شورش گارد ریاست‌جمهوری نیجر؛ جامعه بین‌المللی محکوم کرد

شورش گارد ریاست‌جمهوری نیجر و حبس محمد بازوم، رئیس‌جمهور، و برخی وزیران کابینه در کاخ ریاست‌جمهوری این کشور با محکومیت‌های بین‌المللی روبرو شد.

نهاد ریاست‌جمهوری کشور آفریقایی نیجر روز چهارشنبه چهارم مرداد با انتشار بیانیه‌ای شورش گارد ریاست‌جمهوری را تایید و این اقدام را «تلاشی مذبوحانه علیه جمهوریت» عنوان کرد.

اتحادیه آفریقا همراه با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، و کشورهای اروپایی و آمریکا شورش گارد ریاست‌جمهوری نیجر را تلاشی برای «کودتا» خوانده و آن را به شدت محکوم کردند.

اگر گارد ریاست‌جمهوری نیجر موفق به کودتا شود، این هفتمین کودتا در غرب آفریقا از سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

یکی از مشاوران ریاست‌جمهوری که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت که مذاکرات بین اردوگاه محمد بازوم و رهبران گارد ریاست‌جمهوری در جریان است.

رویترز می‌گوید نمی‌تواند صحت این اطلاعات را تایید کند.

تسلط نظامیان در مستعمره سابق فرانسه می‌تواند تلاش‌های غرب برای کمک به کشورهای منطقه غرب آفریقا برای مبارزه با شورش‌های جهادی که در دهه گذشته از مالی گسترش یافته است، پیچیده‌تر کند.

نیجر متحد اساسی قدرت‌های غربی در مبارزه با این شورش‌ها بوده است، اما با خشونت فزاینده‌ای از سوی حکومت‌های نظامی جدید در مالی و بورکینافاسو مواجه شده است. این کشور همچنین یکی از متحدان کلیدی اتحادیه اروپا در مبارزه با مهاجرت غیرقانونی از کشورهای جنوب صحرای آفریقا است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با انتشار یک پیام توئیتری گفت اتحادیه اروپا هرگونه تلاش برای بی‌ثبات کردن دموکراسی و تهدید ثبات در نیجر را محکوم می‌کند.

فرانسه هرگونه تلاش برای به دست گرفتن قدرت در نیجر را محکوم کرد و ایالات متحده می‌گوید که از تحولات این کشور عمیقاً نگران است.

فرانسه پارسال پس از تیره شدن روابطش با مقامات موقت مالی، نیروهایش را از این کشور به نیجر منتقل کرد و در نظر داشت که به خاطر تنش‌ با بورکینافاسو، نیروهایش را از این کشور نیز خارج کند.

ایالات متحده می‌گوید که از سال ۲۰۱۲ تاکنون حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای کمک به نیجر به منظور تقویت امنیت آن هزینه کرده است. آلمان در ماه آوریل اعلام کرد که در یک ماموریت نظامی سه ساله اروپا با هدف تقویت ارتش نیجر شرکت خواهد کرد.

اولف لاسینگ، رئیس «برنامه ساحل» بنیاد کنراد آدنائر آلمان، می‌گوید محمد بازوم، رئیس‌جمهور نیجر، تنها امید غرب در منطقه ساحل است. فرانسه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا منابع زیادی را در منطقه برای تقویت نیجر و نیروهای امنیتی آن هزینه کرده‌اند.

او گفت کودتا فرصتی را برای روسیه و سایر بازیگران ایجاد می‌کند تا نفوذ خود را در نیجر گسترش دهند.

از سال ۲۰۲۲ دو کودتا در مالی و دو کودتا در بورکینافاسو اتفاق افتاده و یک حکومت نظامی نیز در سال ۲۰۲۱ قدرت را در گینه به دست گرفت.

نیجر از سال ۱۹۶۰ و بعد از استقلال از فرانسه شاهد چهار کودتای نظامی بوده و یک تلاش برای کودتا توسط نظامیان نیز در سال ۲۰۲۱ و بعد از پیروزی آقای بازوم در انتخابات خنثی شد. آقای بازوم اولین رئیس‌جمهور منتخب این کشور است که در یک انتخابات دموکراتیک به قدرت رسیده است.

نهاد ریاست‌جمهوری نیجر به‌دنبال این شورش با انتشار بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی هشدار داد که اگر گارد ریاست‌جمهوری «سر عقل نیاید»، ارتش مداخله خواهد کرد.

در این بیانیه همچنین اعلام شده که «حال محمد بازوم رئیس‌جمهور و خانواده‌اش خوب است».

پست دیگری که در پی این پیام منتشر شد، می‌گوید گارد ریاست‌جمهوری، «تلاش بیهوده» می‌کند.

مدت کوتاهی بعد، این پیام‌ها از صفحات شبکه‌های اجتماعی نهاد ریاست‌جمهوری حذف شد و دقیقا مشخص نیست که کنترل شبکه‌های اجتماعی ریاست‌جمهوری اکنون در دست چه گروهی است.

رویترز همچنین گزارش داده است که سربازان، کنترل تمام جاده‌های منتهی به تلویزیون ملی را به دست گرفته‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/د.خ/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *