قانون جدید قضایی اسرائیل می تواند نقش دادستان کل را تهدید کند

منتقدان قانون قضایی جدید دولت راستگرای اسرائیل بیم دارند که این قانون یک ناظر دولتی کلیدی را تهدید کند: دادستان کل، گالی بهاراو میارا.

خانم بهاراو میارا به عنوان دادستان ارشد اسرائیل نیز متهم به نظارت است. محاکمه فساد مالی نخست وزیر بنیامین نتانیاهو. آقای نتانیاهو هر گونه تخلفی را رد می کند و می گوید که قربانی “شکار جادوگر” توسط دادستان های دولتی شده است.

قانون جدید که توانایی دادگاه ها را برای نادیده گرفتن تصمیمات دولت محدود می کند کارشناسان حقوقی گفتند که بر اساس اینکه آیا قضات فکر می کنند آنها “معقول” هستند یا خیر، می توانند به ائتلاف آقای نتانیاهو اجازه دهند خانم بهاراو میارا را با سهولت بیشتری حذف کنند. آنها گفتند که دولت باید استانداردهای کمتر چالش برانگیزی را رعایت کند تا بتواند در برابر بازبینی قضایی مقاومت کند.

جاشوا شوفمن، معاون سابق دادستان کل اسرائیل، گفت: «اگر دادستان کل به طور خلاصه، حداقل تا دیروز برکنار می شد، دلیل اصلی برای به چالش کشیدن این بود که به شدت غیرمنطقی بود». او گفت که قضات همچنان می توانند در اخراج او مداخله کنند، اگر به عنوان مثال متوجه تضاد منافع شوند.

دادستان کل در اسرائیل نقش متفاوتی نسبت به ایالات متحده دارد. خانم بهاراو میارا، اولین زنی که در اسرائیل به این سمت خدمت کرد، یک مشاور حقوقی مستقل است، نه منصوب سیاسی. او نماینده دولت است، اما وظیفه حفاظت از منافع عمومی را نیز بر عهده دارد و به عنوان کنترلی در برابر نفوذ دولت عمل می کند.

گای لوری، پژوهشگر مؤسسه دموکراسی اسرائیل، یک گروه تحقیقاتی مستقر در اورشلیم، گفت: تهدید به اخراج می تواند تأثیر وحشتناکی بر استقلال همه مشاوران حقوقی دولت، از جمله خانم بهاراو میارا داشته باشد.

در ماه‌های اخیر، خانم بهاراو میارا از برنامه‌های گسترده‌تر آقای نتانیاهو برای بازنگری در قوه قضاییه به شدت انتقاد کرده است. او همچنین مانع برکناری یک فرمانده پلیس توسط ایتامار بن گویر، وزیر افراطی ناسیونالیست شده است، و به دنبال جلوگیری از دخالت آقای نتانیاهو در مناقشه قضایی در پارلمان به دلیل ادامه محاکمه فساد او که به گفته او باعث ایجاد تضاد منافع شده است، شده است.

متحدان آقای نتانیاهو خانم بهاراو میارا را بوروکراتی می نامند که اراده خود را بر رهبران منتخب کشور تحمیل می کند. مخالفان اصلاحات قضایی، خانم بهاراو-میارا را در مقابل ائتلاف حکومتی مملو از ناسیونالیست های تندرو و محافظه کاران مذهبی می دانند که برای دموکراسی و حاکمیت قانون می ایستد.

آقای نتانیاهو و حزب لیکود او بارها این موضوع را رد کرده اند که قصد برکناری خانم بهاراو میارا را دارند. اما این امر متحدان او – و حتی برخی از اعضای ارشد لیکود – را از درخواست برکناری او متوقف نکرده است.

شلومو کرهی، وزیر لیکود، ماه گذشته در مصاحبه ای با کانال 12 اسرائیل گفت که دادستان کل باید فوراً از سمت خود برکنار شود و گفت که تنها چیزی که این حرکت را متوقف می کند «کل این موضوع دکترین معقولیت است».

موشه لادور، دادستان ارشد سابق، گفت که دادگاه عالی هنوز ابزارهای دیگری برای لغو تلاش ها برای اخراج خانم بهاراو میارا دارد. اما او گفت که بازنگری گسترده‌تر قضایی آشکارا با هدف تضعیف یا حتی جایگزینی دادستان کل است که می‌تواند به نفع آقای نتانیاهو در محاکمه فساد او باشد.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *