حملۀ حامیان کودتای نیجر به سفارت فرانسه هم‌زمان با هشدار کشورهای غرب آفریقا

هم‌زمان با تهدید «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» علیه کودتاگران نیجر و خواست آن‌ها برای بازگرداندن رئیس جمهور خلع شده به قدرت، هزاران تن از حامیان کودتا به سفارت فرانسه در نیامی، پایتخت این کشور، یورش بردند.

جامعه ۱۵ کشور غرب آفریقا موسوم به «اکوواس» روز یک‌شنبه هشتم مرداد اعلام کردند که اگر کودتاگران نظامی محمد بازوم را به قدرت بازنگردانند، احتمال توسل به «زور» وجود دارد.

در همین روز، جمعی از حامیان کودتا با آتش زدن پرچم فرانسه، به ساختمان سفارت این کشور حمله کردند که مداخلۀ نیروهای امنیتی و شلیک گاز اشک‌آور به سوی مهاجمان را به دنبال داشت.

پیشتر، هزاران تن از معترضان در پایتخت نیجر گرد هم آمده و علیه آن‌چه «مداخله» فرانسه در این کشور خواندند، تظاهرات کرده بودند.

حمله به سفارت فرانسه یک روز پس از آن صورت گرفت که دولت فرانسه اعلام کرد همه «پشتیبانی‌های مالی و کمک در راستای توسعه نیجر» را در پی کودتایی نظامی که در این کشور آفریقایی انجام شده‌است، متوقف می‌کند.

وزارت خارجه فرانسه روز هفتم مرداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «محمد بازوم، رئیس‌جمهور نیجر که در سازوکاری دموکراتیک توسط مردم انتخاب شده‌بود، باید به قدرت بازگردد.» پاریس همچنین خواستار برپاداشتن دوباره نظم در نیجر، بر پایه قانون اساسی این کشور شد.

اتحادیه اروپا نیز پیشتر با اعلام تعلیق همکاری امنیتی با نیجر، همه کمک‌های مالی به این کشور را تا اطلاع بعدی تعلیق کرده‌بود.

پس از گردهمایی روز یک‌شنبه در میدان مرکزی نیامی و یورش برخی از تظاهر کنندگان به سفارت فرانسه، عده‌ای سعی کردند از دیوار سفارت بالا بروند، عده‌ای پرچم فرانسه را لگدکوب کردند و برخی جوانان به ساختمان سفارت سنگ پرتاب کردند که با واکنش نیروهای گارد ملی نیجر دفع شد.

فرانسه در واکنش به این اقدام، آن را محکوم و اعلام کرد هرگونه حمله به شهروندان و منافع فرانسه، با واکنش «سریع و محکم» پاریس مواجه خواهد شد.

وزیر امور خارجه فرانسه به یک شبکه رادیویی این کشور گفت که دوران کودتاها در آفریقا باید به پایان برسد و این اقدام «غیرقابل قبول» است.

او در عین حال خبر داد که اوضاع تا بعدازظهر یک‌شنبه در نیامی آرام شده است و هیچ برنامه‌ای برای تخلیه شهروندان فرانسوی از نیجر وجود ندارد.

دولت فرانسه با استقرار ۱۵۰۰ سرباز در نیجر، تا همین اواخر به‌طور مشترک با ارتش این کشور عملیات نظامی انجام می‌داد.

هشدار رهبران اکوواس به کودتاگران

در ادامۀ تحولات نیجر، رهبران کشورهای عضو «اکوواس» در نشستی اضطراری برای بحث درباره کودتای هفته گذشته در این کشور، خواستار بازگشت به قانون اساسی در این کشور شدند و هشدار دادند که اگر این اتفاق رخ ندهد، احتمال اقدام «تلافی‌جویانه» وجود دارد.

در بیانیه بعد از این نشست آمده که این اقدامات می‌تواند شامل «استفاده از زور» نیز باشد. این نشست اضطراری در نیجریه برگزار شد.

دو دستیار رئیس جمهور چاد که نام‌شان فاش نشده است، به خبرگزاری رویترز گفتند که او در دیدار با همتای نیجریه‌ای خود داوطلب مذاکره با نظامیان کودتاگر در نیجر شده است.

از سوی دیگر، «اکوواس» همراه با اتحادیه پولی و اقتصادی غرب آفریقا که هشت کشور عضو آن هستند، اعلام کردند مرز نیجر باید بلافاصله بسته شود، پروازهای تجاری به حالت تعلیق درآیند، تبادلات مالی متوقف شود، دارایی‌های ملی بلوکه شوند و همه کمک‌ها به این کشور پایان یابد.

مشابه این تحریم‌ها در سه سال گذشته علیه مالی، بورکینا فاسو و گینه بعد از وقوع کودتا در این کشورها اجرا شده است، هرچند که از نظر تحلیلگران سیاسی، تاثیر مخرب آن‌ها بیشتر بر شهروندان این سه کشور فقیر بوده تا نظامیان کودتاگر.

کودتای نظامی در نیجر که چهارشنبه گذشته رخ داد، به شکل هماهنگ از سوی همسایگان، آمریکا، سازمان ملل، اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا و فرانسه که نیجر مستعمره سابق آن بود، محکوم شده است.

نیجر تحت رهبری محمد بازوم یکی از متحدان غرب بود و نقشی کلیدی در مقابله با شورشیان نزدیک به القاعده و داعش در منطقه «ساحل» در غرب آفریقا بازی می‌کرد.

کشورهای غربی بیم آن را دارند که این کودتا همچنین باعث نفوذ بیشتر روسیه در این منطقه شود.

هزاران نظامی فرانسوی بعد از وقوع کودتا در مالی و بورکینا فاسو مجبور به ترک این کشورها شدند.

پیش از برگزاری نشست اضطراری «اکوواس»، کودتاگران نیجر هشدار دادند که این کشورها همراه با سایر دولت‌های آفریقایی و برخی کشورهای غربی در حال بررسی «مداخله نظامی» در نیجر هستند.

با استفاده از گزارش‌های خبری رویترز، آسوشیتدپرس و رادیوفردا/ع.م-ش.ع/ آ.ت

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *