وزیر خارجه چین پس از یک ماه سکوت برکنار شد

تنها پنج هفته پیش، وزیر خارجه چین، باند شین، در مرکز بازسازی مهم دیپلماسی سطح بالا در روابط ایالات متحده و چین بود: او با وزیر امور خارجه دست داد. آنتونی جی. بلینکن در پکن، و دعوت برای بازدید از ایالات متحده را پذیرفت.

اما به نشانه هوسبازی سیاست نخبگان چین، آقای کین پس از 30 روز ناپدید شدن از دید عموم، روز سه شنبه به طور ناگهانی از سمت وزیر خارجه برکنار شد. این حرکت به کار دیپلماتی که به عنوان یکی از مورد اعتمادترین ستاره های در حال ظهور رئیس جمهور شی جین پینگ به اوج رسیده بود، پایان داد.

جود بلانشت، دارنده کرسی فریمن در مطالعات چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن، می‌گوید: «ناگهانی و مبهم بودن برکناری شین نشان‌دهنده بی‌ثباتی است که اکنون به یکی از ویژگی‌های نظام سیاسی چین در دوره شی‌پینگ بدل شده است».

تصمیم رسمی که آقای کین جایگزین شده بود – و وانگ یی، وزیر امور خارجه سابق، جای او را گرفت – هفته ها گمانه زنی در مورد سرنوشت او را فرا گرفت. اوایل وزارت امور خارجه چین مدعی شد که آقای کین مشکلات سلامتی دارد. اما اطلاعیه مختصر از کمیته دائمی کنگره ملی خلق، شورایی از قوه مقننه چین که به طور رسمی مقامات ارشد دولتی را منصوب می کند، به سلامت یا دلایل دیگر اشاره نکرد.

به نظر می رسد فقدان شفافیت، گمانه زنی ها را در میان مفسران چینی در مورد شرایط پشت یکی از چشمگیرترین سقوط یک مقام بلندپایه چینی در زمان های اخیر افزایش می دهد. سرنوشت او به موضوع بزرگی از حدس و گمان در شبکه های اجتماعی تبدیل شده است که مفسران زیادی دارند تمرکز بر زندگی شخصی او و یک رابطه بالقوه سازش‌کننده در زمانی که او در ایالات متحده سفیر بود.

صحت این تئوری ها هرچه که باشد، سقوط آقای کین برای آقای شی یک لحظه ناخوشایند است که آقای کین را جلوتر از دیگر دیپلمات های قدیمی تر و با سابقه کار، به نقش قدرتمند خود به عنوان وزیر رساند.

«اگر مردم می‌خواستند تیرگی سیستم چین را روی صفحه‌ای گسترده نشان دهند، و این که چگونه می‌تواند – حتی به طور موقت – اجرای سیاست‌ها را مختل کند، نمونه بارز آن را در اینجا دارند.» ریچارد مک گرگوریکی از همکاران ارشد مؤسسه Lowy در سیدنی که سیاست خارجی چین را مطالعه می کند، در یک مصاحبه تلفنی گفت. با این حال، او افزود، آقای شی آنقدر قدرتمند بود که از سقوط آقای کین صدمات زیادی متحمل نشد.

آقای مک گرگور گفت: “اگر در شایعات محتوایی وجود داشته باشد، یادآوری می کند که در سیستم حزبی، زندگی خصوصی شما می تواند به همان اندازه که وظایف عمومی شما مشمول مقررات باشد.” اگرچه، در این مورد، رفتار یک سفیر پیامدهای امنیت ملی دارد.»

آقای کین 57 ساله بود سفیر چین در واشنگتن منصوب شد در ژوئیه 2021، و 17 ماه بعد به سمت وزیر خارجه ارتقا یافت و او را به عنوان یکی از افراد مورد اعتماد آقای شی معرفی کرد. اواخر پنجشنبه شب، وزارت خارجه چین صفحه وب و جزئیات آقای کین را از وب سایت خود حذف کرد. اما هنوز هیچ اشاره ای به جانشین او، آقای وانگ نشده بود.

بانی گلاسر، مدیر عامل برنامه هند و اقیانوس آرام در صندوق آلمانی مارشال ایالات متحده، که در غیر این صورت انتصاب آقای وانگ را «اقدامی هوشمندانه» خواند که به تثبیت دیپلماسی چین کمک می‌کند، گفت: برکناری آقای شین «نشانه‌ای از قضاوت بد و خطاپذیری شی» است.

در مثال دیگری از اینکه چگونه سیاست های نخبگان مخفیانه در دوره آقای شی تبدیل شده است، مقامات حزب کمونیست این هفته اعلام کردند که سپهبد وانگ شائوجون، رئیس سابق دفتر امنیت مرکزی که از رهبران چین محافظت می کند، سه ماه قبل فوت کرد. هیچ توضیحی برای تاخیر در اعلام مرگ او وجود نداشت.

به نظر می رسد که جانشین آقای کین، آقای وانگ، پس از درام اتاق پشت در ماه گذشته، یک جفت دست امن باشد. آقای وانگ، 69 ساله، یک دیپلمات ارشد است که همچنین مدیر دفتر کمیسیون امور خارجی حزب کمونیست چین است و او را به مشاور اصلی سیاست آقای شی تبدیل کرده است. او همچنین یکی از اعضای دفتر سیاسی، شورای 24 مقام ارشد چین است.

آقای وانگ تا زمان انتصاب آقای شین در اواخر سال گذشته، وزیر امور خارجه بود و بعید است که بازگشت آقای وانگ به آن سمت، مسیر سیاست چین در قبال ایالات متحده را که توسط آقای شی تعیین شده است، تغییر دهد. اما آقای وانگ اخیراً سابقه ملاقات‌های نادرست با مقامات دولت بایدن دارد که ممکن است وظیفه او برای کاهش تنش‌ها را پیچیده کند. آقای وانگ و آقای بلینکن برگزار کردند یک جلسه جنجالی در یک کنفرانس امنیتی در مونیخ در فوریه پس از سرنگونی یک بالون نظارتی چینی توسط هواپیماهای جنگی آمریکایی بر فراز ایالات متحده.

رهبران چین “به نظر می رسد قضاوت کرده اند که وضعیت در وزارت امور خارجه به قدری وخیم است که آنها فکر نمی کنند می توانند به کسی که قبلاً آنجاست برای تصدی این شغل اعتماد کنند.” کریستوفر کی جانسون، رئیس گروه استراتژی چین و تحلیلگر سابق آژانس اطلاعات مرکزی در سیاست چین. ما قبلاً این الگو را در موارد مهمی دیده‌ایم که در آن یکی از اعضای دفتر سیاسی برای استقرار کشتی و پاکسازی اصطبل‌های اوژی وارد می‌شود. من فرض می‌کنم این کاری است که وانگ موظف به انجام آن خواهد بود.»

علناً، به نظر می رسید که آقای کین به طور بی وقفه به آقای شی وفادار است. پیش از این، آقای کین به عنوان سخنگوی وزارت خارجه، یک دیپلمات در لندن و به عنوان افسر پروتکل فعالیت می کرد، شغلی که او را در سفرهای خارجی به آقای شی نزدیک کرد. آقای کین فارغ التحصیل از دانشگاه روابط بین المللمدرسه ای در پکن که با سرویس امنیتی چین مرتبط است و قبل از پیوستن به وزارت امور خارجه در سال 1992 به عنوان دستیار در دفتر یونایتد پرس بین المللی پکن کار می کرد.

به عنوان وزیر امور خارجه از اواخر سال 2022، آقای کین در خط مقدم تلاش ها برای خروج چین از انزوای دیپلماتیک دوران کووید، و تلاش برای کاهش تنش با ایالات متحده و سایر کشورهای غربی بود. اما او هم بود یک توان رزمی از دیدگاه آقای شی در مورد چین به عنوان یک قدرت جهانی مطمئن، بی تاب از انتقاد سایر دولت ها، و به ندرت فرصتی را برای تجلیل از آقای شی از دست می دهد.

نژاد بشر بار دیگر بر سر چهارراه تاریخ ایستاده است. آقای کین در یک کنفرانس خبری گفت در ماه مارس در پکن رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ راه درست برای حکمرانی جهانی را از ارتفاعات جهان، تاریخ و نوع بشر نشان داده است.

پاول اسلونکین که یک دیپلمات بلاروسی بود، گفت: به عنوان یک افسر پروتکل برای آقای شی، آقای کین کاملاً دقیق بود. در تنظیم دیدار آقای شی به بلاروس در سال 2015. آقای اسلونکین گفت در طول این بازدید، آقای کین حدود ساعت 2 بامداد تماس گرفت و از او خواست که فوراً به موزه‌ای که آقای شی قرار بود از آن بازدید کند، برود، بنابراین آقای کین می‌تواند تمام جزئیات برنامه‌ها را بررسی کند، از جمله اینکه دقیقاً چه زمانی موسیقی پخش می‌شود وقتی آقای شی از چند پله بالا می‌رود.

زیردستان و کارکنان سفارت از نزدیک شدن به او می ترسیدند. بنابراین ارتباط با او کاملاً سلسله مراتبی بود همکار بازدید کننده در شورای روابط خارجی اروپا، درباره آقای کین در پاسخ به سوالات ایمیلی گفت. او گفت که آقای کین “بدیهی است که از موقعیت ویژه خود در نزدیکی بدن – به شی” لذت می برد.

کیت برادشر گزارش کمک کرد

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *