هشدار؛ قرار است دست‌کم ۳۳زندانی سیاسی را بپای چوبه دار بفرستند

هشدار؛ قرار است دست‌کم ۳۳زندانی سیاسی را بپای چوبه دار بفرستند

رسانه‌های حقوق بشری گزارش دادند دادگاه انقلاب ارومیه یک روحانی معترض اهل سنت را به اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم کرده است. ماموستا محمد خضرنژاد در آبان‌ماه ۱۴۰۱ پس از سخنرانی در مراسم یادبود یکی از کشته‌شدگان قیام در بوکان بازداشت شد.

همزمان خبرگزاری هرانا ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به مناسبت فرارسیدن سالگرد انقلاب ۵۷، فهرستی از ۳۴ زندانی با اتهامات سیاسی یا امنیتی محکوم به اعدام در ایران را تهیه کرده است.

کیهان لندن با اشاره به این گزارش نوشته: چهل و پنج سال پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، جمهوری اسلامی قرار است دست‌کم ۳۳ زندانی سیاسی را به پای چوبه دار بفرستد.

در این میان پرونده‌های رضا رسایی و مجاهد کورکور دو شهروند بازداشت‌شده در اعتراضات جنبش ملّی که حکم اعدام آنها به تازگی توسط دیوان عالی تأیید شده به «اجرای احکام قوه قضاییه» ارسال شده است. این خبر به معنای خطر اعدام قریب الوقوع آنها است.

به گزارش هرانا، استناد قاضی صادر کننده حکم بدوی به اعترافات اجباری اخذ شده از رضا رسایی در دوران بازجویی، سهم چشمگیری در محکومیت او به مجازات اعدام داشته است.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار یک فراخوان اقدام فوری، ضمن اشاره به رد درخواست اعاده دادرسی رضا رسایی، درباره خطر جدی اجرای حکم اعدام این معترض ایرانی هشدار داد.

این سازمان حقوق بشری در فراخوانی که روز پنج‌شنبه ۱۹ بهمن منتشر شد، نوشت که اعترافات اجباری رسایی، تحت شکنجه، ضرب و شتم، شوک الکتریکی، خفگی، آویزان کردن و اعمال خشونت جنسی از او گرفته شده است.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *