نرخ دلار در پی انحلال کانون صرافان ایران توسط بانک مرکزی افزایش یافت

نرخ دلار در مقابل ریال ایران روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد در پی تصمیم بانک مرکزی به انحلال کانون صرافان، حدود هزار تومان (معادل دو درصد) نسبت به روز دوشنبه افزایش یافت.

بانک مرکزی ایران روز سه‌شنبه با ادعای «انحراف از اهداف» کانون صرافان ایران، دستور به انحلال آن داد.

بانک مرکزی در ادامه ادعای خود کانون صرافان را به تخلفاتی از جمله استنکاف از دستورات بانک مرکزی و عدم همکاری با این بانک، انحراف از اهداف، وظایف و موضوع فعالیت کانون و موارد دیگر متهم کرده است.

هم‌زمان با این تصمیم، نرخ دلارتا عصر سه‌شنبه به ۵۰ هزار و ۳۵۰ تومان رسید.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، افزایش نرخ ارز در این روز را ناشی از «بازی‌های کانون صرافان» خواند.

کانون صرافان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بانک مرکزی فاقد «وجاهت قانونی» در خصوص انحلال کانون است و حق لغو مجمع عادی سالیانه ندارد.

کامران سلطانی‌زاده، دبیر کانون صرافان، به سایت «خبرآنلاین» گفت: تصمیم بانک مرکزی برای انحلال این کانون پس از آن اتفاق افتاد که کانون صرافان آگهی مجمع بازار متشکل ارزی را بر خلاف نظر بانک مرکزی، پیگیری کرد.

او افزود: سهامداران بازار متشکل ارزی، کانون صرافان، کانون بانک‌های خصوصی و کانون بانک‌های دولتی و فرابورس هستند: «عملا سهامداران این بازار مردم هستند، اما بانک مرکزی نسبت به انحلال دستوری این بازار اقدام، و بازار مبادله‌ای را جایگزین کرده است».

آقای سلطانی‌زاده اظهار داشت: تمامی اقدامات ما بر اساس قانون بوده و از طریق قوه قضائیه حتما منافع صرافان را پیگیری کرده و از حقوق اعضای کانون صرافان در بازار متشکل ارزی عقب نخواهیم نشست.

بانک مرکزی و نهادهای دیگر حکومتی طی سال‌های گذشته سقوط ارزش ریال را به عواملی از قبیل پوشش رسانه‌های خارجی، تبلیغات دشمنان، عملکرد دولت‌های قبلی و دخالت افرادی تحت عنوان «سلطان ارز» و غیره منتسب کرده و همواره وعده داده‌اند که سقوط ارزش ریال موقتی و تحت تاثیر «هیجانات روانی بازار» است و پول ملی ایران دوباره قدرت خواهد گرفت.

با این حال، کارشناسان و نهادهای بین‌المللی سقوط ارزش ریال را ناشی از عواملی مانند اوج‌گیری بدهی‌های دولتی، فساد گسترده مالی و استفاده ابزاری دولت از بانک مرکزی، چاپ افسارگسیخته و بدون پشتوانه اسکناس، ضعف مدیریتی دولت و نهایتا تحریم‌ها دانسته‌اند.

ارزش ریال ایران نسبت به ۱۰ مرداد پارسال حدود ۳۷ درصد و نسبت به مرداد سال ۱۴۰۰ حدود نیمی از ارزش خود را از دست داده است.

با استفاده از گزارش‌های فارس، تسنیم، خبرآنلاین، رادیو فردا/د.خ/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *