فرار «۴.۷ تریلیون دلار» به بهشت‌های مالیاتی در ۱۰ سال آینده

یک گروه مدافع عدالت مالیاتی روز سه‌شنبه سوم مرداد اعلام کرد که اگر در نظام مالیاتی کشوری و بین‌المللی اصلاحات عمیق و گسترده­‌ای انجام نشود طی ده سال آینده حدود ۴.۷ تریلیون دلار از مالیات بر سود و ثروت به بهشت­‌های مالیاتی خواهد گریخت، زیرا شرکت­‌های بزرگ بین­‌المللی و چند ملیتی و افراد ثروتمند برای فرار از پرداخت مالیات، دارایی‌های خود را در این مناطق پنهان می‌کنند.

نتایج این پژوهش که با عنوان «گزارش سالانه در مورد عدالت مالیاتی» توسط یک کارزار بين­‌المللی به نام «شبکه عدالت مالیاتی» منتشر شده است تاکید می‌کند که رقم فرار مالیاتی طی ده سال آینده برابر با کل بودجه­‌ای است که هر سال در سراسر جهان برای خدمات بهداشتی هزینه می‌شود.

این نهاد، رقم فرار مالیاتی را براساس تجزیه و تحلیل داده­‌های ۴۷ کشور عضو سازمان همکاری­‌های اقتصادی و توسعه تخمین زده است.

«شبکه عدالت مالیاتی» و فعالان دیگری که فرار مالیاتی را یکی از عوامل مهم نابرابری اقتصادی می‌دانند از همه کشورهای جهان خواستند که برای پیشگیری از فرار مالیات­‌ها به بررسی یک معاهده جهانی ماليات در مجمع عمومی سازمان ملل رای مثبت بدهند.

الکس کوبهام، مدیر اجرایی «شبکه عدالت مالیاتی» همزمان با انتشار گزارش سالانه این نهاد به خبرگزاری‌ها گفت: «همه کشورهای جهان با دادن رای مثبت به این طرح در سازمان ملل می‌توانند آینده را متحول کنند. همه ما با یک انتخاب مهم روبرو هستیم: ادامه وضعیت فعلی که به معنای ضررهای مالیاتی بزرگ و کاهش بودجه خدمات عمومی است و یا دمکراتیک کردن نظام و مقررات مالیاتی جهان به نحوی که بتوانیم بودجه خدمات عمومی برای چالش­‌های آینده را تامین کنیم.»

گزارش سال ۲۰۲۳ «شبکه عدالت مالیاتی» می‌گوید که کشورهای جهان روی‌هم‌رفته هر سال حدود ۴۷۲ میلیارد دلار از درآمد خود را به‌دلیل سوء‌استفاده و یا فرار مالیاتی از دست می‌دهند. حدود ۳۰۱ میلیارد از این ضرر به دلیل انتقال سود شرکت­‌های چند ملیتی به بهشت­‌های مالیاتی و حدود ۱۷۱ میلیارد دلار دیگر به‌دلیل پنهان کردن دارایی­‌های ثروتمندان در بهشت­‌های مالیاتی است.

کشورهای ثروتمند بیش از سایرین از محل فرار مالیاتی ضرر می‌کنند. به عنوان نمونه، این کشورها در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۷۲ میلیارد دلار مالیات از دست داده‌اند که تقریبا معادل ۹ درصد از بودجه خدمات بهداشتی این کشورهاست.

با این همه، کشورهای فقیر و در حال توسعه بیش از سایرین از فرار مالیاتی آسیب می‌بینند زیرا رقم متوسط فرار مالیاتی در این کشورها تقریبا معادل نیمی از بودجه خدمات پزشکی آن‌هاست.

رقم ۴.۷ تریلیون دلار که «شبکه عدالت مالیاتی» به عنوان ضرر ناشی از فرار مالیاتی طی ده سال آینده اعلام کرده است بر مبنای دستاوردهای اقدامات سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه برای اصلاح نظام مالیاتی جهانی محاسبه شده است که هدف آن مبارزه با سوء­استفاده از مقررات مالیاتی است.

مرحله دوم اقدامات این سازمان برای تصويب مقررات مالیاتی جدید تاکنون فقط به تنظیم یک پیش‌نویس محدود مانده است.

«شبکه عدالت مالیاتی» از همه کشورهای جهان می‌خواهد که رهبری اقدامات بین­‌المللی برای اصلاح نظام مالیاتی از سازمان همکاری­‌های اقتصادی و توسعه به سازمان ملل منتقل شود.

دبیر­کل سازمان ملل قرار است در ماه سپتامبر گزینه­‌های پیشنهادی برای معاهده مالیاتی بین­‌المللی را ارائه دهد و مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر سال میلادی جاری در مورد آن رای‌گیری خواهد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان/ش.ر/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *