مسکو ارتش اوکراین را به حمله به پایگاه دریایی در دریای سیاه متهم کرد

۵۲۷ روز پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، وزارت دفاع در مسکو روز جمعه، ۱۳ مرداد، اعلام کرد که شهپادهای اوکراین به پایگاه نیروی دریایی روسیه در نزدیکی بندر نووروسیِسک در دریای سیاه حمله کردند.

این گزارش مدعی است که دو فروند کشتی‌ جنگی روسیه شهپادهای اوکراین در حملات شبانه به دریای سیاه را شناسایی و «منهدم کردند». (شهپاد شناور دریایی بدون سرنشین است).

کاربران در شبکه‌های اجتماعی خبر داده بودند که صدای انفجارهایی را در نزدیکی بندر نووروسیسک، که مرکز اصلی صادرات روسیه و از بزرگ‌ترین بنادر واقع در دریای سیاه است، شنیده‌اند.

ونیامین کوندراتیف، فرماندار کراسنودار که بنادر نووروسیسک و سوچی از شهرهای مهم این منطقه است، گفت حمله تلفات جانی یا خسارت مالی در پی نداشت.

همچنین پایانه خط لوله‌ای که بیشترین بخش از نفت قزاقستان از خاک روسیه را صادر می‌کند، در نووروسیسک قرار دارد.

رسانه‌های دولتی روسیه پس از این حملات گفتند که کنسرسیوم خط لوله «کاسپین» که مجری صادرات نفت از بندر است، به کار نقل ‌و انتقال نفت از خط لوله به نفتکش‌های پهلو گرفته در پایانه ادامه خواهد داد.

با این حال، شرکت اپراتور صادرات نفت از بندر تأیید کرد که به دلیل وضعیت اضطراری ایجاد شده، حرکت کشتی‌ها در بندر موقتا متوقف شد.

اوکراین مسئولیت حمله را برعهده نگرفته، اما اقدامات تهاجمی ماه گذشته به روسیه را تحسین کرده بود.

حملات روسیه و اوکراین به بنادر متقابل در ساحل دریای سیاه از ماه گذشته که روسیه از تمدید قرارداد صادرات امن غلات از بنادر اوکراین خودداری کرد، تشدید شده اما ظاهرا این نخستین بار است که اوکراین از شهپادهای خود برای حمله به بندر مهم نووراسیسک استفاده کرده است.

روسیه روز جمعه همچنین اعلام کرد که ده فروند پهپاد اوکراینی را که در حمله بامداد در این روز به شبه جزیره کریمه دخیل بوده‌اند، «ساقط کرد».

در همین روز ارتش روسیه خبر داد که سرگئی شویگو، وزیر دفاع، از یک منطقه جنگی در اوکراین که «خط مقدم جبهه» است، بازدید و از «عملیات موفق» نظامیان کشورش در جبهه لیمان «تقدیر کرده است». اما تاریخ دقیق حضور او را اعلام نکرد.

همزمان، وزارت دفاع بریتانیا که رویدادهای جنگ روسیه در اوکراین را روزانه رصد می‌کند، ارزیابی کرد که روسیه تمایل بیشتری برای انجام حمله در مناطقی نشان داده که به خاک کشورهای عضو پیمان ناتو نزدیک‌تر است، از جمله در روزهای گذشته با پهپادهای انتحاری به بندر ازمیل در جنوب رودخانه دانوب که فاصله بسیار اندکی تا مرز رومانی دارد، حمله کرده است.

بر اساس ارزیابی بریتانیا، هدف روسیه از این حملات، وادار کردن کشتی‌های بین‌المللی به توقف تجارت از طریق بنادر در اطراف دانوب است.

به گزارش رویترز، اوکراین و کشورهای حامی آن در نظر دارند در نشستی که روزهای ۱۴ و ۱۵ مرداد با میزبانی عربستان در جده برگزار خواهد شد، خواهان کسب حمایت جهانی از طرح صلح شوند اما هنوز معلوم نیست که چین در این اجلاس حضور خواهد داشت یا نه.

در حالی که قرار است مشاوران امنیت ملی و سایر مقامات ارشد از حدود ۴۰ کشور در نشست عربستان شرکت کنند، اوکراین و متحدانش ابراز امیدواری کردند که این کنفرانس بر سر اصول اساسی که مبنای صلح و پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین باشد، به توافق برسد.

در این میان، سه مقام دولتی ژاپن که نخواستند نام‌شان برده شود، روز جمعه به شبکه ژاپنی انگلیسی‌زبان تی‌بی‌اس گفتند دولت توکیو که قرار است روز یک‌شنبه آتی میزبان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران باشد، به حسین امیرعبداللهیان خواهد گفت که تهران باید تجهیز نظامی روسیه را متوقف کند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *