درگذشت جین بیرکین، خواننده بریتانیایی-فرانسوی که با معترضان ایرانی همراهی کرد

جین مالوری بیرکین، خواننده، بازیگر و مدل مشهور بریتانیایی‌-فرانسوی که پیشتر با اعتراضات موسوم به «زن زندگی آزادی» همراهی کرده بود، در ۷۶ سالگی در پاریس درگذشت.

او اگرچه زاده ماری‌لبون لندن بود، اما بخشی پررنگ از زندگی حرفه‌ایش را در فرانسه سپری کرد.

جین بیرکین در پایان دهه ۱۹۶۰ زوجی هنری را با سرژ گنزبور، موسیقی‌دان و بازیگر فرانسوی که شریک زندگی‌‌اش نیز شده بود، تشکیل داد. این زوج پرمخاطب تأثیراتی بسیار را بر دنیای موسیقی پاپ گذاشتند.

او در پاییز سال گذشته، همراه با دخترش شارلوت گنزبور، بازیگر و خواننده مشهور فرانسوی، در ویدئویی نقش‌آفرینی کرد که در آن ستارگان سینما و موسیقی بخشی از موی‌شان را با شعار «زن، زندگی، آزادی» و ترانه «بلّاچاو» اثر شروین حاجی‌پور، می‌بریدند.

این هنرمند شناخته‌شده که در دهه اخیر در مسائل سیاسی و اجتماعی پرشماری موضع‌گیری کرده بود، قرار بود در یک کنسرت همبستگی با اعتراضات مردم ایران که ۲۱ آذرماه ۱۴۰۱ در پاریس برگزار شد، آواز بخواند.

جین بیرکین آهنگ مشهور «لاژاوانز» اثر سرژ گنزبور را برای اجرا در این کنسرت، انتخاب کرده بود.

او که از بیماری قلبی رنج می‌برد، اما سرانجام نتوانست در این برنامه حضور یابد و همزمان چند کنسرت دیگرش را نیز لغو کرد.

برخی از ترانه‌هایی که سرژ گنزبور سرود، بر آن موسیقی گذاشت، و جین بیرکین با لهجه غلیظ انگلیسی‌اش آن را خواند، با وجود سپری شدن دهه‌ها همچنان برای شنوندگان جذاب است.

آهنگ «دوستت دارم… من نه بیش از این»، یکی از مشهورترین اجراهای مشترک این زوج در پایان دهه ۶۰ میلادی است. بعدها فیلمی سینمایی نیز با همین عنوان و با بازی جین بیرکین ساخته شد.

اجرای این آهنگ به‌دلیل محتوای آشکار جنسی که در ترانه‌اش به‌کار رفته بود، توسط واتیکان محکوم شد و در بریتانیا بی‌بی‌سی نیز پخش آن را ممنوع کرد. با این حال این ترانه به یکی از پرفروش‌ترین‌های ترانه‌ها در سطحی جهانی مبدل شد، و شهرت جین بیرکین را در لندن و پاریس، به‌یکباره افزایش داد.

جین بیرکین در بخشی از فعالیت‌های هنری، به‌عنوان بازیگر در شماری از فیلم‌های فرانسوی حضور یافت.

معروف‌ترین این فیلم‌ها «آگراندیسمان» است که توسط میکل آنجلو آنتونیونی ساخته و در سال ۱۹۶۶ برندۀ نخل طلای جشنوارۀ کن شد. فیلم‌های «استخر»، «مزاحم زیبا»، «صد و یک شب» و «سیندرلا» شماری دیگر از آثاری هستند که خانم بیرکین در آن‌ها ایفای نقش کرد.

در عرصه مد، کیف دستی مدل بیرکین، از برند فرانسوی «هرمس» که در سراسر گیتی خواهان بسیار دارد، برگرفته از نام جین بیرکین است.

او اما در سال ۲۰۱۵ در همراهی با فعالان «معترض به کشتن حیوانات» و در مخالفت با «کشتن حیوانات به خاطر پوست‌شان» از شرکت هرمس خواست که نامش را از روی این کیف حذف کند.

جین بیرکین از سه شریک زندگی‌اش جان بری، سرژ گنزبور و ژاک دوایون، سه دختر داشت.

نخستین‌ دخترش کیت بری، عکاس مد در سال ۲۰۱۳ در ۴۶ سالگی به دلیل بیماری درگذشت. لو دوایون، سومین دختر جین بیرکین، به‌سان دختر دومش شارلوت گنزبور بازیگر است.

پیکر بی‌جان جین بیرکین، روز یکشنبه ۲۵ تیر در منزلش در پاریس پیدا شد.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و روزنامه‌های لوفیگارو و لوموند/ش.ع

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *