عربستان سعودی به‌زودی مذاکرات صلح اوکراین را «میزبانی می‌کند»

سه روز پس از حضور وزیر دفاع روسیه در پیونگ یانگ و بازدید مشترک او و رهبر کره شمالی از نمایشگاه تسلیحات این کشور، یک روزنامه بریتانیایی گزارش داد که ارتش اوکراین از موشک‌های کره شمالی در حملات اخیر در جبهه‌های جنگ در برابر روسیه استفاده کرده‌ است.

فایننشال تایمز، چاپ لندن، روز شنبه، هفتم مرداد، نوشت نظامیان اوکراین در ضدحملاتی که در دوره اخیر در جبهه‌های جنگ از جمله در شهر باخموت انجام دادند تا آن را از دست نیروهای روس خارج کنند، موشک‌های ساخت کره شمالی را شلیک کردند.

این روزنامه نوشت که موشک‌های کره شمالی که از سوی «یک کشور دوست اوکراین» توقیف شده بود، در اختیار ارتش این کشور قرار گرفت. به نام این کشور اشاره نشده است.

با این حال، وزارت دفاع اوکراین در واکنش گفت موشک‌های به کار رفته در ضدحملات در باخموت بخشی از تسلیحاتی بود که از زمان شوروی در اوکراین مانده بود.

تا زمانی که اوکراین بخشی از خاک شوروی محسوب می‌شد، سامانه‌های موشکی چندپرتابی ساخت شوروی از نوع گراد به عنوان بخشی از آمادگی برای مقابله حملات احتمالی ناتو از شرق، در اوکراین مستقر بود.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، روز چهارم مرداد در سفری نادر به پیونگ یانگ در حالی که از سوی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی همراهی می‌شد، از نمایشگاه بزرگ تسلیحاتی ساخت آن کشور بازدید کرد.

تصاویری از وزیر دفاع روسیه در بازدید از موشک‌های بالیستیک توسط رسانه دولتی کره شمالی هم منتشر شد.

سفر ژنرال شویگو اولین بازدید یک مقام ارشد روسی از کره شمالی در ۳۱ سال اخیر پس از فروپاشی اتحاد شوروی بود که در جریان آن، او نامه ولادیمیر پوتین در «تقدیر از حمایت کره شمالی از روسیه» را به رهبر کره شمالی داد.

همچنین در جریان حضور مشترک سرگئی شویگو و یک مقام ارشد حزب کمونیست چین در روز پنجم مرداد در آیین هفتادمین سالروز جنگ کره در پیونگ یانگ، رسانه‌های غربی آن را «نمایش اتحاد کره شمالی و چین با روسیه» در جنگ علیه اوکراین نامیدند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه ششم مرداد در جریان سفر به استرالیا گفت: سرگئی شویگو برای تفریح و تعطیلات به پیونگ یانگ نرفته بود… روسیه در حال تلاش برای خرید تسلیحاتی از کره شمالی است… همان‌گونه که برای ادامه تجاوز خود در اوکراین به هر جایی که بتواند سلاحی تهیه کند روی می‌آورد و از جمله از ایران پهپاد دریافت کرد.

آمریکا کره شمالی را به انتقال تسلیحات به روسیه از طریق دریا متهم کرده، اما تأیید کرده که هنوز نشانه‌ای از وجود تسلیحات ساخت کره شمالی یا چین در دست ارتش روسیه در جبهه‌های جنگ علیه اوکراین مشاهده نشده است.

اوکراین که در ماه‌های گذشته تجهیزات نظامی زیادی از ناتو و به‌ویژه آمریکا، شامل تانک‌های پیشرفته و بمب خوشه‌ای دریافت کرد، هفته گذشته تأیید کرد که ضدحمله علیه روسیه را در جبهه‌های شرقی و جنوبی تشدید کرده است.

وزارت دفاع بریتانیا روز ششم مرداد اعلام کرد که اوکراین در دو روز اخیر موفقیت‌هایی در تحرکات نظامی داشته است.

با این حال، به‌نوشته فایننشال تایمز، ممکن است که کی‌یف در این ضدحملات تاکنون یک پنجم از تجهیزات نظامی دریافتی از ناتو را به مصرف رسانده باشد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه، روز پنجم مرداد در نخستین نشست از اجلاس دو روزه «روسیه و آفریقا» در سن‌پترزبورگ گفت ارتش کشورش ضدحملات اوکراین در منطقه زاپوریژیا در روزهای اخیر را ضمن وارد کردن «تلفات سنگین» به ارتش اوکراین در این منطقه «دفع کرد».

آقای پوتین ادعا کرد که روسیه آماده «مذاکره» برای یک توافق صلح است، اما افزود که اوکراین باید حاکمیت روسیه بر مناطقی را که اکنون در دست دارد، بپذیرد.

رهبران آفریقایی به رئیس‌جمهور روسیه فشار آوردند که ابتکار سیاسی آنها برای پایان دادن به بحران نظامی در اوکراین را قبول کرده و توافق صادرات غلات را که برای کشورهای آفریقایی اهمیت زیادی دارد، تمدید کند.

روسیه از زمان خروج از توافق غلات با اوکراین در ۱۲ روز پیش، حمله به بنادر اوکراین در دریای سیاه را افزایش داده است.

سرهی لیساک، فرماندار دنیپرو پتروفسک، روز ششم مرداد گفت دو کودک در بین ۹ زخمی در حمله موشکی روسیه به این منطقه در «شب سخت جمعه» هستند. یک ساختمان در نزدیکی تشکیلات امنیتی اوکراین در دنیپرو آسیب دیده بود.

در این میان، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز پنجم مرداد قانونی را امضا کرد که بر اساس آن، برای نخستین بار تعطیلات کریسمس در این کشور به جای روز هفتم ژانویه همراه با کلیسای ارتدکس روسیه، به روز ۲۵ دسامبر منتقل شد تا مانند اکثر کشورهای مسیحی رفتار شود.

اوکراین تأکید کرده که میراث روسیه در تحمیل موعد کریسمس را مانند سایر موارد تحمیلی از دوران زیر سلطه روسیه پشت سر می‌گذارد.

اوکراین از زمان حمله روسیه در ۱۷ ماه گذشته برای هرچه بیشتر فاصله گرفتن از مسکو، اسامی خیابان‌ها و شهرهایی را که به یاد شخصیت‌های دوران شوروی نام‌گذاری شده بود، تغییر داده است.

منابع: فایننشال تایمز، رویترز، خبرگزاری فرانسه، سی‌ان‌ان و مسکو تایمز/ ف. ر./ف. دو.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *