مقامات جمهوری خواه، زمانی انتقادی، پس از اظهارنظرهای ناتو در کنار ترامپ ایستاده اند

پس از اینکه دونالد جی. ترامپ پیشنهاد کرد روسیه را برای حمله به متحدان «بزهکار» ناتو تهدید کرده است، پاسخ در میان بسیاری از مقامات جمهوری خواه سه مضمون را نشان داد: ابراز حمایت، بیزاری از نگاه یا حتی بی تفاوتی شاد.

نخبگان حزب جمهوری خواه در انحراف حتی ظالمانه ترین اظهارات آقای ترامپ به قدری تمرین کرده اند که به سرعت این اظهارات را از بین برده اند. آقای ترامپ، نامزد احتمالی این حزب برای ریاست جمهوری، در یک راهپیمایی روز شنبه در کارولینای جنوبی ادعا کرده بود که یک بار یک دولت ناتو را تهدید کرده است که به تعهدات مالی خود عمل کند – در غیر این صورت روسیه را تشویق خواهد کرد تا “هر کاری که می خواهد انجام دهد” با آن کشور. .

در یک مصاحبه تلفنی روز یکشنبه، سناتور لیندسی گراهام از کارولینای جنوبی حتی از سوالی درباره اظهارات آقای ترامپ شگفت زده شد.

آقای گراهام گفت: “به من استراحت بده – منظورم این است که ترامپ است.” تنها چیزی که می توانم بگویم این است که در زمانی که ترامپ رئیس جمهور بود، هیچکس به کسی حمله نکرد. من فکر می‌کنم نکته اینجاست که به روش او، مردم را وادار به پرداخت هزینه کند.»

سناتور مارکو روبیو، مقام ارشد حزب جمهوری خواه در کمیته اطلاعات سنا، در حالی که روز یکشنبه در سی ان ان توضیح داد که چرا حداقلی برایش اذیت نشده است، لحن واقعی را نشان داد.

آقای روبیو در مورد “وضعیت اتحادیه” گفت: “او داستان را در مورد اینکه چگونه از اهرم استفاده کرد تا مردم را وادار کند تا در ناتو قدم بردارند و فعال تر شوند.” نسخه رنگارنگ کاری که دیگر روسای جمهور ایالات متحده در ترغیب اعضای ناتو به خرج کردن بیشتر برای دفاع از خود انجام داده اند. من هیچ نگرانی ندارم، زیرا او قبلا رئیس جمهور بوده است. من دقیقا می دانم که او با اتحاد ناتو چه کرده و خواهد کرد. اما باید یک اتحاد وجود داشته باشد. این دفاع آمریکا با یک سری شرکای کوچک نیست.»

به گفته یکی از نزدیکان او که مجاز به گفتگوی عمومی در مورد این موضوع نبود، اظهارات آقای ترامپ از صحنه تظاهرات بخشی از اظهارات او نبود. اما این اظهارات – نسخه جدیدی از داستانی که او سال ها نقل کرده است – به سرعت در اروپا باعث شعله ور شدن شک و تردیدهای شدید در مورد تعهد آقای ترامپ به مقررات دفاع جمعی ناتو شد. این ماده که به عنوان ماده 5 شناخته می شود، بیان می کند که حمله مسلحانه به هر یک از اعضا «حمله علیه همه آنها تلقی می شود».

آقای ترامپ اخیراً از قدرت خود بر جمهوری‌خواهان برای کشتن استفاده می‌کند تلاش های دو حزبی در کاپیتول هیل برای ارسال تسلیحات و منابع حیاتی بیشتر به اوکراین برای مبارزه با روسیه. اوکراین یکی از اعضای ناتو نیست، اما کمک به اوکراین برای حفظ استقلال خود از زمانی که ولادیمیر وی. پوتین، رئیس جمهور روسیه تهاجم نظامی خود را در فوریه 2022 آغاز کرد، به ماموریت تعیین کننده این ائتلاف تبدیل شده است. جامعه بین‌الملل و کارشناسان سیاست خارجی، برای نحوه برخورد او با ناتو، مهم‌ترین ائتلاف نظامی آمریکا، در هر دور دوم بالقوه، به چیزی شبیه به یک موضع می‌شوند.

مقامات کشورهای کوچکتر و آسیب پذیرتر ناتو به ویژه نگران هستند زیرا آقای ترامپ قبلاً گفته است که وارد شدن به جنگ با روسیه برای دفاع از کشور کوچکی مانند، مثلاً، به نفع منافع ملی آمریکا نیست. مونته نگرو.

واکنش بین المللی به اظهارات روز شنبه آقای ترامپ شامل توبیخ عمومی نادری از سوی ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو بود. آقای استولتنبرگ گفت: “هر گونه پیشنهادی مبنی بر اینکه متحدان از یکدیگر دفاع نخواهند کرد، تمام امنیت ما از جمله امنیت ایالات متحده را تضعیف می کند و سربازان آمریکایی و اروپایی را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد.”

دفاع از آقای ترامپ توسط چندین مقام جمهوری خواه مانند آقای گراهام منعکس کننده خط سیر حزبی بود که رئیس جمهور سابق تا حد زیادی به اراده خود خم شده است.

هشت سال پیش، زمانی که آقای ترامپ در اولین کمپین انتخاباتی خود برای ریاست جمهوری بود، آقای گراهام پاسخ بسیار متفاوتی می داد. در آن مبارزات انتخاباتی، آقای گراهام – که در ابتدا یکی از رقبای ترامپ در انتخابات مقدماتی بود، که آقای ترامپ به سرعت او را شکست داد – خود را مدافع ارزش‌های بین‌المللی حزب جمهوری‌خواه در برابر آنچه به‌عنوان تهدید حاد انزواطلبی آقای ترامپ می‌دانست، می‌دید. .

آقای گراهام به عنوان یکی از جناح‌داران شاهین جمهوری‌خواه و قهرمان جنگ، سناتور جان مک‌کین از آریزونا، به کشور سفر کرد و به هر کسی که به خطرات آقای ترامپ گوش داد هشدار داد. اما پس از اینکه آقای ترامپ به ریاست جمهوری رسید، آقای گراهام به یک دوست و مشاور نزدیک تبدیل شد و در حلقه داخلی آقای ترامپ مورد استقبال قرار گرفت. بسیاری دیگر نیز مسیر مشابهی را دنبال کردند.

در سال 2016، آقای روبیو، یکی دیگر از شاهین های سیاست خارجی که برای نامزدی حزب با آقای ترامپ رقابت کرد، آقای ترامپ را یک “فریبکار” خواند و هشدار داد که چگونه خطرناک اگر کدهای هسته ای کشور به او سپرده شود، به او سپرده خواهد شد. اما پس از پیروزی آقای ترامپ، او این احساسات را کنار گذاشت، با آقای ترامپ دوست شد و اکنون در میان تعداد انگشت شماری از جمهوری خواهان است که در رقابت برای معاونت او هستند.

سناتور تام کاتن از آرکانزاس، در میان جنگ طلب ترین جمهوری خواهان در زمینه دفاع ملی، به کشورهای اروپایی در اتحاد پیشنهاد کرد که برای حفظ دفاع خود در برابر تهاجمات روسیه، اقدامات بیشتری انجام دهند.

آقای کاتن در مصاحبه ای گفت: «کشورهای ناتو که به اندازه کافی برای دفاع هزینه نمی کنند، مانند آلمان، در حال تشویق تجاوز روسیه هستند و رئیس جمهور ترامپ به سادگی زنگ هشدار را به صدا در می آورد. «قدرت، نه ضعف، از پرخاشگری جلوگیری می کند. روسیه در دوران باراک اوباما و جو بایدن دو بار به اوکراین حمله کرد، اما در زمان دونالد ترامپ نه.

چندین مقام سابق امنیت ملی و سیاست خارجی در دولت ترامپ از صحبت در مورد حکایتی که آقای ترامپ درباره تهدید رئیس یک کشور عضو ناتو به تشویق به تجاوز روسیه گفت، خودداری کردند. اما آنها گفتند که به یاد نمی آورند که چنین ملاقاتی واقعاً برگزار نشده باشد.

آقای ترامپ به دروغ‌های آشکار در نقل داستان‌ها علاقه دارد تا خود را مانند یک مذاکره‌کننده سرسخت جلوه دهد. جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق او که هشدار داده بود ترامپ در دور دوم ریاست جمهوری آمریکا از ناتو خارج خواهد شد، گفت که هرگز نشنیده بود که ترامپ رهبر کشور دیگری را تهدید کند که حمله روسیه را تشویق خواهد کرد.

یکی دیگر از مقامات سابق که به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد تا از تحریک آقای ترامپ جلوگیری کند، این داستان را با ظرافت توصیف کرد. هنوز یکی دیگر از مقامات سابق – اچ آر مک مستر، دومین مشاور امنیت ملی آقای ترامپ و یک ژنرال بازنشسته ارتش – ارزیابی یک کلمه ای از اظهارات آقای ترامپ ارائه کرد: «غیر مسئولانه».

آقای ترامپ اغلب از آقای پوتین تمجید می کند – او تهاجم به اوکراین را کاری توصیف کرده است.نابغه– و مدتهاست که او را به عنوان یک رهبر “قوی” تحسین کرده است.

در طول مبارزات انتخاباتی 2016، آقای ترامپ از روسیه خواست تا ایمیل‌هایی را که هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها برای ریاست‌جمهوری و هدف آقای پوتین، از سرور ایمیل خصوصی‌اش حذف کرده بود، «پیدا کند». او گفته است که آقای پوتین از نظر اخلاقی با رهبران آمریکایی تفاوتی ندارد. زمانی که بیل اوریلی، مجری سابق فاکس نیوز، مدت کوتاهی پس از روی کار آمدن ترامپ به دلیل تحسین او از پوتین به او فشار آورد و گفت که رهبر روسیه «قاتل است»، آقای ترامپ پاسخ داد: «فکر می‌کنی چیه؟ کشور ما اینقدر بی گناه است؟»

اما به‌عنوان رئیس‌جمهور، سیاست‌های آقای ترامپ در قبال روسیه گاهی سخت‌تر از سیاست‌های سلف او بود – نکته‌ای که متحدان آقای ترامپ وقتی اظهاراتی مانند روز شنبه را به‌عنوان رونق لفاظی رد می‌کنند، آن را برجسته می‌کنند. متحدان آقای ترامپ که ادعا می‌کنند او در دوره دوم ناتو را تضعیف نخواهد کرد، خاطرنشان می‌کنند که او در دوره اول ریاست‌جمهوری خود با ارسال تسلیحات ضد تانک به اوکراین موافقت کرد، کاری که پرزیدنت اوباما پس از تصرف کریمه توسط روسیه در سال 2014 انجام نداده بود.

در حالی که او برای پس گرفتن کاخ سفید می‌کوشد – و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که او شانس خوبی برای انجام این کار دارد – آقای ترامپ در مورد نیات خود برای ناتو خجالتی بود. وب سایت کمپین او شامل یک جمله مرموزما باید فرآیندی را که در زمان مدیریت من آغاز کردیم، برای ارزیابی مجدد هدف ناتو و ماموریت ناتو به پایان برسانیم.

زمانی که بر معنای آن تاکید شد، آقای ترامپ و تیمش از توضیح بیشتر خودداری کردند.

آقای ترامپ در گفتگوهای خصوصی در مورد تلقی کمک های خارجی به عنوان وام متمرکز بوده است، چیزی که او در مورد آن در رسانه های اجتماعی پست کرده است، زیرا جمهوری خواهان سنا روز یکشنبه مجددا تلاش کردند تا بسته کمکی را تصویب کنند، پس از اینکه آقای ترامپ به کاهش تلاش های قبلی آنها کمک کرد. اما به نظر می رسد که اظهار نظر روسیه بیش از همه تیم او را شگفت زده کرد.

جیسون میلر، مشاور ارشد ستاد انتخاباتی ترامپ، هنگامی که از او خواسته شد در مورد اظهارات رئیس جمهور سابق توضیح دهد – از جمله اینکه آیا این یک دعوت برای تجاوز جدید از سوی روسیه بود یا خیر – مستقیماً به این سوال اشاره نکرد.

آقای میلر گفت: «به نظر می‌رسد دموکرات‌ها و مروارید گیران رسانه‌ها فراموش کرده‌اند که ما چهار سال صلح و رفاه در دوران پرزیدنت ترامپ داشتیم، اما اروپا شاهد مرگ و ویرانی در دوران اوباما-بایدن و اکنون مرگ و ویرانی بیشتری در دوران بایدن بود». رئیس‌جمهور ترامپ از متحدان ما خواست تا با تقاضای پرداخت هزینه‌های ناتو، هزینه‌های ناتو را افزایش دهند، اما جو بایدن به آنها اجازه داد تا از مزایای مالیات‌دهندگان آمریکایی استفاده کنند. وقتی هزینه‌های دفاعی خود را پرداخت نمی‌کنید، نمی‌توانید تعجب کنید که جنگ بیشتری دریافت می‌کنید.»

مخارج کشورهای ناتو برای دفاع از خود در دوران دولت ترامپ افزایش یافت، اما در دوران دولت بایدن، پس از حمله روسیه به اوکراین، این هزینه حتی بیشتر شد.

کیت کلوگ، ژنرال بازنشسته که در دولت ترامپ کار می کرد، همچنان به آقای ترامپ نزدیک است و همچنین به صراحت در مورد لزوم دفاع از اوکراین صحبت کرده است، به درخواست کمپین ترامپ صحبت کرد و گفت که او اعتقادی به آقای ترامپ ندارد. ترامپ در را به روی تهاجم تازه باز می کرد.

آقای کلوگ گفت که آقای ترامپ “سابقه بازدارندگی” دارد.

وی افزود: «من واقعاً فکر می‌کنم که او به چیزی فکر می‌کند» و معتقد است که هدف آقای ترامپ این است که اعضای ناتو را به تمرکز بر ماده 3 معاهده موسس ناتو جلب کند که از کشورها می‌خواهد توانایی‌های فردی و جمعی خود را برای جلوگیری از آن ایجاد کنند. یک حمله مسلحانه

آقای کلوگ گفت: «فکر نمی‌کنم این اصلاً تشویقی باشد، زیرا ما می‌دانیم که او وقتی آن را می‌گوید چه می‌گوید».

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *