هشدار بایدن به نتانیاهو در مورد حمله زمینی در جنوب غزه

پرزیدنت بایدن روز یکشنبه به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هشدار داد که حمله زمینی به جنوب غزه نباید بدون برنامه ای برای حفاظت از بیش از 1.4 میلیون فلسطینی که در آنجا جمع شده اند ادامه یابد، که آخرین نشانه ناامیدی کاخ سفید از افزایش تلفات غیرنظامیان در اثر حملات اسرائیل است. حمله نظامی

بر اساس توضیحات کاخ سفید، در جریان تماس روز یکشنبه، دو رهبر همچنین گفتگو کردند مذاکرات مداوم با حماس آزادی گروگان های اسرائیلی در غزه در ازای آتش بس و آزادی فلسطینی هایی که در زندان های اسرائیل به سر می برند.

هفته پیش آقای نتانیاهو صراحتا رد کرد پاسخی “مضحک” از سوی حماس در مذاکراتی که خواستار خروج اسرائیل از غزه و آزادی اسرای فلسطینی در ازای آزادی بیش از 100 گروگان اسرائیلی در غزه شد.

اما مقامات آمریکایی و اسرائیلی متعاقباً گفته اند که هنوز جا برای مصالحه در مذاکرات وجود دارد. یک مقام ارشد دولت که در مورد تماس آقای بایدن و آقای نتانیاهو به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد، نسبت به وضعیت مذاکرات ابراز خوش بینی کرد و افزود که این مذاکرات در هفته آینده برای رسیدگی به “شکاف های قابل توجه” بین دو طرف ادامه خواهد داشت.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: «رئیس‌جمهور بر لزوم بهره‌برداری از پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکرات برای آزادی هر چه سریع‌تر همه گروگان‌ها تاکید کرد. وی همچنین خواستار اقدامات فوری و مشخص برای افزایش توان و ثبات کمک های بشردوستانه به غیرنظامیان بی گناه فلسطین شد.

آقای بایدن به شدت از تصمیم اسرائیل برای انتقام از حمله تروریستی حماس در 7 اکتبر که حدود 1200 کشته برجای گذاشت، حمایت کرده است. اما از آنجایی که کاخ سفید با فشار فزاینده ای از سوی جناح مترقی حزب دموکرات بر سر حمایت دولت از ارتش اسرائیل مواجه است، انتقاد آقای بایدن به طور فزاینده ای صریح تر شده است. او روز پنجشنبه گفت که عملیات نظامی اسرائیل در غزه بوده است “بیش از بالا.”

این اظهارات نشانه دیگری از افزایش ناامیدی در کاخ سفید از آقای نتانیاهو نسبت به تعداد فزاینده تلفات غیرنظامیان در غزه بود که به گفته مقامات بهداشتی در نواری که توسط حماس اداره می شود، بیش از 27000 نفر کشته شدند. آقای نتانیاهو که تمرکز خود را بر توسل به جناح راست افراطی ائتلاف خود گذاشته است برای حفظ قدرت خود، همچنین درخواست دولت بایدن برای راه حل دو کشوری پس از جنگ را رد کرده است.

کاخ سفید در روزهای اخیر بارها گفته است که از آقای نتانیاهو حمایت نمی کند حمله احتمالی به رفحکه در مرز مصر قرار دارد. بیش از نیمی از جمعیت 2.2 میلیون نفری غزه در حال حاضر در این شهر پناه گرفته اند، بسیاری از آنها پس از اینکه ارتش اسرائیل به آنها گفت که برای جلوگیری از جنگ در شمال به جنوب فرار کنند، آواره شده اند.

به گفته کاخ سفید، آقای بایدن روز یکشنبه «دوباره بر دیدگاه خود تأکید کرد که عملیات نظامی در رفح نباید بدون برنامه‌ای معتبر و قابل اجرا برای تضمین امنیت و حمایت از بیش از یک میلیون نفری که در آنجا پناه گرفته‌اند، ادامه یابد».

آقای نتانیاهو در مصاحبه ای با ABC News که روز یکشنبه پخش شد، بدون اشاره به جزئیات گفت که اسرائیل در حال “بررسی طرحی دقیق” برای انتقال ساکنان غزه به شمال رفح است. مصر قبلاً گفته است که فلسطینی هایی را که می خواهند از مرز عبور کنند، نمی پذیرد.

انتظار می رود که آقای بایدن روز دوشنبه با میزبانی ملک عبدالله دوم پادشاه اردن در کاخ سفید، بار دیگر درباره جنگ گفتگو کند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *