«معافیت‌های جدید» آمریکا برای کمک به عراق در پرداخت بدهی‌ خود به ایران

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۲۷ تیر، یک سند «معافیت» را امضا کرده است که به عراق اجازه می‌دهد بدهی خود را بابت مصارف برق این کشور به ایران پرداخت کند.

این نخستین بار است که آمریکا اجازه می‌دهد چنین پولی به حساب‌هایی در بانک‌هایی به جز بانک‌های عراق پرداخت شود.

این مقام آمریکایی به شرط آن‌که هویتش فاش نشود، به رویترز گفته که ایالات متحده امیدوار است این معافیت ۱۲۰ روزه، فشارهای ایران به عراق را برای پرداخت بدهی‌اش کاهش دهد.

بر اساس این گزارش، ایران هم‌اکنون می‌تواند به پولی دسترسی پیدا کند که پیش از این تنها می‌توانست در حساب‌های محدودی در عراق ذخیره شود.

عراق که به‌خاطر جنگ، فساد و سوءمدیریت، تا چند دهه با کمبود برق مواجه بوده است، به‌شدت به واردات گاز از ایران متکی است، چرا که از این طریق می‌تواند نیازهای خود به برق را برطرف کند.

واردات برق از ایران، به‌خصوص در تابستان سوزان عراق که دما به بالای ۵۰ درجه سانتی‌گراد (۱۲۲ درجه فارنهایت) می‌رسد و مصرف انرژی در این کشور افزایش می‌یابد، حیاتی‌تر نیز می‌شود.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، روز بیستم تیر اعلام کرده بود که عراق به‌دلیل محدودیت‌هایی که آمریکا برای انتقال پول به ایران ایجاد کرده است، نتوانسته بدهی‌های خود بابت این واردات را به ایران پرداخت کند.

او گفته بود، ایران نیز با توجه به این موضوع، از روز اول ژوئیه، صادرات گاز به عراق را تا بیش از ۵۰ درصد کاهش داده است اما پس از توافق جدید بین ایران و عراق در زمینه تهاتر نفت عراق با گاز ایران، «صادرات گاز ایران به عراق ادامه یافته است و به همان میزان قبل خواهد رسید.»

بدهی معوقه عراق به ایران در این زمینه، ۱۱ میلیارد دلار است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *