نقد و بررسی “Futurama”: Latest Go-Round Mines the Past

«اطلاعات می‌خواهند رایگان باشند» ممکن است یک اصل مشکوک باشد، اما نتیجه واضح‌تری دارد: مالکیت معنوی می‌خواهد مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

با این حال، IP نمی‌خواهد رایگان باشد، به همین دلیل است که انیمیشن کمدی علمی تخیلی “Futurama” روز دوشنبه، پس از 10 سال غیبت، در سرویس پخش اشتراکی Hulu بازمی‌گردد. (اولین قسمت جدید به Fulu، چهارمین پخش کننده محبوب در سال 3023 اشاره می کند.) این سریال از سال 1999 تا 2013 تاریخ پر پیچ و خم و پرفرازونی داشت: اولین بار در فاکس پخش شد، لغو شد، به عنوان مجموعه ای از فیلم های مستقیم به دی وی دی راه اندازی مجدد شد، به عنوان یک سریال Commercial دوباره زنده شد. و سپس دوباره لغو شد. فصل جاری به طور متفاوتی هشتمین یا (توسط Hulu) یازدهم نامگذاری شده است.

هر عددی که به آن بدهید، “Futurama” جدید بسیار همان “Futurama” قدیمی است، تقریباً به شدت تهاجمی. صداپیشگان دست نخورده هستند، تهیه کنندگان کهنه کار بازگشتند، و دو قسمت اول توسط پاتریک ام. ورونه و اریک هورستد، دو نفر از پربازدیدترین نویسندگان روزهای ابتدایی سریال، نوشته شد. این یک گواهی قابل توجه برای وفاداری است. همچنین، یکی از افتخارات این نمایش است: سکانس آغازین پرتحرک، لکنت زبان و استادانه آن.

به طور مرکزی تر، در فرم و بافت همان نمایش است. خدمه سرویس حمل و نقل فضایی Planet Express و مقر آن در نیویورک قرن 31 تغییری نکرده است. داستان‌های پشمالو و پرهیاهو که در میانه راه بین اپرای فضایی و کمدی محل کار قرار می‌گیرند، هنوز هم وسیله‌ای برای جریان ثابت طنز، بازی با کلمات و جوک‌هایی هستند که از ظریف تا بی‌شرمانه را شامل می‌شود. (مورد علاقه شخصی در فصل جدید: “برگر غیر قابل قبول.” به آن فکر کنید.)

این فرمولی است که مت گرونینگ، چه کسی “فوتوراما” را خلق کرد و آن را با دیوید ایکس توسعه داد. فیلیپ جی فرای (بیلی وست)، قهرمان پسر بچه‌های بداخلاق «فوتوراما»، هومر سیمپسون جوان‌تر و بی‌خداق‌تر است. اگر «فوتوراما» یک شخص بود، می‌توانید تصور کنید که پس از 10 سال پس از بازگشت، «دوه» می‌گوید و «سیمپسون‌ها»، نمایشی که همیشه در سایه‌اش بوده است، هنوز هم وجود دارد.

«فوتوراما» در سال 2013 با فرای و بیگانه یک چشمش، لیلا (کیتی ساگال)، که عمری را با هم سپری کرده بودند، در سال 2013 به خوبی به پایان رسید – پیامدهای ناشی از یکی از نقشه‌های خنده‌دار پروفسور فارنزورث (همچنین وست) – در آستانه انجام همه چیز دوباره. فصل جدید در لحظه بعد شروع می شود، هم زمان داستانی و هم نمایش واقعی راه اندازی مجدد می شود. ربات مشکل ساز Bender (جان دی ماجیو) امیدوار است اعلام کند: “نکته مهم این است که هر اتفاقی افتاده است، هرگز و هرگز دوباره تکرار نخواهد شد.”

خود تمسخر گاه به گاه موضوع افتتاحیه است، تفسیری در مورد تماشای زیاده روی با حفاری در Hulu، “آینه سیاه” و تاریخچه شطرنجی “Futurama”. (عنوان برنامه تلویزیونی جعلی مورد علاقه شخصی: «بهتر است با Cthulhu تماس بگیرم» یا شاید «بیگانه در برابر شکارچی در برابر بلوی.») با ادامه فصل – شش قسمت در دسترس قرار گرفت – به طور فزاینده‌ای مشخص می‌شود که سریال هیچ تردیدی در مورد استخراج گذشته و نماد نگاری خود، بازگشت به خطوط داستانی قدیمی و احیای شخصیت‌ها ندارد. (ظهور مورد علاقه شخصی: مرد ملیس در ماه.)

این جزیره‌گرایی یک نگرانی حیاتی مشروع است، اگرچه اثرات آن خاص خواهد بود. اگر قبلاً برنامه را تماشا نکرده‌اید، نمی‌دانید چه چیزی را از دست داده‌اید، اما احتمالاً متوجه خواهید شد که چیزی را از دست داده‌اید و این یک مشکل است. اگر قبلاً طرفدار آن هستید، کاملاً خوشحال خواهید شد. اگر طرفداران کافی برای اشتراک در Hulu جذب شدند، پس در مهمانی شرکت کنید.

نگرانی بیشتر این است که کمی از زیپ نوشته و مفهوم گرایی کلی کمیک خارج شده است. اپیزودهایی که اهداف بزرگ و آسانی مانند بیت کوین و آمازون را هدف قرار می دهند، بدون توجه به فرصت های زیادی که برای ایجاد ارتباط با گذشته نمایش فراهم می کنند، احساسی روزمره دارند. و چیزی که به نظر می رسد افزایش قابل توجهی در زمان نمایش اختصاص داده شده به واحدهای خانوادگی مختلف شخصیت ها، غباری از احساسات را به داستان می دهد که قبلاً وجود نداشت.

در 10 سالی که «فوتوراما» دور بود، اتفاقات زیادی در دنیا افتاده است. یکی این است که انیمیشن بزرگسالان برای تلویزیون همچنان در حال توسعه است. «ریک و مورتی» نشان داد که چگونه طنز شوخی و خودارجاعی می‌تواند به شدت و خلاقیت بالا برود، و «بوجک هورسمن» نشان داد که انیمیشن خنده‌دار-حیوانی کمدی می‌تواند به‌طور غیرمنتظره‌ای پیچیده و تکان‌دهنده باشد. همانطور که ممکن است همچنان لذت بخش باشد، “Futurama” در یک پیچ زمانی قرار می گیرد که آن نمایش ها هنوز اتفاق نیفتاده اند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *