کمک های اوکراین پس از کاهش مقاومت ترامپ، جمهوری خواهان را دچار اختلاف کرد

رای مجلس نمایندگان آمریکا در روز شنبه مبنی بر کمک 61 میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین واضح‌ترین نشانه تاکنون بود که نشان می‌دهد حداقل در زمینه سیاست خارجی، حزب جمهوری‌خواه به طور کامل با دونالد جی. ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و جنبش «اول آمریکا» همسو نیست.

اما بیشتر جمهوری خواهان به این کمک رای منفی دادند تا به آن، نشان می دهد که انزواطلبی گسترده آقای ترامپ – و ضدیت جنبش او با اوکراین – در یک سال انتخاباتی تا چه حد در جمهوری خواهان اختلاف ایجاد کرده است.

آقای ترامپ، نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان برای سومین بار، در روزهای اخیر با شروع به شکستن سد در محاصره جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا، مخالفت خود با کمک‌های اوکراین را به طور ملایم اعلام کرد. او در کنار مایک جانسون، رئیس مجلس لوئیزیانا، که بسته‌های کمکی پیچیده را برای اوکراین، اسرائیل و متحدان آسیایی آمریکا جمع‌آوری کرد، ایستاد و در برابر تلاش‌های تهدید شده برای پایین آوردن ریاست آقای جانسون و فرو بردن مجدد مجلس در هرج و مرج ایستاد. و او روز شنبه ساکت ماند و از فشار بر جمهوری خواهان برای رای منفی خودداری کرد.

اما مسائل کمی به اندازه انزواگرایی در سیاست خارجی، درخواست او از اروپا برای افزایش هزینه های نظامی در حیاط خلوت خود و تغییر سیاست خارجی او به سمت روسیه ولادیمیر وی.

اگرچه او در روزهای اخیر سکوت اختیار کرده است، اما پر سر و صداترین متحدان او در مجلس، مانند نمایندگان مارجوری تیلور گرین از جورجیا و مت گاتز از فلوریدا، تلاش‌هایی را برای جلوگیری از کمک‌ها انجام داده‌اند. لورن بوبرت نماینده کلرادو، یکی دیگر از تندروهای طرفدار ترامپ، دموکرات‌ها را در حین رای‌گیری در حالی که پرچم‌های اوکراین را در صحن مجلس به اهتزاز درآوردند، مورد تمسخر قرار داد.

“چنین نمایش شرم آور و نفرت انگیز آخرین سیاستمداران آمریکا!” او سپس در شبکه های اجتماعی نوشت. “تو خیلی اوکراین را دوست داری، به آن طرف برو و حکومت آمریکا را به کسانی بسپار که عاشق این کشور هستند!”

خانم گرین از کسانی در حزب خود که از این لایحه حمایت کردند انتقاد کرد. مجلس نمایندگان مایک جانسون، بسیار مفتخر است که برای اوکراین کار می کند. نه مردم آمریکا!!! نفرت انگیز است!»

حتی پسر خود آقای ترامپ، دونالد ترامپ جونیور نیز در محکومیت آقای جانسون و مدیریت کمک‌های او به اوکراین شرکت کرده بود. فداکارترین یاران آقای ترامپ هنوز مخالفت خاصی با حمایت از اوکراین دارند که به تئوری های توطئه مربوط به انتخابات 2016 برمی گردد.

جان آر. بولتون، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ، با اشاره به توطئه رد شده گفت: «این مخالفت با اوکراین هنوز به این موضوع مربوط می شود که آیا آنها هنوز سرور هیلاری کلینتون را مخفی می کنند یا اینکه در انتخابات 2016 تلاش کردند او را شکست دهند. نظریه ها در مورد اوکراین «این واقعاً در مورد یک فلسفه نیست. این درباره دونالد ترامپ است.»

اما رئیس‌جمهور سابق، که در مواجهه با اولین محاکمه جنایی یک رئیس‌جمهور سابق آمریکا، از جذب هرگونه ضرر عمومی محتاط بود، سعی کرده بود که آن را به هر دو صورت قبل از رأی‌گیری داشته باشد. او در رسانه های اجتماعی نوشت که “بقا و قدرت اوکراین” برای ایالات متحده “مهم” است و پرسید: “چرا اروپا پول بیشتری برای کمک به اوکراین نمی دهد؟ چرا ایالات متحده بیش از 100 میلیارد دلار در جنگ اوکراین بیش از اروپا هزینه کرده است و ما بین خود اقیانوسی به عنوان جدایی داریم!»

خود ادعای روز جمعه که «آلمان و سایر کشورهای اروپایی مازاد بودجه هنگفتی دارند، زیرا ما میلیاردها دلار برای دفاع از آنها هزینه می کنیم!» برای او یک “یادداشت جامعه” در X به ارمغان آورد، زیرا نه آلمان و نه اتحادیه اروپا به عنوان یک کل مازاد عرضه ندارند.

در حقیقت، سیاست خارجی مدت هاست که یکی از نقاط ضعف آقای ترامپ در کنترل او بر حزب جمهوری خواه بوده است. در دسامبر 2023، درست قبل از اینکه جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان را به دست بگیرند، کنگره اقدامی را تصویب کرد که توسط یکی از متحدان ترامپ، سناتور مارکو روبیو، جمهوری‌خواه فلوریدا تهیه شده بود و رئیس‌جمهوری را از خروج یکجانبه ایالات متحده از ناتو منع می‌کرد.

آقای روبیو در آن زمان تاکید کرد که این اقدام هر رئیس‌جمهوری را هدف گرفته است، اما هدف مشخص است. آقای ترامپ بارها پیشنهاد کرده است که ممکن است تلاش کند این کشور را از اتحاد نظامی فرا آتلانتیک خارج کند. هیچ رئیس جمهور دیگری چنین موضعی را پذیرفته است.

با این حال، اهمیت رای روز شنبه در چشم بینندگان بود: آیا 101 جمهوری خواه که انزواگرایی آقای ترامپ را شکستند، داستان بودند یا 112 نفری که به این کمک ها رای منفی دادند؟

جمهوری خواهان جریان اصلی، مانند لری بوشون، نماینده ایندیانا، برای توجیه آرای خود از رئیس جمهور جمهوری خواه دیگری به نام رونالد ریگان استناد کردند.

آقای بوشون گفت: «کمک به پیروزی اوکراین در مبارزه با روسیه کاملاً به نفع مردم آمریکا و امنیت ملی ما است». جاه طلبی ولادیمیر پوتین در اوکراین متوقف نمی شود.

اما شدیدترین جمهوریخواهان طرفدار ترامپ نشان دادند که تا چه حد مایلند مخالفت خود را پیش ببرند. 21 نفر از آنها نیز به کمک نظامی به اسرائیل رای منفی دادند و «اول آمریکا» را حتی از رهبرشان فراتر بردند.

آقای بولتون گفت: «این نتیجه مستقیم ترامپ در حزب است و شرم آور است که آسیبی که او ایجاد کرده است».

اسکات پری، نماینده جمهوری خواه پنسیلوانیا و یکی از رهبران راست افراطی گروه آزادی، گفت که به بسته کمکی اسرائیل رای منفی داد زیرا شامل کمک های بشردوستانه به غزه است.

او در شبکه‌های اجتماعی نوشت: دادن 9 میلیارد دلار به تروریست‌های حماس از اسرائیل حمایت نمی‌کند. “این مثل کتک زدن یک نفر است تا بتوانید قبض بیمارستان او را بپردازید. من نمی توانم از رئیس جمهور بایدن به خاطر حضور در هر دو طرف جنگ انتقاد کنم و سپس به حضور در هر دو طرف جنگ رای بدهم.

برای آقای ترامپ، بسته کمکی مستقیماً با سخنرانی بی‌خرد سیاسی او تداخل ندارد. رایج‌ترین برداشت رئیس‌جمهور سابق درباره جنگ در اوکراین این بوده است که در نسخه‌ای دیگر از تاریخ که در سال 2020 پیروز شد، جنگ هرگز رخ نمی‌داد. او بارها گفته است که صرف رهبری او می‌تواند آقای پوتین را از حمله منصرف کند.

او همچنین تاکید کرده است که اگر در ماه نوامبر پیروز شود، می تواند جنگ را قبل از تحلیف حل و فصل کند، اگرچه او برنامه خاصی در مورد چگونگی انجام این کار ارائه نکرده است. از سرگیری کمک‌های نظامی در مقیاس بزرگ از سوی ایالات متحده تضمین می‌کند که وقتی آمریکایی‌ها در نوامبر به پای صندوق‌های رای بروند، جنگ در اوکراین ناتمام خواهد ماند.

آقای ترامپ هفته گذشته در یک گردهمایی در پنسیلوانیا گفت: “من جنگ وحشتناک بین روسیه و اوکراین را به طور کامل حل خواهم کرد.” “من حلش می کنم.”

اما بدون شک، تصویب کمک های مجلس نمایندگان به اوکراین بدون رشته برای رئیس جمهور سابق یک ضرر بود. در روزهای اخیر، آقای ترامپ این ایده را احیا کرد که هر گونه کمکی را به عنوان وام به کشور، «به جای صرف هدیه» به کشور تبدیل کند – که این اتفاق نیفتاد.

خود آقای ترامپ همچنین در پیوند دادن کمک به اوکراین به موضوع دیگری که در کمپین انتخاباتی‌اش مهم بود – امنیت مرزی – کمک کرد، زمانی که به جمهوری‌خواهان سنا دستور داد تا یک اقدام امنیتی مرزی دو حزبی را که برای تصویب در کنار بسته کمک‌های نظامی گسترده‌تر تصویب شده بود، بکشند. نانسی میس، نماینده جمهوریخواه کارولینای جنوبی که به لایحه اوکراین رای منفی داد، گفت که این پیوند روز شنبه بازتاب یافت.

او گفت که رای دهندگان «از کمک به اوکراین بدون توجه به مرز ما عصبانی هستند. واشنگتن با آمریکای میانه ارتباطی ندارد.»

اما در باز نگه داشتن گزینه های خود، آقای ترامپ همچنین در تمایل خود برای حفظ اثر انگشت خود از رای گیری حساب شده بود. او هیچ تلاشی برای وادار کردن جمهوری خواهان به رای منفی انجام نداد. او هیچ تهدیدی، چه عمومی و چه خصوصی، ارائه نکرد.

و حتی زمانی که سرمایه‌های آمریکایی دوباره شروع به جریان می‌کنند، حرف اصلی او برای رای‌دهندگانش دست نخورده باقی می‌ماند: فقط او می‌تواند به بزرگترین جنگ زمینی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم پایان دهد.

جاناتان سوان گزارش کمک کرد



منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *