لغو دوباره کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان باعث ازدحام و شعارهای اعتراضی شد

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی گزارشی به شورای حکام سازمان ملل از رویکرد ایران در کاهش همکاری با این آژانس انتقاد کرد.

رافائل گروسی در بیانیه‌ای که روز دوشنبه ۱۴ اسفند منتشر شد تأکید کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران همچنان در حال افزایش است.

وی با اشاره به گذشت سه سال از تصمیم تهران مبنی بر توقف اجرای پروتکل الحاقی همچنین افزود: «هیچ پیشرفتی در حل و فصل مسائل باقی مانده پادمان اِن‌پی‌تی حاصل نشده، ایران توضیحات فنی معتبری برای وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ورامین و تورقوزآباد به آژانس ارائه نکرده و آژانس را از مکان یا مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده مطلع نکرده است».

رافائل گِروسی با بیان این که تنها از طریق تعامل سازنده و معنادار می‌توان به همه این نگرانی‌ها رسیدگی کرد، از ایران خواست که به‌طور کامل و بدون ابهام با آژانس همکاری کند.

شورای حکام آژانس نوامبر ۲۰۲۲ با تصویب قطعنامه‌ای از جمهوری اسلامی خواست تا با این نهاد بین‌المللی در رابطه با منشا ذرات اورانیوم کشف‌شده در سه سایت اعلام‌نشده خود همکاری و شفاف‌سازی کند. از آن زمان، ایران تنها دسترسی به سایت «آباده» را برای آژانس فراهم کرده و درباره منشا ذرات اورانیوم نیز حاضر به توضیح شفاف نشده است.

ایران همچنین کماکان دسترسی آژانس به اطلاعات دوربین‌های مداربسته سایت‌های هسته‌ای و صدور مجوز برای برخی بازرسان آژانس را متوقف کرده است.

غنی‌سازی در سطح ۶۰ درصد که از بیش از دو سال پیش و بر خلاف تعهدات ایران در برجام آغاز شد یکی از نگرانی‌های جدی جامعه بین‌المللی دربارهٔ برنامه هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی تأکید می‌کند برنامه هسته‌ای این کشور کاملاً صلح‌آمیز است و به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست.

رویترز: خودداری غرب از تصویب قطعنامه شورای حکام علیه ایران به خاطر جنگ غزه

خبرگزاری رویترز از قول دیپلمات‌های غربی گزارش داده است که این کشورها به خاطر اجتناب از تشدید بحران جنگ غزه، از اتخاذ موضع سخت‌گیرانه درباره برنامه هسته‌ای ایران در اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری کردند.

دیپلمات‌های غربی که نخواستند نامی از او برده شود، روز دوشنبه ۱۴ اسفند به این خبرگزاری گفتند آمریکا نمی‌خواهد با تصویب یک قطعنامه دیگر علیه ایران در شورای حکام، باعث تشدید تنش‌های دیپلماتیک شود.

یک دیپلمات غربی در همین زمینه گفته است تصویب قطعنامه، می‌تواند حاوی «پیام اشتباهی» باشد که می‌تواند منجر به اشتباه محاسباتی خطرناک شود.

دیپلمات‌های غربی به رویترز گفته‌اند که چشم‌اندازی برای حل معضل هسته‌ای ایران دیده نمی‌شود و آمریکا نیز از ماه‌های گذشته با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌روی این کشور، تمایلی به مذاکرات هسته‌ای با ایران ندارد.

آقای گروسی ۱۳ بهمن گفته بود هرچند ایران همچنان به غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد ادامه می‌دهد، اما به نظر می‌رسد از زمان آغاز جنگ اخیر در غزه سرعت غنی‌سازی را کاهش داده است.

او در عین حال هشدار داد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ۲۷ برابر بیشتر از حد توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی موسوم به «برجام» رسیده است.

در آخرین گزارش محرمانه آژانس که توسط خبرگزاری فرانسه مشاهده شده است، کل ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با درصدهای گوناگون تا ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن) بیش از ۵ هزار و ۵۲۵ کیلوگرم برآورد شده است که در مقایسه با آخرین گزارش فصلی در ماه نوامبر پارسال هزار و ۳۸ کیلوگرم افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، ایران بیش از ۷۱۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰ درصد و بیش از ۱۲۱ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد دارد.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *