کاهش ۴۷,۵ درصد بارش‌ها در ایران؛ 58 درصد ظرفیت سدها خالی است

ملی مذهبی _ بر اساس داده‌ها و اطلاعات پهنه‌ای بارش‌ سازمان هواشناسی ایران از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۹ بهمن بارش‌ها در کشور نسبت به دوره بلندمدت ۴۷,۵ درصد کاهش یافته است. بر پایه گزارش سازمان هواشناسی کشور، در مدت یاد شده مجموع بارش در ایران ۵۵ میلیمتر کاهش یافته است. این گزارش هم‌چنین نشان می‌دهد که بیشترین رشد منفی بارش‌ها با ۷۷,۷ درصد مربوط به استان هرمزگان بوده و پس از این استان، کرمان با رشد منفی ۷۵,۸ درصد، فارس با رشد منفی ۷۵,۱ درصد، سیستان و بلوچستان با رشد منفی ۶۶,۳ درصد، خراسان جنوبی با رشد منفی ۶۴,۲ درصد و بوشهر با کاهش ۶۲,۶ درصدی بارش‌ها قرار دارند. بر اساس گزارش هواشناسی، میزان کاهش بارش‌ها در استان یزد نیز در دوره اشاره شده ۶۱ درصد بوده و در استان‌های ساحلی دریای خزر یعنی گیلان و مازندران به ترتیب رشد منفی ۲۲,۵ درصدی و رشد منفی ۲,۶ درصدی ثبت شده است. در استان اردبیل بارش‌ها ۴ صدم درصد و در گلستان نیز ۳,۱ درصد رشد داشته است و بارش‌ها تنها دراین دو استان از ابتدای سال جاری افزایش یافته است. در ایران بر اساس اعلام مقام‌های مسئول تنش آبی شمار زیادی از شهرها را در بر گرفته است و دولت هم برای تأمین آب «بودجه کافی ندارد». هم‌چنین مدیریت آب در ایران در سال‌های اخیر با مشکلات بزرگی رو به رو بوده است. سدسازی‌های غیراصولی، انتقال آب، و استخراج بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی در شرایطی که گرمایش هوا اقلیم سرتاسر سیاره را تهدید می‌کند، از جمله معضلات اساسی در ایران است.

پیشروی فرونشست در تهران

بارش‌های زمستانی هم به داد کمبود آب در ایران نرسید. نیمی از ذخایر سدهای کشور همچنان خالی است. در همین حال مدیرعامل آبفای تهران گفته که سه سال خشکسالی را پشت سر گذراندیم و اتفاقی رخ نداده است. این در حالی‌ست که فرونشست زمین به سرعت در حال پیشروی در کشور و به طور مشخص در تهران است. چهارمین سال آبی‌ست که ایران با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند. پیش‌بینی‌های بارش‌های مطلوب در پاییز و زمستان هم محقق نشد. ذخایر نیمی از سدهای ایران خالی و منابع آب زیرزمینی هم در حال خالی شدن است. بارندگی در پاییز امسال چندان نبود که بتوان به آن دل‌ خوش کرد.

کاهش 48 درصدی بارش در کشور

داده‌های مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی نشان می‌دهد که از ابتدای سال آبیِ جاری تا 20 بهمن، ارتفاع کل ریزش‌های جوی 60.9 میلی‌متر بود. این میزان بارش به این معناست که نسبت به میانگین بلندمدت حدود 48 درصد کاهش داشته است. همچنین از ابتدای بهمن تا 20 بهمن، 16.5 میلی‌متر بارش ثبت شد که نسبت به میانگین بلندمدت حدود 35 درصد کاهش داشته است. از ابتدای فصل زمستان تا 20 بهمن نیز میزان بارش‌ها حدود 27.5 میلی‌متر گزارش شده که نسبت به بلندمدت 52.4 درصد کاهش داشته است.

به طور کلی 58 درصد مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا 21 بهمن خالی گزارش شده است. یعنی درصد پرشدگی سدها حدود 42 درصد بوده است. ناگفته نماند که این ذخایر و خروجی آبی در میانه فصل زمستان است و مشخص نیست در ماه‌های آینده و با فرا رسیدن فصل گرما چه وضعیتی پیش روی کشور باشد. سال گذشته ذخایر سدها نسبت به امسال بیشتر بود، اما در برخی از مناطق کشور شهروندان با قطعی آب مواجه شدند. خرداد سال گذشته که برخی از شهرها از جمله تهران با قطعی آب دست و پنجه نرم می‌کردند، درصد پرشدگی سدهای کشور 63 درصد ثبت شده بود.

پیشروی فرونشست؛ آبفای تهران: اتفاقی رخ نداده!

اخیرا محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت که سه سال خشکسالی را پشت سر گذاشتیم و اتفاقی رخ نداده است. اکنون نیز صراحتا اعلام می‌کنیم که هیچ برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب و نوبت‌بندی آب در استان تهران در دستور کار نداریم. مشخص نیست منظور مدیرعامل آبفای تهران از اینکه «اتفاقی رخ نداده است» چیست. در واقع سوال این است که باید چه اتفاقی رخ دهد تا صدای بحران آب در کشور را بشنویم؟ مگر نه این است که فرونشست زمین تا قلب تهران هم پیشروی کرده است؟ مگر نه این است که فرونشست زمین زندگی 2 میلیون و 300 هزار نفر از شهروندان تهرانی را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار داده است؟ آن هم به استناد داده‌های رسمی و منتشرشده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس! در حال حاضر فرونشست زمین مناطق 17 تا 21 تهران را به صورت جدی تهدید می‌کند. البته آنطور که پیش‌تر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی به «تجارت‌نیوز» گفت، فرونشست تا مناطق مرکزی تهران مانند میدان انقلاب هم پیشروی کرده است.

نباید کمبود آب را از مردم مخفی کرد

به فاصله کوتاهی بعد از اظهارات مدیرعامل آبفای تهران، استاندار تهران از وضعیت هشداردهنده منابع آبی در کشور و مشخصا تهران گفت. 

11بهمن، علیرضا فخاری، استاندار تهران گفت: «در حوزه آب باید اعلام کنیم که با چالش جدی مواجه هستیم. تنش آب برای کل کشور است. با توجه به سازه‌های پایتخت این امکان وجود دارد که تهران توان تحمل این تنش را نداشته باشد.»استاندار تهران گفت: «تامین آب تهران باید در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار بگیرد و در این راستا آبفا ملزم به ارائه برنامه است. نباید کمبود آب را از مردم مخفی کرد. مردم باید بدانند که با کمبود آب مواجه هستیم.»

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *