چین اولین موشکِ با سوخت متان مایع را به فضا پرتاب کرد

یک شرکت خصوصی چینی روز چهارشنبه ۲۱ تیر با پرتاب اولین موشک با سوخت متان مایع به مدار زمین که می‌تواند آغازگر نسل جدیدی از موشک­‌های فضاپیما باشد از رقبای آمریکایی خود سبقت گرفت.

به گزارش رسانه‌­های دولتی چین، موشک «ژوچیو-۲» ساعت ۹ صبح به وقت محلی از مرکز پرتاب ماهواره «جیوکوآن» واقع در شمال غربی چین پرتاب شد و پرواز خود را با موفقیت انجام داد.

این دومین پرتاب این نوع موشک جدید توسط شرکت چینی «لند اسپیس» است. پرتاب نخست که در ماه دسامبر ۲۰۲۲ انجام شد، ناموفق بود.

اما این‌بار پرتاب موفقیت‌­آمیز این موشک به معنای پیروزی چین در رقابت با شرکت‌­های آمریکایی از جمله شرکت «اسپیس ایکس» ایلان ماسک و شرکت «بلو اوریجین» متعلق به جف بزوس در زمینه استفاده از متان مایع برای سوخت موشک‌­های فضاپیماست.

متان مایع امن‌تر، ارزان‌تر و برای موشک‌هایی که از قابلیت کاربرد مجدد برخوردارند، مناسب‌تر است و در عین حال، آلودگی کمتری ایجاد می‌کند.

«لند اسپیس» دومین شرکت چینی است که در موشک­‌های فضاپیما از سوخت مایع استفاده می‌کند.

در ماه آوریل یک شرکت چینی دیگر به نام «بیجینگ تیانبینگ» موشکی را که با سوخت نفت سفید و اکسیژن کار می‌کند با موفقیت به فضا پرتاب کرد که گام مهم دیگری در توسعه و تولید موشک‌های با قابلیت کاربرد مجدد، تلقی می‌شود.

از سال ۲۰۱۴ که دولت چین سرمایه‌­گذاری بخش خصوصی در صنایع فضایی را آزاد کرد چندین شرکت در این عرصه فعال شده و به سرعت پیشرفت کرده‌اند. «لند اسپیس» یکی از اولین و ثروتمندترین شرکت‌­هایی است که وارد این عرصه شد.

چین در مسیر اعزام فضانورد به ماه

در رویدادی جداگانه، یکی از کارشناسان ارشد برنامه فضایی دولتی چین تأکید کرد که طرح اعزام فضانوردان به کره ماه تا سال ۲۰۳۰ در دستور کار است.

چین برای رسیدن به آمریکا و روسیه در حال پیشبرد یک برنامه فضایی بلندپروازانه است.

به گزارش یک وب‌سایت خبری در چین، این کارشناس در انجمنی در شهر ووهان افزود که گام بعدی در اين طرح، احداث یک ایستگاه پژوهشی دائمی در کره ماه خواهد بود.

براساس اطلاعاتی که تاکنون از این طرح منتشر شده است یک کپسول مناسب برای فرود بر سطح ماه و یک سفینه حامل فضانوردان با موشک­‌های جداگانه به مدار ماه پرتاب خواهند شد.

این دو قسمت پس از اتصال با یکدیگر روی سطح ماه فرود خواهند آمد و فضانوردان پس از انجام پژوهش‌­های علمی و نمونه‌برداری از سطح ماه به زمین باز می‌گردند.

برای دستیابی به این هدف، دانشمندان چینی مشغول طراحی و توسعه نسل جدیدی از موشک «­لانگ مارچ – ۱۰»، کپسول ویژه استقرار روی سطح ماه، ماه‌نورد و سایر تجهیزات فنی و علمی هستند.

پس از گذشت فقط ۲۰ سال از اعزام اولین فضانورد چینی به مدار زمین، این کشور یک ایستگاه فضایی پیشرفته راه­‌اندازی کرده و به‌دنبال اکتشاف در کره ماه و سیاره مریخ است.

دولت چین علاوه‌بر تلاش برای ارتقای اعتبار ملی خود، می‌کوشد در رقابت با آمریکا به برتری جهانی در حوزۀ فناوری دست یابد.

به گفته بیل نلسون، مدیر ناسا، اکنون چین رقیب اصلی آمریکا در «مسابقه فضایی» است.

تلاش آمریکا برای اعزام فضانوردان به کره ماه که از اواخر سال ۲۰۲۵ در طرح فضایی «آرتمیس» اجرایی خواهد شد، بخشی از همین رقابت است.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *