداد غلات بوده اند و چین حدود 20 درصد از واردات غلات خود را از اوکراین دریافت می کند.

خانم اسلپتوسووا گفت، در مورد تأثیرات گسترده تر، “هیچ تهدید امنیتی فوری برای سایر جریان های تجاری وجود ندارد.”

والری هاپکینز ارائه گزارش از اودسا، اوکراین.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *